FORMULA 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Monaco, regina Formulei 1, un podium aici aproape echivalează cu titlul de campion.
Deși circuitul Monte Carlo este în topul circuitelor cu cele mai slabe caracteristici, cel mai scurt – 3.337 de metri, cel mai lent cu 19 viraje, cea mai lentă curbă – acul de păr de la Mirabeau, este cel mai cunoscut și apreciat din calendarul ”ever” al Formulei 1.
Fondat în 1215 ca o colonie a orașului Genova, principatul Monaco a organizat la inițiativa producătorului de țigarete Antony Noghes, prima cursă automobilistică în 1929 sub egida Clubului de Automobile din Monaco.
Mai târziu în 1950 la Monte Carlo a avut loc al 2-lea mare premiu al proaspătului campionat mondial organizat de Formula 1, cursă câștigată atunci de Juan Manuel Fangio la volanul unui Alfa Romeo.
Revenind la zilele noastre, după calificări, grila de start s-a format cu Max Verstappen, Fernando Alonso și Esteban Ocon ce a luat locul localnicului Charles Leclerc după penalizarea primită pentru că l-a împiedicat pe Lando Norris în tunel.
Vremea la startul cursei de duminică a fost la fel ca în tot weekendul, cu cer senin și doar nori ușori, cu 26 de grade Celsius în aer și temperatura asfaltului de 46 de grade. Dar norii negri se adunau deja dinspre nord înainte de startul cursei, astfel probabilitatea de ploaie era de 20 la sută.
La Monaco e greu să depășești, cine pleacă primul are toate șansele să câștige, dar circuitul este foarte tehnic și orice greșeală este greu de recuperat. Mașina nu contează foarte mult aici, piloții fac diferența. Max a pornit bine și până să înceapă ploaia și-a creat un avantaj de 10 secunde față de Fernando.
Alonso ar fi avut poate o șansă dacă strategii echipei Aston Martin nu ar fi ratat schimbul corect de pneuri și ar fi montat pneuri intermediare în loc de medii, totuși Alonso a reușit să-și asigure locul 2 ceea ce-l face cel mai constant pilot al anului, după Max Verstappen.
Strategia lui Perez nu a funcționat, plecat ultimul de pe grilă, a intrat la boxe după primul tur, probabil în speranța de a termina cursa pe cauciucuri hard, însă vremea din Pricipat nu a ținut cu el și astfel nu a reușit la final decât o clasare pe locul 16.
Surpriza plăcută a fost Esteban Ocon ce a reușit să-i țină la distanță pe Carlos Sainz și pe piloții Mercedes, astfel ordinea primilor 3 clasați de la finalul cursei a fost identică cu cea de la startul cursei.
Din nou strategia Ferrari a funcționat defectuos, Sainz fiind total nemulțumit că a fost chemat la boxe în timp ce-l presa pe Ocon, oprire ce l-a costat 4 locuri în clasamentul final.
Mercedes și-a poziționat piloții în tandem pe locurile 4 și 5, urmați de Leclerc și Gasly.
La constructori Red Bull a adunat 25 de puncte, urmat Mercedes cu 23, Alpine cu 21 , Aston Martin 18, Ferrari 12 și McLaren 3.
Prima jumătate a curselor din Europa s-a încheiat la Barcelona, pe circuitul Montmelo, circuit bine cunoscut tuturor piloților datorită numeroaselor teste ce au loc aici. Are 4.647 de metri lungime, 14 viraje, două zone DRS și este prezent în calendarul Formulei 1 încă din anul 1991 când Nigel Mansel a câștigat marele premiu.
Calificările au început pe o pistă umedă și primele minute am văzut o grămadă de derapaje.
Prima sesiune a fost întreruptă pentru câteva minute, după restart Leclerc nu a reușit să găsească balansul mașinii ceea ce l-a dus pe poziția 19, puțin mai norocos Perez a fost primul deasupra liniei, locul 15.
Q2 ne-a adus un incident între piloții Mercedes și eliminarea lui Perez și Russel, rămân în competiția pentru pole possition Max, piloții McLaren, Aston Martin și Alpine alături de Sainz, Hamilton și Hulkenberg.
La finalul calificărilor prima linie este ocupată de Red Bull și Ferrari, prin Versappen și Sainz, urmați de Norris și Gasly. Alonso, după ce și-a deteriorat podeaua în Q2, nu a reușit decât locul 9, dar în urma dublei penalizări a lui Gasly a urcat pe 8.
Cursa de duminică a început pe vreme uscată cu șapte echipe diferite în primele șapte poziții pe grila de start și cu peste 284.000 de spectatori prezenți în weekendul marelui premiu.
Mașina mai bună, exceptând Red Bull, este Mercedes nu știu ce au făcut inginerii dar aici la Barcelona a fost peste Aston Martin și Ferrari. Bineînțeles ”taurul roșu” condus de ”portocala mecanică” a mers ca un ceas elvețian, pole possition, locul 1 în cursă pe toată durata acesteia, și cel mai rapid tur de circuit în cursă. Britanicii de la Mercedes au făcut dubla mică, iar Perez plecat din grila pe 11 a reușit să se claseze pe locul 4.
La finalul primelor 2 curse de luna asta clasamentul piloților îl are pe Max Verstappen pe locul 1 la o diferență de 53 de puncte de coechipierul său și ocupantul poziției a doua în campionat, urmați de Alonso ce are doar 12 puncte în fața lui Hamilton.
La echipe Red Bull conduce detașat, urmați de Mercedes și Aston Martin în vreme ce Ferrari trebuie să se mulțumească pentru moment cu poziția a 4-a.
Ultima cursă de luna aceasta este programată în Canada, pe circuitul Gilles-Villeneuve din Montreal.