Despre marketingul sportiv

Despre marketingul sportiv în era Covid-19 cu Alexandru Țarog, Head of Marketing, Fortuna Entertainment Group

Această perioadă poate fi o reală oportunitate pentru societatea românească

➤ Care este părerea ta despre marketing-ul sportiv?
Marketingul este o unealtă de care nu te poți lipsi în misiunea unei organizații cu o puternica componenta axata in jurul sportului. Acesta stă la baza definirii și stabilirii obiectivelor. Pentru o organizație ca a noastra, acestea pot deveni un reper la nivel de comunitate, un factor decisional și de influență în relația cu partenerii, mediul privat sau viata societății.
Astfel, organizația devine un produs care trebuie să fie consumat de cât mai multe persoane, care să satisfacă nevoile acestora pe acest segment și care are nevoie de creșterea popularității.
Marketing-ul sportiv deschide noi orizonturi și oportunități, poți crea campanii și asocieri între sport și diferite alte sisteme de funcționare (precum educație și sănătate).

➤ Cum vezi situația fotbalului românesc în timpul pandemiei, din punct de vedere al marketing-ului?
Pentru sezonul 2020-2021, consider că cel mai important aspect este prudența. Cu o strategie realistă și un plan de business prudent, cred că se va putea trece peste acest sezon încercat și plin de dificultăți, atât din perspectivă financiară cât și sportivă, care ne-a pus bețe în roate tuturor.

fortuna

➤ Cum crezi că se va schimba piața financiară în această perioadă, din punct de vedere al sportului?
Sportul va trece, la fel ca întreaga omenire și peste perioada Covid-19. Important va fi însă prețul, iar sportul din ziua de azi a încetat de prea mult timp să mai fie doar o competiție, este o industrie financiară.
Este de așteptat ca în actualul context financiar, marile firme să-și aleagă cu mare atenție proiectele în care să verse sume importante. De-abia acum se va vedea cine va reuși să țină pasul și cine va fi înghițit de datorii.

Alexandru Tarog Fortuna Entertainment Group

➤ Ce soluții de promovare alternative ai observat că s-au folosit astfel încât să fie conforme regulilor care s-au impus în această perioadă?
În dorința de a se apropia cât mai mult de realitate, conducătorii ligilor importante din fotbal au găsit metode prin care să se joace indirect cu simțurile spectatorului.
Astfel, la meciurile din LaLiga putem observa cum grafica tv modifică o parte a tribunelor pentru a sugera prezența spectatorilor în arenă.
În funcție de desfășurarea jocului, din „tribune” se aud încurajări, fluierături, cântece și chiar bucuria fanilor în momentul în care se înscrie. Dacă ne gândim în urmă cu 7 luni de zile, acest scenariu părea doar o glumă proastă, dar iată că fiind atât de multe restricții, factori care ne-au împiedicat să ne desfășurăm activitatea normal, am ajuns să creem și artificii.
Metoda a fost preluată și în Liga 1: la meciul CFR-ului cu FCSB-ul, atmosfera a fost asigurată de fanii de la un meci cu Sevilla, în Europa League (au fost puse înregistrări de la acea confruntare).

Despre marketingul sportiv în era Covid-19 cu Alexandru Țarog, Head of Marketing, Fortuna Entertainment Group
Alexandru Tarog Marketing Fortuna Entertainment Group

➤ Cum vă adaptați strategia de marketing în timpul pandemiei de Covid-19?
Un lucru este clar și ne pune la încerare în fiecare zi. Acela este adaptarea la condițiile curente și la noua realitate economică. Modul de a face business s-a schimbat și probabil că va rămâne schimbat și după încheierea acestei perioade.
Astfel, cred că adaptarea în această perioadă s-a făcut printr-o tranziție accelerată către serviciile online. Este un mediu în care am rămas cu mai multă libertate de comunicare și desfășurare a activității, în care mai putem construi relații cu consumatorii noștrii prin intermediul digitale.
Avantajul major al acestui tip de marketing este că poate fi aplicat în mod universal, pentru orice tip de activitate, iar rezultatele sale sunt măsurabile. Campaniile de marketing online oferă o oportunitate excelentă de a fi găsit online, de a-ți dezvolta prezența, de a identifica noi clienți și a genera vânzări. Concentrarea eforturilor pe marketingul digital în această perioadă vă va oferi un avantaj competitiv asupra concurenților dvs., care poate nu reacționează la fel de rapid.
Optimizarea eforturilor de marketing digital în contextul Covid-19, consider că va continua să ne ofere un avantaj față de concurenți și ne va permite să continuăm să ne desfășurăm activitatea.
Criza se va încheia în curând, sperăm, și tot efortul nostru va da rezultate. Așadar, am început să ne consolidăm prezența online, concentrându-ne pe promovarea de tip performance.

