Modificări ale comportamentului jucătorilor în pandemie
Dr. Andrei: „Au apărut depresiile, dar nu din cauza jocurilor, ci a problemelor economice!”
Pandemia noului tip de coronavirus continuă să producă semnificative schimbări în comportamentul clienților de jocuri de noroc, chiar și la câteva luni de la încheierea lockdown-ului.
Potrivit unor studii realizate în perioada 11-14 iunie de către compania de cercetare multinațională, Savanta, citate de Comisia de Gambling din Marea Britanie, sănătatea mentală a 25% din populație a fost afectată din pricina pandemiei. În plus, singurătatea a reprezentat o problemă pentru 26% dintre adulți, iar veniturile a 40% din populație au înregistrat scăderi. Pandemia a produs schimbări și în modul în care populația a interacționat cu metodele de divertisment. Potrivit unui studiu realizat de către o altă companie de cercetare din Marea Britanie, YouGov, în perioada 16 Aprilie-18 Iunie, pe un eșantion de 2000 de respondenți, din categoria celor care obișnuiau să practice activități de jocuri de noroc cel puțin o dată pe lună, 17% au cheltuit mai mulți bani pentru activități de divertisment in online, 50% au petrecut mai mult timp în fața televizorului și 48% au consumat mai multe servicii video on-demand, precum Netflix, HBO Go, etc.
Contrar așteptărilor, în Marea Britanie, perioada de lockdown nu a atras mulți clienți noi pentru operatorii din domeniul jocurilor de noroc. Potrivit acelorași date furnizate de YouGov, în UK, doar 0,4% din adulții chestionați au declarat că au ales să încerce pentru prima dată un joc de noroc. În comparație, 2,1% dintre adulți s-au oprit din a mai juca odată cu inchiderea locațiilor. Același studio a indicat și o incidență relativ scăzută a trecerii clienților din landbased in online. Doar 1,6% din categoria jucătorilor care obișnuiesc să joace cel puțin o dată pe lună au spus că în perioada în care activitatea a fost interzisă au trecut în online, iar 2% au declarat că și-au făcut cont pe unul sau mai multe site-uri web de jocuri de noroc în acestă perioadă.
Protocol de colaborare între Asociația Joc Responsabil și AOJND – Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță
Am discutat și cu reputatul Dr Cristian Andrei, neuropsihiatru, ambassador al Asociației Joc Responsabil, pentru a afla ce schimbări s-au produs în comportamentul jucătorilor. Dr Cristian Andrei coordonează serviciul de Consiliere psihologică online 24/7 al Asociației Joc Responsabil, singurul astfel de serviciu din țara noastră: „În prima parte a pandemiei, jucătorii au fost afectați de inchiderea sălilor de joc. Apoi a urmat faza în care s-au orientat către online. Odată ajunși în această etapă, au observat că au inceput să aibă aceleași probleme pe care le aveau și înainte de mutarea lor în online. În plus, au apărut unele probleme financiare în familiile lor și și-au pus tot mai mult problema economiilor. Motiv pentru care cunosc multe cazuri de persoane care au făcut depresii mascate, în sensul că, aparent, par să fie ok, dar nu sunt eficienți, nu reușesc să se descurce cu viața socială, profesională, emoțională în noul context. Prin definiție, jucătorii sunt niște consumatori și, în aceste aproape 100 de zile de când s-au luat măsurile de limitare a pandemiei, au avut și ei probleme, ca și ceilalți consumatori. Au ajuns în faza depresiei din cauza problemelor economice, nu din cauza jocurilor. Ei ar vrea să continue să joace, dar nu au nici resursele și nu au avut nici cadrul necesar. Acasă, jucătorul încearcă să fie ori omul care joacă din inerție, adică să continue ceva ce făcea inainte, ori salvatorul familiei pentru că familia are probleme economice și el încearcă s-o salveze de la faliment. În trecut, jocul de noroc era văzut ca o frivolitate, ca un surplus de bani și o dorință de afirmare, ceva „glossy”, de lux, ori acum nimic nu mai este „glossy”. Oamenii se uită urat la cel care încearcă să epateze cu bani pentru că, în acest context, toți se restrâng, se îngrijorează, își schimbă planurile și atunci ideea de joc de noroc nu prea se mai potrivește cu această perioadă conservativă.”
Consilierea psihologică online este considerată ca fiind noua tendință în domeniu, atât prin prisma evoluției tehnologice, cât și a beneficiilor pe care le oferă clienților unor astfel de servicii. Există dovezi științifice că terapia online, în special psihoterapia cognitiv-comportamentală (TCC) poate fi mai eficientă în mediul virtual decât terapia față în față. In sesiunile de TCC, apelantul învață cum să identifice problemele, gândurile negative și emoțiile, să evalueze cât de reale sunt, să elimine disonanțele cognitive și să le înlocuiască cu modele raționale. Terapia TCC urmărește să învețe clienții să devină propriul lor terapeut. Studii recente au demonstrat faptul că TCC livrat online a fost mai eficient decât aceeași metodă desfășurată față în față, a redus considerabil simptomele de anxietate și depresie și a fost eficientă în tratarea tulburării de stres posttraumatic, a tulburării de panică și a fobiei.
Dezvoltarea de către Asociația Joc Responsabil a unor metode de suport care se pliază pe profilul jucătorilor online a condus de curând la încheierea unui protocol de colaborare cu Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță. Obiectivul principal al acestui protocol este extinderea sferei de acoperire a programelor Joc Responsabil și asupra mediului de jocuri de noroc online, atât din perspectiva intervenției, cât și din cea a prevenției și a promovării jocului responsabil. În paralel, această colaborare va permite specialiștilor Joc Responsabil să studieze mai bine comportamentul jucătorilor din mediul virtual și să-și ajusteze metodele de suport pe specificul acestora.