Formula 1

De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games

După marele premiu al Canadei ”marele circ” a revenit în Europa, am avut curse aproape în fiecare weekend… și ce curse!, patru câștigători diferiți, ordine de echipă, descalificări, frustrări și bucurii.

Marele premiu al Spaniei de pe circuitul din Barcelona a adus două premiere ale sezonului, primul pole possition pentru Lando Norris și primul podium pentru Lewis Hamilton.

Russell a avut un start fulminant, plecat din P4 i-a depășit în primul viraj pe Hamilton, Norris și Verstappen, totuși în turul 3, în același viraj 1 a fost nevoit să cedeze în fața lui Max. După prima oprire la boxe Verstappen este în frunte, urmat de Russell, Hamilton, Sainz și Norris care ajutat de DRS depășește pe rând piloții Ferrari și Mercedes. Hamilton a intrat la boxe pentru al doilea schimb de pneuri cu 6 tururi de circuit mai târziu decât coechipierul său, a pus softuri ce l-au ajutat să-l depășească pe George, astfel după opt luni de abstinență a băut din vinul spumant F1 Ferrari Brut oferit pe podiumul de premiere. Au urmat Russel, Leclerc, Sainz, Piastri, Perez, Gasly și Ocon. Un rezultat foarte bun pentru Alpine dar dezamăgitor pentru Perez ce a încheiat cursa la 59,5 de secunde diferență față de coechipierul său de la Red Bull.

Acasă la Red Bull sesiunea de antrenamente, calificările pentru sprint, Sprint-ul și calificările pentru marele premiu au fost dominate de Max Verstappen, nu zic Red Bull pentru că Perez nu a reușit o clasare mai bună de locul 7 în nici una dintre sesiuni.

Marele premiu a început cu Verstappen – Norris pe prima linie, urmați de Russell – Sainz pe linia 2 și Hamilton – Leclerc pe cea de a treia linie de start.

Verstappen a avut un start solid din pole position și a păstrat prima poziție pentru o mare parte a cursei, finalul părea clar, dar la ultima oprire la boxe, în turul 52, o problemă la roata stânga spate a cauzat un stop lung ce a redus diferența până la locul 2 la mai puțin de două secunde. Norris, pe tururi din ce în ce mai rapide, a făcut mai multe încercări să-și depășească rivalul dar în turul 64 un contact între cele două monoposturi a cauzat o pană lui Max plus 10 secunde penalizare și abandonul lui Lando. Astfel, Russell a preluat conducerea plutonului și a câștigat a doua cursă a carierei sale în F1, Piastri a adus o consolare team-ului McLaren prin clasarea pe locul 2 iar Sainz completează podiumul de premiere cu poziția a treia.

Pentru al treilea weekend consecutiv Formula 1 merge în Regatul Unit pe legendarul circuit de la Silverstone, aici s-a desfășurat primul mare premiu din istoria F1, pe 13 mai 1950.

Primele două sesiuni de antrenamente au fost dominate de McLaren pentru ca cea de a treia sesiune să aparțină echipei Mercedes, la fel și calificările au avut pe primele 3 poziții piloți britanici și motoare Mercedes.

Cursa a fost o nebunie!… startul cu Russell în pole urmat de Hamilton, Norris și Verstappen s-a desfășurat fără incidente. Deși în virajul 4 Max îl depășește pe Lando, acesta rămâne aproape de el pentru ca 15 tururi mai târziu să-și recapete poziția. În turul 17 apar stropi de ploaie dar asta nu-l oprește pe Piastri să-l depășească pe Verstappen și nici pe Hamilton să preia conducerea cursei de la Russell. Cei doi britanici din fruntea plutonului merg la limita aderenței, ambii ies larg din virajul Abbey iar Norris profită și îi depășește preluând conducerea la începutul turului 20, Piastri face același lucru schimbând ordinea în pluton – McLaren urmați de Mercedes. Leclerc și Perez schimbă pe intermediare dar Hamilton inspirat refuză schimbul, abia când ploaia se întețește Mercedes cheamă ambii piloți la boxe spre deosebire de McLaren ce au schimbat doar pentru Norris. După retragerea lui Russel datorată problemelor de răcire a motorului toți au rămas pe pneuri intermediare până în turul 39, Hamilton a schimbat primul din plutonul fruntaș, urmat de Max și Piastri, Lando a rămas pe circuit încă un tur fatal ce l-a făcut să revină în spatele lui Lewis și ulterior să-i cedeze și lui Max poziția a 2-a. Prima victorie din sezon și un nou record înscris în dreptul lui Sir Lewis Hamilton – 9 titluri la Silverstone!

