Formula 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Octombrie a fost o lună plină pentru Formula 1, au fost 4 curse. Despre Singapore am scris, la 5 zile distanță a urmat Suzuka – Japonia, unde deși ploaia este ceva obișnuit, totuși doar 4 curse au avut loc în condiții de ploaie… și asta a fost a cincea.
Antrenamentele de vineri s-au desfășurat în condiții mixte (ploaie/uscat), sâmbătă la a 3-a sesiune de antrenamente și calificări a fost uscat dar duminică ploaie din nou. Grila de start s-a format cu Verstappen și Leclerc în prima linie, urmați de Sainz și Perez în linia a doua. După start nu s-a parcurs decât un tur complet de circuit, Sainz a derapat, a intrat într-un parapet și a ricoșat pe pistă blocând monopostul pe mijlocul pistei. „Adevărul este că toți am decis să luăm pauză la începutul cursei deoarece condițiile au fost extreme. A fost vorba despre acvaplanare pentru că era multă apă pe pistă. Nu am avut vizibilitate deloc. Am încercat să ies din spatele lui Perez ca să pot vedea în față și m-am trezit într-o băltoacă. Am acvaplanat și am pierdut controlul mașinii.
Cel mai rău a fost după asta. Eram în mijlocul pistei și ceilalți nu mă vedeau. Condițiile au fost la limită. Nu știu cum se va desfășura cursa în continuare pentru că pista și vizibilitatea te încurcă foarte mult. Dacă piloții nu te văd, îți rămâne doar să te rogi și să lași soarta să decidă”, a spus Sainz, conform Mundo Deportivo.
Cursa a fost oprită și timp de două ore am așteptat să se calmeze ploaia. Odată cu restart-ul au mai rămas 45 de minute de întrecere în aceleași condiții ”wet”, s-au parcurs 28 de ture de circuit la finalul cărora Verstappen s-a clasat primul, urmat de coechipierul Perez și de Leclerc. De menționat membrii echipei Alpine ce au ocupat locurile 4 și 7, iar Vettel pe locul 6, acesta a declarat că Suzuka, circuitul pe care are 4 victorii și cel în care și-a adjudecat al doilea titlu de campion mondial, rămâne preferata lui. Chiar dacă se retrage la finele anului ar reveni oricând să concureze aici. La festivitatea de premiere, Max Verstappen n-a știut, în primă fază, că a câștigat titlul mondial. Ulterior, în timp ce olandezul acorda un interviu, organizatorii evenimentului au anunțat că Max este campion mondial, decizia FIA este oarecum părtinitoare având în vedere că nu s-au acoperit 75% din turele de circuit și totuși s-a punctat normal. Nu s-ar fi schimbat multe, măcar așa titlul mondial s-a acordat acasă la Honda, furnizorul propulsorului de la Red Bull.
Cu toate că anul 2022 ne-a obișnuit cu recorduri de prezență, Japonia nu a reușit să depășească recordul de 300.000 de spectatori stabilit în 2006, totuși 200.000 de fani au ales să ignore vremea în weekend-ul de grand prix.
La două săptămâni distanță marele circ s-a mutat la Austin – Texas pentru etapa 19 a campionatului. Calificările au fost dominate de Ferrari ce a blocat linia întâi în timp ce Red Bull și-a pus ambii piloți pe lina a doua iar Mercedes pe cea de a treia. Din păcate Sainz a avut o reacție lentă la start și a fost depășit de piloții Mercedes ce au demonstrat și în calificări că au o mașină competitivă cu șanse mari la victorie.
Vettel a făcut iarăși o figură frumoasă, deși a plecat din poziția a zecea a reușit chiar să conducă plutonul preț de câteva ture, a terminat cursa pe locul 8 iar după penalizarea lui Alonso a trecut pe 7.
Cursa a fost câștigată tot de Max Verstappen și astfel Red Bull a devenit campion la constructori. Cu Lewis Hamilton clasat pe locul 2 și Charles Leclerc pe 3 se întrevede o luptă acerbă pentru poziția a doua în campionatul constructorilor.
Alonso a fost implicat într-un accident cu Lance Stroll, viitorul coleg de la Aston Martin. Alpine-ul a zburat efectiv câțiva metrii dar Fernando a reușit, incredibil, să redreseze și să continue cursa clasându-se pe locul 7 înainte de penalizarea ce la retrogradat în poziția 15. Dacă Vettel a fost votat ”Driver of the day” atunci Alpine ar trebui să fie numită ”Car of the day” pentru fiabilitate și rezistență.
Ultimul weekend din octombrie a dus Formula 1 acasă la Perez pe circuitul ”Autódromo Hermanos Rodríguez” din Mexico City, un circuit pe cât de frumos pe atât de greu datorită altitudinii de peste 2000 de metri. Aerul este mai rarefiat și motoarele au nevoie de setări aparte pentru a funcționa corect, Ferrari au cele mai mari probleme datorită volumului mic al turbinei, dar nu va fi o cursă ușoară pentru nici una dintre echipe. Deși campionii atât la piloți cât și la constructori sunt deja cunoscuți au rămas în dispută locurile secunde pentru ambele categorii. Leclerc, ocupantul locului 2 are un punct în fața lui Perez iar la constructori Ferrari are un avans de 53 de puncte față de Mercedes.
Max a stabilit un nou record, respectiv 14 curse câștigate într-un sezon, Hamilton s-a clasat pe locul 2 micșorând distanța fată de Ferrari în lupta pentru locul secund la constructori, iar Perez și-a mulțumit fanii cu clasarea pe locul 3 în cursă și adjudecarea locului 2 provizoriu în campionat.
Oficialii Red Bull au admis că este posibil să fi depășit bugetul alocat pentru 2021 iar FIA a decis să amendeze echipa Austriacă cu 7 milioane de dolari și reducerea cu 10% a testelor în tunelul aerodinamic pentru sezonul următor.
Pentru următoarea cursă Formula 1 va rămâne în America de Sud la ”Autódromo José Carlos Pace” din Sao Paulo – Brazilia, după care va încheia sezonul la Abu Dhabi pe 20 noiembrie.