Formula 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Pentru a treia oară în acest an Formula 1 își face apariția în Statele Unite, marcând o revenire semnificativă după 40 de ani în vibrantul oraș al distracției, cu ocazia ediției inaugurale a Marelui Premiu de la Las Vegas.
La ultima apariție a F1 în Las Vegas cursa era cunoscută sub numele de Caesars Palace Grand Prix, după numele celebrului hotel – unde circuitul a fost amenajat în parcare. Pista oarecum lipsită de caracteristici și repetitivă nu a fost deosebit de populară, astfel că a fost folosită pentru F1 doar de două ori, ca cursă de final de sezon atât în 1981, cât și în 1982.
În 2023 situația s-a schimbat radical, circuitul stradal nou proiectat, cu o lungime de 6,2 kilometri, care se învârte în jurul emblematicei “Strip” din Vegas, este pregătit să găzduiască o cursă ce va avea o semnificație istorică imensă pentru acest sport.
Liberty Media a investit 600 milioane de dolari doar în clădirea cu 4 etaje ce adăpostește paddock-ul, Wynn Grid Club, un balcon cu o vizibilitate de 360 de grade și cu un acoperiș în forma siglei Formula 1 ce este de fapt un imens panou LED vizibil din avion dar și de la etajele superioare ale hotelurilor de pe Strip sau a clădirilor ”Signature” din apropiere. Acesta va fi sediul permanent al Formulei 1-USA, va fi deschis tot timpul anului, oferind curse de karting, magazine cu produse F1 dar și proiecte desfășurate împreună cu Netflix – producătorul seriei de documentare ”Drive to survive” ce a contribuit esențial la popularizarea acestui fenomen în Statele Unite și nu numai.
După start și primele 4 viraje se intră pe linia dreaptă de pe Koval Lane, se accelerează la maxim cu DRS-ul deschis până în virajul 5 care deschide seria de curbe ce ocolesc Sfera, cea mai nouă atracție a Vegas-ului, o structură sferică de 112 metri înălțime acoperită în întregime de 1,2 milioane panouri LED. Construcția – cea mai mare din lume de acest fel – dispune de 15.000 metri pătrați de ecrane de înaltă rezoluție 16K. Cu un cost de 2,3 miliarde dolari, The Sphere a fost inaugurată la începutul lunii noimebrie, printr-un concert U2 și cu ”The Sphere Experience” un spectacol parțial sci-fi despre viitorul tehnologiei prezentat de robotul umanoid Aura și regizat de Darren Aronofsky cunoscut pentru filmele Pi, Noah, The Whale sau Fântâna. Pe parcursul weekend-ului de grand prix, Sfera a luminat circuitul cu o reproducere a pneului Pirelli P Zero, alternativ cu logo Pirelli și alte imagini reprezentative ale evenimentului.
Odată ocolită Sfera intrăm pe Sands Avenue, trecem pe lângă terenul de golf al resortului Wynn și Sands Expo Convention Center locul de desfășurare al Global Gaming Expo (G2E), vedem în față Fashion Show Mall, frânăm puternic și intrăm pe Las Vegas Boulevard… deja nu ne mai concentrăm pe cursă pentru că în stânga trecem pe lângă Palazzo, la dreapta Treasure Island, stânga iarăși avem The Venetian, nu avem timp să ne plimbăm cu gondola pe canale pentru că în dreapta erupe vulcanul de la Mirage. Am ajuns la virajul 13, trecem pe lângă Linq și Flamingo suntem pe a doua linie dreaptă și cu DRS-ul activat inspectăm Caesars Forum Shops, Bellagio cu fântânile lui, trecem pe lângă turnul Eifel și Paris Hotel & Casino. Deja viteza este de 340 km/h, nu prea avem ce să vedem din Cosmopolitan și Planet Hollywood dar frânăm puternic înainte de Aria pentru că urmează virajele 14, 15 și 16. Suntem pe Harmon Avenue – a treia linie dreaptă, trecem pe lânga Marriott’s Grand Chateau, Hilton Elara și apartamentele de lux The Signature iar după virajul 17 ajungem la linia de start/finish.
Noul circuit este al treilea cel mai lung din calendar, după Spa-Francorchamps și Jeddah, iar datorită celor trei linii drepte de pe Harmon Avenue, Koval Lane și The Strip este unul dintre cele mai rapide.
Calificările și cursa s-au desfășurat în nocturnă, nu se putea altfel în orașul ce nu doarme, a fost o încercare majoră din punct de vedere tehnic, atât pentru echipe, cât și pentru piloți, toți venind la această cursă fără nicio referință reală cu excepția simulatoarelor. Nimeni nu a pilotat pe circuitul Las Vegas, suprafața este un mix între asfaltul obișnuit stradal, în special pe secțiunea Strip, precum și noi segmente complet reasfaltate cu această ocazie. Las Vegas se află în deșertul Mojave iar noaptea temperaturile scad până la 5 grade astfel diferența dintre presiunea pneurilor reci și presiunea normală de rulare este mult redusă, când mașina se mișcă presiunea va crește mai puțin decât pe alte circuite datorită temperaturii mai reduse a asfaltului, motiv pentru care Pirelli a adus cele mai soft compoziții C3, C4 și C5, care ar trebui să garanteze o bună aderență.
În calificări Ferarri a dominat, totuși datorită accidentului cauzat de capacul de canal desprins Sainz a fost nevoit să pornească în cursă din P12, astfel Verstappen a împărțit prima linie cu Leclerc.
Cursa s-a desfășurat așa cum ne așteptam – cu Max urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, urmat de Leclerc și Perez.