Formula 1

De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games

După etapa din Ungaria, la distanță de numai o săptămână urmează circuitul de casă a lui Max Verstappen și ultima etapă din prima jumătate a campionatului.

Din păcate pe circuitul de la Spa, cu mai puțin de o lună în urmă, pilotul olandez Dilano Van’t Hoff în vârstă de doar 18 ani a decedat după un accident teribil ce a avut loc la Campionatul European de Formula Regional. Condițiile meteo cu ploaie și ceață din timpul cursei au cauzat un prim derapaj al tânărului pilot olandez ce s-a răsucit pe pistă și a fost lovit din plin, la mare viteză, de pilotul din spate.

Cu doar 4 ani în urmă Anthoine Hubert a decedat pe același circuit în timpul cursei de Formula 2, două accidente mortale în decurs de câțiva ani, ridică mari semne de întrebare asupra siguranței circuitului, renumit de altfel pentru vremea schimbătoare și capricioasă, ceea ce i-au determinat pe Lewis Hamilton și Lance Stroll să ceară reconstrucția pistei din Belgia.

Restul piloților F1 au declarat joi că totuși pista de la Spa nu este așa de periculoasă, Max a subliniat că ”Întotdeauna există lucruri pe care le poți face mai bine. Dar concurăm și la Monaco și cred că acolo este mult mai periculos decât aici. Dar noi conducem acolo pentru că este considerat suficient de sigur. Se întâmplă accidente, din păcate”. Spaniolii Alonso și Sainz au avut o părere asemănătoare, dar ambii punctează că prima prioritate trebuie să fie siguranța, circuitul este minunat, să conduci pe ploaie este mai distractiv decât pe uscat însă conduci aproape orbește ceea ce poate duce la situații periculoase.

Verstappen a conchis: ”Nu cred că are cu adevărat legătură cu pista, da există viraje periculoase, iar pe ploaie riscul este întotdeauna mai mare… Dacă poți pilota, atunci poți pilota și dacă e prea umed, e prea umed”.

Circuitul de la Spa-Francorchamps rămâne cel mai lung din calendarul Formulei 1, cu 7,004 km, devansând modelele moderne din Jeddah, Las Vegas și Baku. Dar înainte era de două ori mai lung: 14,9 kilometri, mai exact. Proiectat în 1920, traseul original a fost amenajat pe drumuri publice între orașele Francorchamps, Malmedy și Stavelot. Acest circuit incredibil de rapid a devenit, de asemenea, din ce în ce mai periculos pe măsură ce vitezele creșteau, iar în 1979 a fost reamenajat pentru a crea traseul mai scurt cunoscut astăzi. De atunci au fost făcute numeroase modificări mai mici, dar mai multe secțiuni își au rădăcinile în circuitul original, cea mai faimoasă dintre toate fiind secvența epică în urcare Eau Rouge și Raidillon. Acest circuit ondulat, ca un rollercoaster, rămâne unul dintre cele mai dificile din Formula 1, fiecare tur de circuit supunând pneurile la forțe mari din aproape toate direcțiile. Configurarea mașinii este, de asemenea, un compromis complicat între optimizarea vitezei în linie dreaptă și o forță de apăsare cât mai mare în viraje.

Ca noutate pentru acest an, Spa este al treilea loc de desfășurare a cursei Sprint din acest sezon, după Baku și Spielberg, cu un Sprint Shootout sâmbătă dimineața, urmat de o cursă de 100 de kilometri după-amiază. Cu doar o oră de antrenamente libere înainte de calificările de vineri echipele vor avea puțin timp pentru a pregăti mașinile, mai ales că lungimea și configurația circuitului complică setarea mașinilor, apăsare mai mare pentru viraje sau mai mică pentru plus de viteză?

Pirelli a adus pentru etapa 13 pneuri în configurația C2 pentru harduri, C3 pentru medii și C4 pentru softuri, bineînțeles acompaniate de pneurile verzi – intermediare și cele albastre pentru ploaie.

Ploaia din ziua de vineri a motivat FIA să anunțe că în cazul în care calificările nu se vor desfășura, ordinea de plecare pe grila de start din cursa de duminică nu se va forma după rezultatele din antrenamente ci după ordinea din campionatul mondial. Din fericire atât antrenamentele cât și calificările s-au desfășurat în condiții de ploaie, cu ceva întârzieri și incidente. Albon și Gasly au derapat în șicana Bus Stop, Zhou a ieșit pe pietriș iar Sargeant a pierdut controlul Williams-ului în Le Combes blocând roțile a lovit bariera și a rămas blocat pe pistă cauzând o întrerupere de 10 minute a antrenamentelor.

Max nu prea a ieșit pe circuit în antrenamente, a parcurs doar două tururi necronometrate după care s-a retras la standuri. Red Bull a luat decizia să-i schimbe cutia de viteze și pentru că deja schimbaseră 4 cutii anterior vor avea o penalizare de 5 poziții pe grila de start.

Q1 a început cu întârziere din cauza ploii abundente, toți piloții au încălțat cauciucuri de ploaie pentru ca în Q2 să înceapă cu intermediare și ulterior să pună pneuri de uscat.

(continuarea în ediția următoare)

Articolul precedentDin nou la EAE…
Articolul următorTimothy Adams a câștigat evenimentul Principal Triton London 2023 pentru 4,1 milioane de dolari