Formula 1

De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games

În octombrie Formula 1 se mută pe continentele americane, patru mari premii în care mai putem să ne așteptăm la schimbări în ordinea clasamentelor de la pozițiile secunde în jos. În momentul de față, înaintea marelui premiu al Statelor Unite găzduit de ”Circuit of the Americas” din Austin capitala statului Texas, situația este clară pentru pilotul și constructorul campion însă locul 2 la piloți încă este disputat de Perez, Hamilton și poate chiar Alonso iar la constructori Mercedes are un avans firav față de Ferrari.
Etapa 19 a campionatului a început vineri cu antrenamente și calificări, sâmbătă cu calificările pentru sprint urmate de cursa de sprint și duminică – cursa propriu zisă. Circuitul COTA aduce provocări mari echipelor datorită neomogenității, are viraje de mare viteză în sectorul 1, o linie dreaptă în sectorul 2 și viraje de viteză redusă pe cel de-al 3-lea sector… deci setări cu forță de apăsare mare, urmate de rezistentă redusă și forțe de apăsare mici plus uzură mare a pneurilor și înălțare mai mare a mașinii datorate suprafeței neuniforme a pistei.
Cel mai bun timp în calificări a fost obținut de Max Verstappen dar a fost anulat pentru depășirea limitelor circuitului, drept urmare, pole position-ul pentru cursa de duminică i-a revenit lui Charles Leclerc, în fața lui Lando Norris și Lewis Hamilton. Verstappen a plecat în cursă de pe poziția a șasea, dar ghinioniștii sesiunii au fost piloții Aston Martin și Williams clasați pe ultimele 2 linii la start.
Sâmbătă, în calificările pentru sprint, Max nu a mai greșit, și-a adjudecat pole-ul cu numai 0,055 secunde avans față de Leclerc și 0,069 secunde față de Hamilton. Mai târziu în cursa de sprint nu s-au întâmplat prea multe, bineînțeles tot olandezul a câștigat cu un avans de peste 9 secunde (ceea ce este mult pentru numai 14 ture de circuit), Hamilton a ocupat treapta a 2-a a podiumului urmat de Leclerc. Totuși la Red Bull au început să apară probleme, în urma zvonurilor lansate de fostul pilot F1 Ralf Schumacher și canalul TV Sky Sports, se pare că se întețește lupta pentru putere dintre Christian Horner și Dr. Helmut Marko, luptă în care s-ar fi implicat și triplul campion Max Verstappen ce ar fi punctat că dacă Helmut Marko va trebui să plece, va pleca și el… dar să lăsăm cancan-ul pentru moment și să continuăm cu cursa de duminică.
După un start perfect Lando Norris a preluat conducerea dar nu a putut să-i țină în spate pe Lewis și Max, pilotul Red Bull a reușit să obțină victoria în ciuda startului din P6 și a problemelor la frâne apărute în a doua jumătate a cursei. Hamilton s-a luptat mult timp pentru poziția de lider, în cele din urmă, după un atac ce a venit prea târziu pentru a amenința serios victoria olandezului, a trebuit să se mulțumească cu locul 2. Totuși rezultatul nu a rămas același, la aproximativ două ore după încheierea cursei, un anunț făcut de delegatul tehnic al FIA a stârnit vâlvă. Se anunță că două mașini au picat la o inspecție tehnică după cursă – scândura de protecție de la mașinile lui Hamilton și Leclerc aveau uzură excesivă, astfel Lando Norris a avansat pe P2 iar Carlos Sainz pe locul 3. Locul 4 i-a revenit lui Sergio Perez pe care îl așteaptă o cursă specială pe terenul său Circuitul Autodrome Hermanos Rodriguez, unde toți fanii săi vor o victorie mexicană.
La o altitudine de 2285 de metri, Mexico City este cel mai înalt circuit de Formula 1, aerul mai rarefiat de la această altitudine are un impact asupra mașinilor în diferite moduri. În timp ce un motor aspirat în mod normal ar pierde până la 25% din putere, unitățile de propulsie hibride turbo moderne din F1 se descurcă ceva mai bine – deși există încă provocări semnificative pentru răcire.
Rezistența aerodinamică mai mică permite atingerea unor viteze impresionante de peste 350 km/h pe lunga linie dreaptă principală, dar forța de apăsare în viraje este redusă. Echipele încearcă să compenseze acest lucru prin rularea unor niveluri maxime ale aripilor, ceea ce pot face fără a pierde prea mult în ceea ce privește viteza în linie dreaptă. În ceea ce privește configurația mașinii, Mexicul este destul de diferit de majoritatea locurilor.
Calificările au fost… Ferrari, ambii piloți l-au depășit pe Max, Ricciardo a reușit să poziționeze Alpha Tauri-ul său pe linia 2 în spatele lui Carlos Sainz iar Perez împarte linia a 3-a cu Hamilton.

Startul a fost fulminant!… Leclerc a fost încadrat imediat după start de piloții Red Bull, în primul viraj roata stânga față a lui Charles Leclerc a atins pneul dreapta spate al lui Sergio Perez ce a ”zburat” pe lateralul pistei, cu greu a reușit să ducă mașina la boxe dar spre marea dezamăgire a fanilor mexicani a fost nevoit să abandoneze.
După trei tururi Max Verstappen avea deja un avans de peste o secundă și jumătate față de Charles Leclerc, care nu a putut ataca cu DRS. La scurt timp după aceea, placa de capăt a aripii față ruptă a monegascului s-a desprins, iar comisarii au cerut o fază VSC în turul cinci pentru a recupera epava.
În turul 33, un accident al lui Kevin Magnussen a dat peste cap cursa. Danezul a ratat linia la ieșirea din ultimul viraj și a trecut puternic peste borduri. La scurt timp după aceea, suspensia spate dreapta s-a rupt provocând o rotire necontrolată la aproximativ 220 km/h cu finalul în bariera Tecpro. Kevin Magnussen a ieșit imediat din epava în flăcări. Controlul cursei a cerut mai întâi mașina de siguranță, dar imediat a urmat steagul roșu. În cele 20 de minute de pauză piloții au schimbat pneurile, unii au ieșit pe hard-uri, alții pe cauciucuri medii, se pare că strategia Mercedes a funcționat, pneurile medii au dat rezultate față de hard-urile lui Leclerc, Hamilton l-a depășit în turul 39 și a pornit în urmărirea lui Max… totuși fără succes! După 71 de tururi de circuit linia de start/finish a fost trecută în ordine de Verstappen, Hamilton, Leclerc, Sainz, Norris și Russel. Australienii Ricciardo și Piastri au urmat iar plutonul celor ce obțin puncte a fost încheiat de Albon și Ocon.