Două săptămâni mai târziu etapa a 13-a în Ungaria ce s-a desfășurat pe Hungaroring lângă Budapesta.

McLaren și-a plasat piloții pe primele două locuri urmați de Verstappen, după un start fenomenal al lui Oscar Piastri am avut la intrarea în primul viraj 3 mașini în linie, Max a depășit prin afara pistei și a fost nevoit să cedeze locul lui Norris. După primul schimb de pneuri ordinea în cursă a fost Piastri, Norris, Hamilton, Verstappen, Leclerc și Sainz dar al 2-lea schimb a început cu un ”undercut” al lui Norris ceea ce a schimbat ordinea între primii doi din cursă, motiv ce l-a făcut pe Oscar Piastri să ceară restabilirea ordinii inițiale. Din păcate au fost o grămadă de negocieri pe radio între Norris și echipa de la boxe, greu de spus care au fost înțelegerile inițiale dar cert este că în penultimul tur, după multe rugăminți și amenințări voalate, Lando a cedat poziția colegului său. Sezonul 2024 al Formulei 1 are un al 7-lea câștigător diferit – Oscar Piastri – prima victorie în Formula 1, deși eu unul nu mi-aș dori ca prima mea victorie să fie obținută în felul ăsta.

Un duel mult mai interesant s-a purtat pentru locul 3 între Lewis și Max, la fel au fost multe discuții ”post race” despre cine a fost vinovat, cert este că după o frânare târzie în primul viraj Max s-a urcat cu roata spate stânga peste pneul față dreapta al lui Hamilton și a fost aruncat în afara circuitului. Din fericire singura urmare a incidentului a fost pierderea poziției a 4-a pentru Verstappen. Pentru Hamilton – 200 de podiumuri în Formula 1.

Înaintea vacanței de vară, la o săptămână după Hungaroring s-a desfășurat marele premiu al Belgiei pe cel mai lung circuit din calendar, Spa-Francorchamps.

Deși câștigător al calificărilor, Max a plecat din P11 în urma penalizării pentru schimbarea motorului… totuși norocos față de Yuki Tsunoda ce a primit 60 de puncte de penalizare pentru schimbarea mai multor componente ale mașinii RB Honda RBPT.

Leclerc plecat din pol a avut un start bun, și-a păstrat poziția primele două tururi fiind depășit de un Hamilton ce a trecut imediat de Perez pentru ca odată poziționat în fruntea plutonului să nu cedeze decât în fața strategiei colegului său Russell ce a făcut un singur schimb de pneuri. După ce toți piloții s-au oprit pentru a doua oară la boxe, George s-a trezit în fruntea plutonului cu pneuri hard folosite 20 de tururi dar cu destulă ”viață” în ele pentru a mai rezista încă 14. Deși pierdea jumătate de secundă pe tur Russell și-a păstrat poziția până la sfârșitul cursei în timp ce Leclerc a cedat poziția lui Piastri cu opt tururi înainte de final. A fost un podium de vis pentru Mercedes, o dublă meritată, dar lovitura de grație a venit după cântărirea mașinii câștigătoare, constatarea că este mai ușoară cu 1,5 kilograme decât greutatea minimă acceptată și implicit descalificarea câștigătorului. Totuși pentru Mercedes rămâne victorie, Hamilton este declarat câștigător, Piastri preia locul 2 iar Leclerc avansează pe 3.

După vacanța de vară mergem la Verstappen acasă!

Articolul precedentŠimon Vincze se alătură Consiliului de Administrație al IGCCB
Articolul următorSperanța Câștigului