Asociația Joc Responsabil

Noul Cod de Conduită privind publicitatea responsabilă pentru operatorii online publicat de EGBA (Partea a 2 a) (continuarea articolului din ediția 123)

De Joc Responsabil

Asociația Europeană pentru Pariuri și Jocuri de Noroc (EGBA) a publicat la finalul lunii aprilie un nou Cod de Conduită privind publicitatea responsabilă derulată de operatorii de jocuri de noroc online. Cu sediul central în Bruxelles, EGBA este organismul care reprezintă cei mai importanți operatori din acest domeniu, care își desfășoară activitatea în spațiul Uniunii Europene (UE).
Printre companiile semnatare ale noului Cod de Conduită se numără bet365, Betsson Group, GVC Holdings Plc, Kindred Group Plc și William Hill Plc. Codul are drept scop să întărească și mai mult gradul de protecție a minorilor și a practicanților de jocuri de noroc, prin promovarea unor măsuri de publicitate responsabilă pentru operatorii de jocuri de noroc online. Totodată, Codul reflectă angajamentul responsabil pe care industria de profil și-l ia pentru a aduce încă o dată asigurări că practicarea jocurilor de noroc reprezintă o modalitate sigură și responsabilă de petrecere a timpului liber.
Noul Cod introduce reguli și în ceea ce privește protecția minorilor, recomandând astfel ca marketingul în domeniul jocurilor de noroc să nu dăuneze sau să exploateze susceptibilitatea, aspirațiile, naivitatea, lipsa de experiență sau de cunoștințe a minorilor. În plus, acțiunile de marketing în acest domeniu nu ar trebui să aibă drept scop sau să fie special create pentru a atrage minorii.

Astfel, marketingul în industria jocurilor de noroc ar trebui:
– Să definească în mod clar informația / să conțină un mesaj clar referitor la vârsta minimă pentru accesarea jocurilor de noroc;
– Să nu conțină afirmații potrivit cărora jocurile de noroc marchează tranziția de la adolescență la viața de adult;
– Să nu invite minorii să practice jocuri de noroc.

Totodată, marketingul activităților de jocuri de noroc NU ar trebui sa folosească:
– Personaje de desene animate, devenite simbol și care sunt comune în rândul copiilor, așa cum este cazul animalelor, al piraților sau al personajelor din basme;
– Figuri comice care au un efect atrăgător asupra minorilor;
– Alte personaje fictive de care sunt atrași în mod special minorii, de exemplu supereroii; – Celebrități din filme, programe sau evenimente ale căror audiență primară este reprezentată de minori;
– Adulți, ca și cum aceștia ar fi sub limita minimă legală admisă pentru a practica jocuri de noroc sau care imita minori;
– Comportament adolescentin, copilăresc sau grosolan.
Un rol important în adoptarea de către operatorii de jocuri de noroc a unui comportament responsabil îl are și comunicarea responsabilă și mesajele pe care aceștia le folosesc în strategia de comunicare. Astfel, potrivit noului Cod de Conduită, mesajele privind jocul responsabil informează jucătorii cu privire la riscurile asociate jocurilor de noroc și încurajează un comportament adecvat față de acestea. Mesajele pot fi formulate în diferite moduri, de genul: „Învingătorii știu când să se oprească” sau „Dacă nu te mai distrezi, oprește-te!”.
Atunci când este posibil, mesajele de comunicare privind jocul responsabil trebuie:
– Să fie incluse la rubrica de marketing în domeniul jocurilor de noroc existentă pe website-ul operatorului;
– Să fie clar formulate pentru a putea fi lizibile;
– Să includă informații referitoare la liniile de tip TEL-VERDE menite să ofere ajutor atât jucătorilor cu probleme legate de jocurile de noroc cât și familiilor acestora.

Conținutul rubricii de marketing în domeniul jocurilor de noroc trebuie să cuprindă, de asemenea și următoarele informații:
– Simbol specific pentru vârsta de peste 18 ani sau vârsta minimă legală pentru practicarea jocurilor de noroc;
– Link cu trimitere către web-site-ul reprezentativ care oferă informații cu privire la jocul responsabil;
– Termeni și condiții, acolo unde este cazul;
– Condiții pentru a paria;
– Cerințe locale care vor fi diferite în funcție de modul specific fiecărei țări de a acorda licențele de operare în domeniul jocurilor de noroc.

Totodată, acțiunile de marketing în domeniul jocurilor de noroc nu ar trebui să fie difuzate în timpul programelor din mediul audio-vizual sau pe platformele digitale unde este de așteptat că minorii să fie audiența principala. Aici se includ pauzele publicitare la TV care au loc imediat înainte sau după difuzarea unor emisiuni/programe destinate minorilor. De asemenea, aceste acțiuni sunt interzise a se desfășura în publicațiile tipărite destinate minorilor și totodată, nu pot fi reproduse sau comercializate sub formă unor produse de îmbrăcăminte sau a altor produse a căror destinație exclusivă este utilizarea de către minori.
În ceea ce privește campaniile de joc responsabil, operatorii de jocuri de noroc au posibilitatea de a le derula individual sau în colaborare cu alți operatori, cu scopul de a crește gradul de conștientizare al acestui concept în rândul practicanților de jocuri de noroc. Aceste campanii pot include link-uri specifice sau referințe care fac trimitere către informații referitoare la problemele legate de jocurile de noroc și la instrumente eficiente pentru gestionarea acestor probleme. Aceste campanii ar trebui:
– Să includă numai informații despre jocul responsabil, să nu invite la practicarea jocurilor de noroc sau să inducă ideea oferirii anumitor bonusuri în urmă practicării acestora;
– Să aibă o durată de difuzare suficient de mare încât aceste mesaje să poată fi citite, ascultate și înțelese pe orice canale în care au loc acțiuni de marketing în domeniul jocurilor de noroc.

Articolul precedentCâștigătorul marelui premiu la Loto 6 din 49 de anul trecut a murit
Articolul următorHotărârea de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 394/2020