Jocurile de casino reprezintă o industrie care apune?
De Andrew W Scott în Inside Asian Gaming
Vicepreședintele și CEO-ul IAG, Andrew W Scott, subliniază de ce consideră industria mondială a jocurilor de noroc ca fiind una în plină ascensiune – un contrast puternic cu cei care o condamnă ca fiind o industrie care apune.
Aici, la IAG, suntem întotdeauna încântați să primim feedback de la cititorii noștri. Vine printr-o varietate de canale, cum ar fi pagina noastră LinkedIn, evenimente în persoană din industrie sau chiar e-mailuri. Un astfel de feedback ne ajută să ne modelăm gândirea cu privire la acoperirea industriei.
Recent, am primit câteva feedback la editorialul numărului de mai al IAG, care a fost scris de editorul nostru șef Ben Blaschke. Editorialul, intitulat „Japonia: este ceva mai bun decât nimic?”, a deplâns faptul că ceea ce vom obține în cele din urmă în Japonia va fi probabil mult mai puțin decât ceea ce ar fi putut fi.
Iată feedback-ul, ușor editat pentru concizie și claritate:
Sunt din Japonia, stabilit în Las Vegas și sunt în industria jocurilor de noroc din 2005. Personal, am și o viziune „nu foarte optimistă” pentru Japonia. Recent, l-am întâlnit pe domnul Kenichi Ohmae, un consultant de management celebru la nivel mondial, care este, de asemenea, sceptic cu privire la MGM Osaka. Pe lângă faptul că se îndoiește de capacitatea MGM de a atrage destui jucători de top, el descrie industria cazinourilor ca fiind o industrie la amurg, foarte diferită de o industrie emergentă.
Voi lăsa problema atragerii jucătorilor de mare valoare pentru o altă zi, dar aș dori să abordez această propunere conform căreia cazinourile sunt o industrie „apus de soare” sau „amurg”.
Această idee s-a prezentat cu o oarecare frecvență în ultimii ani. Argumentul este de obicei cam așa: „Copiii și tinerii adulți din zilele noastre sunt mai interesați de jocurile video, rețelele sociale și alte activități online decât baccarat, alte jocuri de masă sau sloturi, care sunt într-adevăr o activitate de „bătrâni”. Odată cu trecerea timpului, jocurile de cazinou – cel puțin în locațiile terestre – vor muri.”
Oricât de seducător ar părea acest argument, nu sunt în totalitate de acord. Aș dori să ofer patru dovezi separate pentru a susține afirmația conform căreia cazinourile nu sunt o industrie la apus.
Cazinourile nu mai sunt cazinouri
Prima dintre acestea este că în această eră modernă, cazinourile arată din ce în ce mai puțin ca niște cazinouri. Termenul „resort integrat” (IR) ar fi putut inițial să fi fost un pic de portiță lingvistică pentru a convinge guvernele să permită jocurile de cazinou, dar astăzi termenul reflectă cu adevărat realitatea. În timp ce zonele de jocuri din cazinou sunt, fără îndoială, motoarele economice ale IR-urilor moderne, practica actuală este de a nu pune cazinoul în prim-plan. Operatorii IR își promovează puternic celelalte oferte de resort – F&B, hoteluri de cinci stele, divertisment, caracteristici arhitecturale, parcuri acvatice și tematice, facilități MICE și multe altele. În timp ce acestea ar fi putut fi cândva vitrine, ofertele de stațiuni care nu sunt legate de jocuri conduc tot mai mult la vizitarea unei baze de clienți cu gusturi mature. Și având în vedere omogenitatea jocurilor de cazinou, orice altceva diferențiază IR-urile unul de celălalt pentru a crea ceea ce oamenii de marketing numesc USP (propunere unică de vânzare).
Îți amintești de VCR?
În al doilea rând, aș dori să invoc argumentul „fenomenului VCR” din anii 1980. Acesta a fost deceniul în care videocasetofonul (VCR) a devenit omniprezent, aproape fiecare gospodărie din țările dezvoltate având un VCR în camera de lounge conectat la televizorul familiei. A dat naștere unei industrie uriașe de închiriere de filme, dominată de videoclipurile Blockbuster. Cei negativi au anunțat moartea cinematografiei, susținând că oamenii nu se vor mai deranja să se îmbrace, să cumpere un bilet și să vadă proiecții de filme programate la cinematografe, când ar putea închiria mult mai convenabil o casetă video și să vizioneze filmul în confortul propriei case.