➤ Suntem în faza de adaptare, dar cum ajungem la reacție și relansare?
Chiar dacă sună ciudat, această perioadă poate fi o reală oportunitate pentru societatea românească și o veste bună pentru perioada următoare, căci multe instituții altfel mult prea rigide se transformă cu totul astăzi. Și se transformă pentru totdeauna.
Pentru sportul românesc este esențial să facă parte din aceste domenii care îmbrățișează noul, iar anul 2020 nu trebuie să treacă pur și simplu ca o (lungă) așteptare. Da, sportul este lovit din plin de criza prin care trecem, pentru că sportul este în primul și în primul rând despre oameni. Despre sportivi, despre oamenii din echipele lor, despre oamenii care îi urmăresc și îi susțin cu pasiune.
Iar COVID-19 ne amenință nu doar sănătatea, dar și sistemul economic, ba chiar întreaga țesătură socială. Deja s-au anulat cam toate evenimentele culturale din lume care aveau un impact direct nu doar asupra sportului, ci și a teatrului, filmului, muzicii – a industriei mondiale de divertisment.
Cred că există 3 faze prin care ar trebui să treacă sportul și brandurile care susțin sportul în perioada următoare:
Prima e de adaptare: măsuri pentru a face față impactului pe termen scurt.
A doua e de reacție: un set de acțiuni care să atenueze impactul negativ și să deschidă noi oportunități pe termen scurt.
A treia este de relansare: planificare pentru momentul în care situația se va schimba, momentul în care viața va reporni.
Adaptarea consider că este perioada în care se evaluează impactul crizei, se evaluează resursele pe care sportul sau brand-urile le au la dispoziție. Este esențial să se înțeleagă că resursele financiare sunt doar o parte dintre resurse. Foarte importante sunt și reputația, fanii, relațiile cu autoritățile, know-how-ul, logistica și multe altele.

Despre marketingul sportiv în era Covid-19 cu Alexandru Țarog, Head of Marketing, Fortuna Entertainment Group

Următoarea fază este reacția. Iar sportul ar trebui să se implice direct în sprijinul celor ce au nevoie. Are și câteva modalități pentru a face asta:
Colaborarea cu sponsorii sportului pe proiectele pe care aceștia le susțin. Chiar dacă nu este în contract, chiar dacă nu este o obligație;
Sprijin pentru suporterii care se implică direct. Sprijinul poate îmbrăca mai multe forme – logistic, financiar sau know-how;
Campanii de comunicare cu fanii care nu mai au acces la evenimentele sportive și care au nevoie de susținere morală, să fie acțiuni care să-i activeze în mediul online.
În paralel, sportul ar trebui să fie aproape de partenerii săi și să caute împreună cu aceștia soluții pentru a compensa pe cât posibil pierderile cauzate de criză. Și aici sunt câteva exemple:

– Extinderea duratei parteneriatului;
– Extinderea zonelor acoperite în contractul inițial;
– Generarea de conținut extra cu difuzare pe media proprie, dar și pe media sportivă națională (aflată în mare căutare de subiecte);
– Conținut branded cu partenerii.

Relansarea ar fi cea de a treia etapă. Nu știm exact cum vor arăta lucrurile după încheierea acestei perioade, dar putem anticipa câteva lucruri precum contiuarea digitalizării accelerate și accentuate, finanțarea sportului de către autorități, o colaborare mai strânsă între sponsori si sponsorizați etc.

Despre marketingul sportiv în era Covid-19 cu Alexandru Țarog, Head of Marketing, Fortuna Entertainment Group

Articolul precedentFără executări până pe 25 decembrie
Articolul următorRG24seven a anunțat semnarea unui parteneriat cu ROMBET