FORMULA 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Acum pentru că sezonul 2023 s-a încheiat nu ne rămâne decât să trecem în revistă principalele recorduri și momente ale anului.
Max Verstappen (26 de ani) a devenit al doilea cel mai tânăr triplu campion din toate timpurile, după germanul Sebastian Vettel, câștigând 19 din cele 22 de Mari Premii disputate, cu 4 curse mai mult decât recordul anterior stabilit tot de el anul trecut. În sezonul 2023 a adunat 575 de puncte și un procentaj de victorii de 86,36% detronându-l pe Michael Schumacher ce deținea recordul de 72,22% încă din anul 2004… mai mult a obținut 21 de podiumuri, 12 victorii din pole possition, 10 victorii consecutive și 6 „hat-trick-uri” (pole – victorie – tur rapid).
Red Bull și-a revalidat la rândul ei titlul la constructori cu 21 curse câștigate din 22 și un procentaj de victorii de 95,45% doborând recordul McLaren de 93,75% stabilit în 1988, și pentru prima oară cu ambii piloți pe locurile 1 și 2 cu un cumul de 860 de puncte, ce bineînțeles constituie un alt record.
Deși cu 234 de puncte acumulate și clasat pe locul 3 la piloți, Lewis Hamilton a reușit totuși să-l surclaseze pe Max la unul din cele mai importante clasamente ale anului – salariul, astfel pilotul britanic a câștigat 45 milioane de euro în 2023, cu 5 milioane mai mult decât rivalul său.
Mercedes a reușit, grație a numai 3 puncte, să depășească Scuderia Ferrari asigurându-și locul 2 în clasamentul constructorilor.
Clasamentul celor mai multe tururi rapide de circuit în cursă este dominat de Max Verstappen cu 9 înregistrări, 4 reușite pentru Lewis Hamilton, Perez și Piastri câte două iar Zhou, Russel, Alonso, Tsunoda și Norris cu câte unul.
Marele premiu din Singapore a fost votată cursa anului, nu doar pentru că a fost singurul Grand Prix în care Red Bull nu a câștigat dar și pentru bătălia finală prin care Lando Norris a ținut în spate cele două monoposturi Mercedes.
Cel mai frumos circuit a fost votat, cum era de așteptat, cel din Las Vegas deși au fost controverse privind modul în care au fost tratați fanii în seara de vineri, restul evenimentului a fost un spectacol extraordinar, cu un fundal uluitor prezent pe toată lungimea circuitului, trei linii drepte pe care se dezvoltă viteze impresionante, un paddock modern împânzit de staruri și cel mai important cu o cursă foarte bună.
Pentru depășirea anului Alonso a câștigat detașat cu reușita din ultimul viraj a cursei de la Sao Paolo prin care i-a suflat locul 3 lui Sergio Perez.
Fotografia anului îi revine lui Florent Gooden pentru modul în care a reușit să surprindă esența Formulei 1 prin imaginea capturată pe Eau Rouge la Spa-Francorchamps.
Sezonul 2024 va debuta cu sesiunea de teste de la Sakhir pe 21 februarie urmată la o săptămână de marele premiu din Bahrain. Pentru anul 2024 sunt confirmate 24 de curse, cursele din Bahrain și Arabia Saudita vor avea loc sâmbăta, etapa de la Suzuka – Japonia se va desfășura în aprilie iar cea de la Baku se mută în septembrie, marele premiu al Qatar-ului va fi penultima cursă iar sezonul va avea șase curse de sprint – China, Miami, Austria, Texas, Brazilia și Qatar.
Calificările pentru cursele de sprint vor avea loc vineri, iar sprinturile se vor desfășura sâmbătă, înaintea calificărilor pentru cursa propriu-zisă. Se ia în calcul și o inversare a grilei pentru cursele de sprint, dar asta doar în cazul în care nu se vor acorda puncte în clasamentul Cupei Mondiale.
Nu sunt schimbări deocamdată în structura echipelor cu două excepții – Haas îl înlocuiește de la cârma echipei pe Günther Steiner cu inginerul șef Ayao Komatsu și Alfa Romeo devine Stake F1 Team. Noua denumire se datorează unei înțelegeri cu o companie de pariuri din Australia, aceasta se va păstra pentru 2024 și 2025, iar din 2026 echipa va fi preluată de Audi.
Sezonul 6 al producției Netflix – Drive to Survive va fi disponibil pe platforma acestora începând cu 23 Februarie, cu o săptămână înainte de startul campionatului.