Formula 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Iată că a început sezonul 2023!… și a început la fel cum s-a terminat precedentul.
Avem 10 echipe cu câte 2 mașini, care mai de care cu modificări și inovații forțate de regulile FIA, dar se pare că Red Bull este solitară în lupta pentru titlu.
Astfel astăzi avem 1+2 categorii în competiția constructorilor, vom vedea pe 26 noiembrie la Abu Dhabi dacă am dreptate.
Echipele de top.
Aston Martin – propulsată de motorul Mercedes este mașina fără compromisuri, așa cum spune Mike Krack, este agresivă, puternică, stă bine pe circuit și datorită lui Alonso vom avea șanse mari anul acesta.
Ferrari a schimbat directorul sportiv, după semi-eșecul de anul trecut i-au dat liber lui Mattia Binotto și l-au înlocuit cu fostul Team Principal de la Alfa Romeo – Frederic Vasseur care a recunoscut că nu a avut o mare contribuție la realizarea noii mașini dar crede că inginerii au făcut o treabă bună. Mașina de acest an este superbă, s-a lucrat mult la aerodinamică, profilul duzelor laterale, aripa față sau eleron. De remarcat prezența Bitdefender ca sponsor al echipei alături de nume mari ca Shell, Santander, Pirelli, etc.
Mercedes încă nu a găsit formula câștigătoare, nu au rezolvat problema apăsării pe puntea spate dar măcar au scăpat de țopăiala (bouncing) de anul trecut. Toto Wolf declară că nu se dă bătut, încă se lucrează la mașină și sunt șanse mari să revină la forma din 2020, dar recunoaște că Red Bull și Aston Martin sunt echipele de top anul acesta. Deocamdată singura schimbare notabilă la Mercedes este conceptul zero-pod pentru laterale și bineînțeles… culoarea.
La mijlocul clasamentului se va da o luptă aprigă anul acesta între cele 6 echipe rămase, dar cu siguranță Alpine și Alfa Romeo se vor încadra acolo, nu neapărat în ordinea asta pentru că avem piloți noi care vor face jocurile și mai imposibil de prevăzut.
Alpine arată bine, singurul motor Renault din competiție cu doi piloți francezi și un Team Principal american născut în România, are de apărat poziția 4 în clasament câștigată anul trecut și ei speră la mai multe clasări pe podium anul acesta.
Andrea Stella, principalul de la McLaren, nu este fericit dar rezultatul nu este un pas în spate ci doar faptul că nu s-au mișcat foarte repede, a fixat obiectivul pentru acest sezon să se poziționeze în primele 4 echipe însă la acest moment nu sunt nici pe departe acolo, totuși după locul 5 anul trecut, putem spune că au avut doar un început prost.
Alfa Romeo, locul 6 din 2022, cu un nou director sportiv în persoana lui Alessandro Alunni Bravi – fost principal la Sauber Group, propulsată de motorul Ferrari și cu aceiași piloți de anul trecut trebuie să lupte mult ca să-și păstreze poziția. Iarăși o mașină superb desenată cu o grafică nouă și un set de inovații care poate vor aduce câteva podiumuri echipei. Bravi declara la prezentare ”noua mașină este rezultatul a multor luni de muncă, dar astăzi este doar începutul călătoriei, trebuie să continuăm munca cu umilință și dedicație pentru a vedea performanța”.
Haas îl păstrează pe Gunther Steiner la cârma echipei și-l aduce pe ”The Hulk” lângă danezul Magnussen în speranța că vor reuși mai mult de locul 8 anul acesta. Mașina este propulsată tot de ”power unit-ul” Ferrari spre deosebire de AlphaTauri care deși are motor Honda RBPT, nu reușește să se apropie de fratele mai mare Red Bull, au adus chiar și un pilot olandez… poate, poate.
Williams, cea de a patra echipă cu motorizare Mercedes nu pare nici anul acesta că și-a găsit ritmul de odinioară, l-au debarcat pe Jost Capito și l-au numit șef de echipă pe britanicul James Patrick Vowles ce a activat Mercedes-AMG Petronas. Totuși istoria echipei strâns legată de Sir Frank Williams însumează 9 titluri mondiale și o prezență de 45 de ani în competiție, poate Alex Albon și mai tânărul Logan Sargeant vor reuși să schimbe câte ceva anul acesta.
Acum, revenind la prima propoziție din articol, am început la fel cum s-a terminat anul 2022, cu Red Bull în prima poziție și cu titlul de constructor aproape asigurat. Mașina Red Bull are un avans de o secundă față de competitori și este foarte greu de imaginat că se va schimba ceva în următoarele curse, poate după Barcelona să vedem noi update-uri semnificative ce vor egaliza situația.
La piloți Max are ca principal rival pe colegul său Checo ce nu a uitat sezonul 2022 când același partener de echipă i-a refuzat locul 2 în campionat, acum după victoria de la Jeddah este și mai motivat, mai ales după ce a refuzat să încetinească ritmul așa cum i-a transmis inginerul de echipă. Christian Horner va trebui să găsească soluția optimă pentru a nu opri competiția dintre cei doi piloți Red Bull.
Fernando Alonso, pe de altă parte, trăiește a doua tinerețe la Aston Martin, a obținut două clasări pe podium în primele două curse și cu siguranță nu se va opri aici chiar dacă la marele premiu al Arabiei Saudite a fost retrogradat pe poziția 4 după penalizarea de 10 secunde venită în urma penalizării de 5 secunde… deh!
O să vină și al 100-lea podium oficial și prima victorie după 10 ani.