Formula 1
De Vlad Roman,
General Manager Smart Games
După 3 săptămâni de vacanță Formula 1 a revenit pe circuitul de la Spa-Francorchamps în Belgia, cel mai lung circuit din calendarul F1 și totodată circuitul cu cea mai mare diferență de nivel.
Puțină istorie… Spa, la fel ca Silverstone, Monza și Monaco a găzduit curse de Formula 1 încă de la înființarea campionatului în 1950. La prima cursă s-au aliniat 18 concurenți, în pole possition a fost Nino Farina dar cursa a fost câștigată de Juan Manuel Fangio la bordul unui Alfa Romeo. Pe vremea aceea circuitul avea 14,120 kilometrii ce erau străbătuți în 35 ture de circuit, respectiv o distanță de 494,2 kilometrii. De-a lungul timpului circuitul a suferit câteva modificări importante și a ajuns astăzi la o lungime de 7 kilometrii și 4 metrii cu 20 de curbe și cu un record de 1:46,286 stabilit în 2018 de Valtteri Bottas la bordul unui Mercedes W09. Spa este un circuit rapid și foarte tehnic, cele mai faimoase porțiuni sunt Raidillon, Eau Rouge și Kemmel Straight, dar per total așa cum a spus Bernie Ecclestone este circuitul care separă băieții de bărbați.
În weekend-ul marelui premiu munții Ardeni au fost invadați de 360.000 de fani motor-sport în mare parte susținători ai lui Max Verstappen și Red Bull. Deși calificările i-au situat pe Max (Red Bull) pe primul loc și Charles (Ferrari) pe locul 4, datorită penalităților aceștia au fost nevoiți să pornească în cursă după locul 14, respectiv 15. A fost o cursă de recuperare pentru ambii piloți concurenți la titlul mondial, strategia Red Bull a dat roade și astfel Max Verstappen a reușit să câștige cele 25 de puncte aferente primului loc plus punctul pentru cel mai rapid tur de circuit din cursă. Piloții Red Bull s-au clasat pe primele două poziții mărind astfel distanța până la a doua clasată în campionatul constructorilor, Ferrari. Podiumul a fost completat de pilotul secund de la Ferrari, Carlos Sainz. Leclerc a fost nevoit să facă un pit stop în turul 3 datorită foliei de la vizorul lui Verstappen ce s-a lipit de admisia de aer a frânei dreapta față și ca și cum nu ar fi fost de ajuns, strategii Ferrari l-au chemat la boxe cu 3 tururi înainte de final pentru a-i pune softuri… mișcare greșită a pierdut poziția 5 datorită celor 5 secunde de penalizare pentru viteză mare la standuri și nici nu a reușit un tur mai rapid decât Max.
La o săptămână distanță s-a desfășurat marele premiu al Olandei pe circuitul Zandcoort, circuit ce a fost inaugurat în 1948 și care a găzduit primul mare premiu de formula 1 în anul 1952 cu o victorie categorică a lui Alberto Ascari, mașinile Ferrari clasânduse pe primele 3 locuri.
Circuitul olandez este de “școală veche”, destul de rapid si tehnic cu două zone DRS și 14 curbe.
La el acasă Verstappen a strâns peste 300.000 de spectatori în weekend-ul de grand-prix, la fel ca în Belgia și-a răsplătit fanii cu pole possition, locul 1 și cel mai rapid tur de circuit. A fost urmat pe podium de George Russell de la Mercedes și Charles Leclerc – Ferrari. Pentru Max cursa a părut una simplă, a plecat primul a condus cursa, a terminat primul. Mercedsul lui Russell a ajuns al doilea la lina de finish urmat de Leclerc pe locul 3. Strategia lui Russel a dat roade, a cerut schimb de pneuri, a forțat intrarea la pit la apariția “safety car” pe când lui Hamilton nu i s-a acordat pit-ul pierzând astfel ocazia de a se urca pe podium.
La patru zile distanță am ajuns la Monza… Templul vitezei! Atmosferă extraordinară, organizare sub așteptări, record de prezență – 337.000 de spectatori în weekend-ul de „gran premio”. Italienii sunt încrezători că anul ăsta cu piloți ca Leclerc și Sainz, cu o mașină așa bună, la celebrarea centenarului circuitului și 75 de ani de Ferrari nu e posibil să nu câștige căluțul cabrat de pe mașina roșie.
Calificările au adus fanilor și mai multe motive de bucurie cu Leclerc în pole possition și Sainz pe locul 3, între ei cine altcineva? – Max Verstappen. Toată lumea fericită, petrecerea de la „Fan Zone” a continuat mult după terminarea calificărilor. A fost și o paradă a mașinilor Alfa Romeo la care au luat parte 112 colecționari aleși să reprezinte istoria de 112 ani a brandului Alfa Romeo. În capul coloanei de mașini a fost o Alfa 6C 1750 Super Sport din 1929 condusă Stefano Domenicali – CEO Formula 1 și Jean-Philippe Imparato – CEO Alfa Romeo la bordul unei Giulia Sprint GTA din 1965. Mare păcat că piloții Scuderiei Alfa Romeo nu au reusit să aducă puncte echipei pe acest circuit atât de strâns legat de istoria brandului.
Duminică…nebunie!, organizare slăbuță, cozi foarte mari, lume multă, îți trebuie cam două ore să ajungi la circuit pe jos din centrul Monzei, cu mașina e și mai greu. Cursa a fost destul de strânsă deși dominată de Max Verstappen, a fost un fel de Abu Dhabi din 2021 dar fără finalul ce le-a dat o șansă piloților să concureze în ultima tură. Practic marele premiu al Italiei a fost câștigat de Aston Martin, safety car-ul, nu mașinile AMR22 care nu au reușit să ajungă la finish.
Lăsând gluma deoparte Max a câștigat și marele premiu de la Monza, Leclerc a reușit să mulțumească fanii Ferrari cu locul 2 iar George Russell a clasat Mercedesul său pe locul 3.