Asociația Joc Responsabil

EGBA a publicat un nou Cod de Conduită privind publicitatea responsabilă pentru operatorii online (Partea 1)

De Joc Responsabil

Asociația Europeană pentru Pariuri și Jocuri de Noroc (EGBA) a publicat la finalul lunii aprilie un nou Cod de Conduită privind publicitatea responsabilă derulată de operatorii de jocuri de noroc online. Cu sediul central în Bruxelles, EGBA este organismul care reprezintă cei mai importanți operatori din acest domeniu, care își desfășoară activitatea în spațiul Uniunii Europene (UE).

Printre companiile semnatare ale noului Cod de Conduită se numără bet365, Betsson Group, GVC Holdings Plc, Kindred Group Plc și William Hill Plc. Codul are drept scop să întărească și mai mult gradul de protecție a minorilor și a practicanților de jocuri de noroc, prin promovarea unor măsuri de publicitate responsabilă pentru operatorii de jocuri de noroc online. Totodată, Codul reflectă angajamentul responsabil pe care industria de profil și-l ia pentru a aduce încă o dată asigurări că practicarea jocurilor de noroc reprezintă o modalitate sigură și responsabilă de petrecere a timpului liber.

Codul a fost elaborat în contextul Directivei pentru Servicii de Media și Audiovizual, care încurajează utilizarea reglementărilor proprii fiecărui stat în domeniul publicității privind jocurile de noroc precum și a acelor reglementări realizate împreună cu alte state membre ale Uniunii Europene în acest domeniu. Astfel, Codul stabilește un set de măsuri de publicitate responsabilă pentru operatorii de jocuri de noroc online, aplicabile în spațiul Uniunii Europene / al Zonei Economice Europene (care include pe lângă țările din Uniunea Europeană și Liechtenstein, Islanda și Norvegia) și în Marea Britanie. Aceste măsuri pot veni în completarea sau pot trece dincolo de cadrul legal existent și / sau de măsurile proprii de reglementare aflate deja în vigoare în aceste țări. Nu în ultimul rând, Codul face referire la toate activitățile de marketing în domeniul jocurilor de noroc, derulate pe toate platformele media (inclusiv televiziune, radio, rețele sociale și alte platforme online), indiferent de tehnologia pe care acestea o folosesc.

Publicitatea în domeniul jocurilor de noroc online are un rol important în orice piață de profil care funcționează pe principii sănătoase, tocmai pentru că facilitează accesul consumatorilor la produsele și serviciile operatorilor de jocuri de noroc la distanță și totodată le permite acestora să ia decizii care se bazează pe informații corecte atunci când decid să practice această formă de divertisment.
Activitățile de marketing în domeniul jocurilor de noroc trebuie să ofere informații clare și corecte despre un operator online de jocuri de noroc sau despre un serviciu online de jocuri de noroc. În plus, acestea trebuie să fie responsabile social și să nu contribuie la favorizarea apariției problemelor legate de jocurile de noroc.

Astfel, marketingul în domeniul jocurilor de noroc NU trebuie:
– Să susțină ideea că practicarea jocurilor de noroc este lipsită de riscul de a înregistra pierderi financiare;
– Să promoveze un comportament care să ducă în mod obiectiv la pierderi financiare;
– Să ofere informații false sau nerealiste în legătură cu probabilitatea obținerii unor câștiguri din practicarea jocurilor de noroc sau a returnării sumelor pierdute;
– Să sugereze că abilitatea de a practica jocuri de noroc poate influența rezultatul unui joc, în cazul în care rezultatul jocului depinde exclusiv de hazard;
– Să sugereze că există posibilitatea practicării jocurilor de noroc sub forma anonimatului sau fără deținerea unui cont de utilizator deschis la un operator de jocuri de noroc online;
– Să vizeze sau să atragă în mod special minorii în activități de jocuri de noroc;
– Să îndrume, să tolereze sau să încurajeze comportamente infracționale sau antisociale;
– Să sugereze că practicarea jocurilor de noroc este o parte importantă a vieții unui individ și că aceasta poate reprezenta o soluție pentru problemele personale, profesionale sau educaționale;
– Să conțină afirmații potrivit cărora practicarea jocurilor de noroc poate duce la obținerea unui succes pe plan social sau la îmbunătățirea calităților personale, cum ar fi de exemplu creșterea stimei de sine;
– Să promoveze jocurile de noroc drept o alternativă la existența unui loc de muncă, drept o investiție financiară sau o soluție la problemele financiare existente;
– Să sugereze că practicarea jocurilor de noroc este mai importantă decât familia, prietenii sau obligațiile profesionale sau educaționale;
– Să conțină mesaje potrivit cărora jocurile de noroc ar putea duce la succesul pe plan sexual sau la creșterea atractivității individuale;
– Să exploateze convingerile culturale referitoare la rolul jocurilor de noroc sau al conceptului de noroc;
– Să conțină mesaje cu caracter de urgență sau care ar putea pune presiune pe jucători, de genul „nu ai nimic de pierdut”, „următorul tău câștig este foarte aproape de tine” sau „grăbește-te să pariezi acum”;
– Să conțină informații neclare în legătură cu termenii și condițiile pentru obținerea unor bonusuri, atunci când situația o cere. Atunci când este posibil din punct de vedere tehnic, o reclamă referitoare la bonusurile pe care le poate obține un jucător trebuie să specifice clar că un client nou trebuie mai întâi să se înregistreze pentru a obține un anumit bonus.

Asociația Joc Responsabil are ca scop susținerea responsabilității sociale, inclusiv publicitatea responsabilă la jocurile de noroc, ca parte integrantă a principiilor de joc responsabil.