În mod contra-intuitiv, acest argument s-a dovedit complet fals! De fapt, s-a întâmplat invers. Disponibilitatea imediată a filmelor a alimentat o renaștere a industriei cinematografice nemaivăzute încă din zilele dinaintea televiziunii, fanii filmului devenind mult mai interesați de „arta cinematografiei”, urmărindu-și actorii și regizorii preferați, devenind captivați de stilurile cinematografice și așa mai departe. Acest lucru a dus, în cele din urmă, la un boom al prezenței la cinema, care continuă până în zilele noastre, spectatorii dedicați dorind să vizioneze filme într-un mediu fără distracție și în formatul pe care regizorii l-au dorit inițial – pe marele ecran cu sunet surround de calitate cinematografică.
Ce legătură are asta cu jocurile? Ei bine, susțin că, creșterea jocurilor de noroc online care are loc și va continua să aibă loc – indiferent dacă le place guvernelor sau nu – va genera în cele din urmă interesul pentru a juca jocuri de noroc în împrejurimi opulente și pe tărâm verde. Priviți doar modul în care pokerul online a impulsionat creșterea fulgerătoare a versiunii live a jocului, cum ar fi World Series of Poker (WSOP) din Las Vegas în fiecare vară.
Când totul este online, ce a mai rămas?
Al treilea argument al meu continuă cu tema trecerii omniprezente de la lumea offline la cea online. Accelerată de pandemia de COVID-19, aproape totul pare să meargă online, inclusiv lucruri care odată ar fi fost considerate imposibile. Fiecare nouă afacere pare să implice tehnologia și telefonul mobil – care de mult a încetat să mai fie un telefon! Servicii bancare, comunicare, întâlniri, educație, sănătatea, mass-media, comerț cu amănuntul, munca – lista poate continua și mai departe. Vedeți unde mă îndrept aici? În cele din urmă, totul va fi online. Nu va fi un singur lucru pe care să-l faci pe care să nu-l poți face online.
Odată ce ajungem în acel loc de utopie sau distopie – în funcție de punctul tău de vedere – ce va rămâne pentru lumea offline? Un singur lucru – petrecerea timpului liber. Oamenii vor face doar lucruri offline pe care aleg să le facă, pe care le plac, pe care le consideră distractive! Și exact asta sunt IR-urile, locuri de agrement și distracție.
Urmăriți banii
Pentru a patra și ultima dovadă împotriva afirmației „cazinourile sunt o industrie a apusului”, trebuie doar să studiezi istoria IR la nivel global și în special în Asia, în ultimele două decenii. Lăsând la o parte pandemia, au fost în plină expansiune și continuă să crească, fără sfârșit la vedere. În urmă cu douăzeci de ani, Macao avea un singur operator – Stanley Ho a fondat STDM. Filipine avea câteva proprietăți PAGCOR dărâmate. Nu exista nicio industrie din Singapore. Avansează rapid până astăzi și uită-te la Cotai din Macao, Entertainment City și Clark din Manila și duopolul MBS și RWS din Singapore. Și nu uitați de adăugările Crown din Sydney, Paradise City din Incheon, City of Dreams din Cipru și NUSTAR din Cebu, toate construite incontestabil pentru a urma modelul modern IR.
Adăugați la aceasta faptul că majoritatea companiilor mari de IR se extind: faza 3 și 4 pentru Galaxy, numeroase faze viitoare pentru ceilalți operatori din Macao, Solaire North și Cavite plus Westside în Manila, creșterea proprietăților Clark (în special Hann Casino Resort), mai multe proprietăți în cărți la Incheon în Coreea, extinderi majore ale MBS și RWS în Singapore, MGM Osaka în Japonia, descuții despre cinci noi IR în Thailanda și Naga 3 în Cambodgia. Se pare că fiecare jurisdicție din Asia vrea să se alăture partidului! Toate acestea reprezintă o investiție care se apropie de 100 de miliarde de dolari, o sumă uimitoare în limba oricui. Chiar credem că investitorii inteligenți continuă să verse astfel de bani într-o industrie pe cale de ieșire?
În timp ce unii ar putea proclama un apus de soare pe versiunea terestră a industriei noastre, eu nu văd asta. Tot ce văd este o serie de zori. Fie ca soarele să continue să răsară!