FORMULA 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Circuitul Gilles-Villeneuve construit pe insula artificială Notre Dame, creată în 1967 pentru Expoziția Mondială, a găzduit cea de a zecea etapă a campionatului de anul acesta. Inițial numele circuitului a fost Île Notre-Dame, dar după moartea regretatului pilot canadian în calificările de la Zolder din 1982, a preluat în semn de omagiu numele acestuia.
Prima cursă aici a avut loc în 1978 și a fost câștigată de același Gilles Villeneuve spre deliciul spectatorilor și bineînțeles al echipe Ferrari pentru care pilota.
Astăzi circuitul s-a schimbat puțin, are 14 viraje, două zone DRS, două linii drepte pe care se pot atinge viteza de peste 315 km/h și două ace de păr strânse dispuse în capetele opuse ale circuitului. Este un circuit dificil și foarte tehnic pe zidurile căruia și-au lăsat amprenta mulți campioni.
Prima sesiune de antrenamente a fost anulată datorită problemelor cu camerele de luat vederi, în FP2 piloții Mercedes au avut cei mai buni timpi, iar în ultima sesiune de antrenamente Red Bull, Ferrari și Aston Martin și-au pus piloții principali pe primele 3 poziții.
În calificări ploaia a încurcat jocurile lui Leclerc și Perez ce au ratat Q3, dar Max a reușit să-și asigure pentru a doua oară pole-ul pe circuitul din Montreal. The Hulk s-a clasat al doilea dar în urma penalizării a fost nevoit să cedeze locul pe grilă lui Alonso, Hamilton și Russell.
Cum era de așteptat Verstappen a câștigat detașat, chiar dacă cu doar 9,5 secunde avans față de Alonso care în urma unei frumoase lupte pentru locul 2 cu Hamilton a reușit să-l depășească și să-l țină în spate pe britanic până la sfârșitul cursei.
Red Bull sărbătorește cea de-a 100-a victorie în GP-ul Canadei din 2023, atingând astfel un nivel pe care doar alte patru echipe l-au mai atins până acum.
De data asta Ferrari a avut o strategie perfectă, nu s-au oprit la boxe pe safety car, au avut un ritm bun și singura oprire la standuri a fost varianta optimă pentru ei să-și plaseze ambii piloți pe locurile 4 și 5, ceea ce a constituit al doilea cel mai bun rezultat de anul acesta.
După finalul marelui premiu de la Canadei vedem un Red Bull ce-și consolidează poziția de lider cu un punctaj aproape dublu față de următoarea clasată, un Aston Martin ce-i suflă în ceafă Mercedesului de pe locul 2 și Ferrari ce încheie plutonul echipelor de top. La piloți, doar Verstappen, Perez, Alonso și Hamilton au peste 100 de puncte și probabil că lupta pentru locurile 2 și 3 se va da între ultimii trei, pentru că Max este de neoprit.
Până la următoarea cursă din Austria așteptăm două săptămâni în care toate echipele încep să lucreze la monoposturi, majoritatea îmbunătățiților se vor vedea la Spielberg, Silverstone și Budapesta.
Pe circuitul Red Bull Ring are loc a doua etapă cu sprint astfel că vineri au fost antrenamente și calificări pentru cursa de duminică, sâmbătă sprint-shootout și cursa de sprint, iar duminică cursa propriu zisă.
În singura sesiune de antrenamente Max a fost cel mai rapid, urmat de piloții Ferrari și de Hamilton, calificările s-au desfășurat sub amenințarea ploii ce nu a venit, dar în lipsa acesteia toți piloții s-au confruntat cu noile reglementări privind depășirea limitelor pistei. Ferrari au arătat bine în calificări, s-au clasat pe 2 și 3, urmați de Lando Norris pe 4 și Hamilton pe 5… locul 1 este bineînțeles rezervat pentru Max!
A doua zi în calificarea pentru sprint, pe o pistă parțial umedă după ploaia de dimineață, s-a renunțat la regula pneurilor așa că piloții au avut libertatea să aleagă cu ce pneuri ies pe pistă. După o grămadă de timpi anulați datorită deselor depășiri ale limitelor de circuit, s-a stabilit și ordinea de plecare pentru cursa de sprint, cu Red Bull în prima linie, McLaren și Haas în linia a doua, urmați de Ferrari și Aston Martin. Pentru Mercedes a fost un eșec total, Russel a obținut poziția 15 pe grilă, iar Hamilton locul 18. La plecarea în sprint Checo și-a încordat mușchii la Max, l-a depășit la limita accidentului, însă la virajul 3 Max a frânat târziu și a recâștigat poziția de lider pe care nu a mai cedat-o până la final, podiumul a fost completat de Perez și Sainz. Leclerc a dezamăgit din nou, după sprint a declarat “Nu am fost bun deloc. Așa a fost în ultimele trei curse. Ori de câte ori pilotez pe slick-uri în astfel de condiții semi-uscate, pur și simplu nu sunt nicăieri! ”
Cursa de duminică s-a desfășurat în condiții uscate și a fost dominată de penalizări, aproape jumătate din pluton primește penalizări pentru încălcări ale limitelor pistei. Lewis Hamilton a fost primul pilot care a primit o penalizare de 5 secunde, iar două tururi mai târziu a fost penalizat și Yuki Tsunoda, au urmat Carlos Sainz, Alex Albon și Pierre Gasly , iar până la finalul au mai încasat Kevin Magnussen, Logan Sargeant și din nou Yuki Tsunoda.
Victoria lui Max Verstappen nu a fost niciodată cu adevărat în pericol în cursa de Formula 1 din Austria. Pilotul echipei Red Bull Racing a reușit să-și apere avansul la start și la reluare. Mai mult, spre deosebire de restul plutonului, echipa sa a decis să rămână pe pistă în timpul neutralizării VSC. A schimbat însă în penultimul tur pentru a încasa punctul pentru cel mai rapid tur de circuit în cursă.
Charles Leclerc a avut, de asemenea, o cursă fără probleme și, spre deosebire de coechipierul său, nu s-a împiedicat de limitele pistei, motiv pentru care a terminat în siguranță pe poziția a doua. Sergio Perez a condus de pe locul 15 pe grilă până pe locul trei și, după un duel lung cu Carlos Sainz, și-a asigurat poziția pe podium cu zece tururi înainte de finalul cursei.
Max Verstappen și-a mărit la 81 de puncte avansul în Campionatul Mondial față de Sergio Perez, care la rândul său și-a mărit la 19 puncte creditul față de Fernando Alonso. Charles Leclerc a făcut cel mai mare salt în campionatul piloților și se află acum pe locul 6, cu 72 de puncte. În Campionatul Constructorilor, Red Bull Racing are acum 377 de puncte în fața celor de la Mercedes AMG F1 (178) și Aston Martin Racing (172). Scuderia Ferrari s-a apropiat la 14 puncte de Aston Martin (158).