Silverstone, etapa a 12-a a Campionatului Mondial de Formula 1
De Vlad Roman,
General Manager, Smart Games
Pe 7 iulie Formula 1 a ajuns la Silverstone pentru a 12 etapă a campionatului mondial, circuitul englez este o legendă, de fapt primul circuit pe care s-a desfășurat un mare premiu de Formula 1 în anul 1950. După terminarea celui de al II-lea Război Mondial, baza aeriană numărul 47 a Royal Air Force de la Silverstone, respectiv cele trei piste ale aerodromului dispuse în triunghi au fost transformate în pistă de întreceri automobilistice. Prima cursă aici a avut loc în 1948 sub egida Clubului Automobilistic Regal, pentru ca doi ani mai târziu, pe 13 mai 1950, să găzduiască prima cursă a noului înființat ”Drivers’ World Championship” ce avea să devină cunoscută mai târziu drept campionatul mondial Formula One.
Circuitul de la Silverstone are o capacitate de 160.000 de spectatori, este deținut de ”British Racing Drivers’ Club” și în prezent este folosit în multiple competiții Auto-Moto.
Are o lungime de 5.891 de metri cu 18 viraje legendare printre care Maggotts, Becketts sau Abbey, două linii drepte pe care cu DRS-ul activat se pot atinge viteze de 330 km/h, se parcurg 52 de ture de circuit iar în fiecare tur se fac în medie 40 de schimbări de treaptă de viteză.
Pentru marele premiu al Marii Britanii era de așteptat ca toate echipele să aducă noi modificări la mașini… și cu excepția Ferrari așa s-a întâmplat. Cel mai mare update a fost cel al Alpha Tauri ce a venit cu un șasiu nou și difuzor, caroserie, aripă spate, suspensie spate modificate. Mercedes, Aston Martin și Alpine au modificat aripile față, Haas au actualizat suspensia față și gurile de ventilație pentru frâne, dar cel mai remarcabil update a fost cel de la McLaren.
Primele două antrenamente de vineri ne-au arătat un Red Bull la fel de puternic și un Williams senzațional prin Alexander Albon ce a fost la doar 0,218 secunde în spatele lui Max.
Sâmbătă a plouat pe parcursul antrenamentelor însă pentru calificări toți se așteptau la vreme uscată așa că după un Q1 confuz cu ploaie și pneuri amestecate (intermediare pentru Ferrari și Haas, slick-uri pentru restul), avem un Sergio Perez ce pentru a cincea oară consecutiv nu a reușit să se califice în etapa superioară a calificărilor, acompaniat în lista eliminaților de Tsunoda, Zhou, De Vries și Magnussen.
În Q2 pista se usucă rapid, apar ceva sincope dar la final rămân în cursă Verstappen, Albon, Alonso, Gasly și ambii piloți ai echipelor Mecedes, Ferrari și McLarren.
Surpriza plăcută este McLarren, ale cărei update-uri au dat roade spre bucuria suporterilor, s-au clasat pe următoarele două poziții pe grila de start în spatele aceluiași Max Verstappen, omul ce nu s-a poziționat anul acesta niciodată sub locul 2 în calificări.
Cursa de duminică a avut de toate, un start puternic al lui Lando Norris cu depășirea lui Max, revenirea acestuia în frunte în turul 5, neutralizarea ce a răpit șansa lui Piastri la podium, rezistența lui Lando în fața atacurilor lui Hamilton încălțat cu softuri față de hardurile pilotului McLarren, recuperarea lui Perez ce a reușit să termine pe 6 după startul din poziția 16 și din nou deziluzia Ferrari pentru strategie și ritmul de cursă.
Podiumul cu două prezențe britanice, una consacrată (Lewis Hamilton) și cealaltă în devenire (Lando Norris) plus o echipă britanică (McLarren) a adus fericirea celor 480.000 de suporteri prezenți pe Silverstone în cele 3 zile.
Pilotul zilei a fost desemnat nimeni altul decât Lando Norris și a meritat-o pe deplin atât pentru curajul de a-l depăși pe Verstappen cât și pentru felul în care a rezistat în fața lui Hamilton.