Industria gamblingului se schimbă – astăzi este mai matură ca ieri, iar recentele schimbări legislative fac posibile noi direcții de dezvoltare.

Aceasta este concluzia unei discuții extrem de interesante cu reprezentanții ROMBET – Asociația Organizatorilor de Jocuri de Noroc. Despre cele trei mari domenii în care s-au făcut pași înainte – jocurile online, jocul responsabil și transparența industriei, despre proiecte curajoase, dar și despre cum se vede lumea jocurilor de noroc din perspectiva unui specialist în PR care comunică pentru ea, în cele ce urmează.

JOCURILE ONLINE: PRIMELE SITE-URI LEGALE

De curând, modificările legislative recent intrate în vigoare au produs primele efecte: avem primele companii care au primit drept de organizare și exploatare a jocurilor de noroc online. Doi dintre organizatori au achitat așa-numita back tax înainte de a primi undă verde din partea organismului de reglementare a domeniului – Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc – ONJN. “Sunt doar primii operatori licențiați dintr-o listă care, sperăm, este doar la început. Și era de așteptat să fie așa, toți partenerii străini cu care am vorbit, toți reprezentanții companiilor internaționale pe care i-am întâlnit la diverse evenimente mondiale au deschis acest subiect al modificării legii din România pentru autorizare în domeniul online. Avem șansa să devenim un exemplu pozitiv pentru modul de reglementare a jocurilor de noroc online în Europa, trebuie doar să facem totul extrem de corect și să fim foarte deschiși. Mă bucur să văd, în sfârșit, lucrurile urnindu-se în această direcție”, este de părere Dan Ghiță, președinte ROMBET. Toate licențele acordate sunt, pentru moment, temporare. Industria încă așteaptă normele de aplicare pentru modificările legislative aprobate. Odată ce vor intra și acestea în vigoare, vor putea fi acordate de către ONJN și licențele definitive, pe o perioada de zece ani, așa cum prevedea legea acum.

Pe de altă parte, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc a făcut publică și o listă cu site-urile de jocuri de noroc care desfășoară activități neautorizate în România. “Condiția ca aceste firme să fie șterse de pe lista neagră este ca ele să achite taxa cerută de lege de la companiile care au desfășurat activități de jocuri de noroc online, înainte de aprobarea acestei noi legi. Data de la care se vor calcula sumele datorate este 26 decembrie 2010, dată la care au fost publicate în Monitorul Oficial al României modificările pentru jocurile de noroc online aduse O.U.G. nr. 77/2009”, completează domnul Anchidim Zăgrean, vicepreședinte ROMBET.

JOCUL RESPONSABIL: PLANURI AMBIȚIOASE
Pe lângă domeniul jocurilor online care, iată, devine tot mai activ, și domeniul jocului responsabil ”beneficiază” de recentele schimbări ale legislației specifice din România și așteaptă trecerea de la vorbe – adică legi – la fapte – adică acțiuni. Fundația și Fondul prevăzute în noua legislație trebuie să devină, curând, realitate. “Consider că primii pași ar trebui făcuți în direcția informării publicului, și în special a tinerilor, cu privire la riscurile din zona jocurilor de noroc, pentru ca cei care doresc să participe la astfel de jocuri să o facă în cunoștință de cauză. Este apoi necesară o mai bună informare a organizatorilor de jocuri de noroc cu privire la importanța realizării unor programe eficiente de tip joc responsabil. Dar, poate cel mai important lucru, trebuie găsite cele mai bune și eficiente mijloace de a ajunge la cei care au nevoie de ajutor și a le acorda acest ajutor. Mă refer aici la jucătorii cu probleme de joc și la familiile acestora. Avem mult de muncă și sunt convins că ne vom lupta cu multe prejudecăți, dar putem construi ceva trainic și cu totul special. Putem schimba mentalități și chiar destine cu niște programe iscusit implementate”, crede Dan Iliovici, director executiv ROMBET, specialistul asociației în domeniul Jocului Responsabil.

JOCURILE DE NOROC: PERSPECTIVA UNEI AGENȚII DE PR
Dincolo de lucruri concrete, pe hârtie, se schimbă și unele pe care nu le vedem – cum ar fi percepția despre industria de gambling. Rareș Petrișor, directorul general al agenției de PR Media Pozitiv, care a pornit alături de ROMBET pe drumul transparenței, ne-a povestit experiența de până acum. O mărturisire sinceră, o lecție extrem de utilă pentru toți cei din industriei.
“Provocarea
Pentru o echipă de comunicare și relații publice, să abordezi domeniul jocurilor de noroc și să încerci să schimbi o anumită percepție care cunoaște niște limitări evidente este un demers care ține de comunicarea de criză. Acest lucru nu înseamnă neapărat că industria jocurilor de noroc în sine trece printr-o criză, dar, atât timp cât opinia publică și chiar anumite instituții publice privesc din unghiuri strâmbe această activitate, e cert că avem de a face cu o problemă, ale cărei singure date cunoscute erau: ”lumea crede că suntem niște mafioți, iar statul este convins că facem evaziune fiscală”. Așa stând lucrurile, agenția noastră, Media Pozitiv, împreună cu ROMBET, au declanșat un lung și laborios proces de schimbare a percepției asupra industriei jocurilor de noroc.

Stabilirea termenilor de referință
Există opinia potrivit căreia, la rândul lor, specialiștii în relații publice sunt niște profesioniști în… ”alterarea” unor adevăruri, în manipulare negativă și/sau pozitivă. Puțină lume știe că industria de PR funcționează după niște coduri deontologice care ”taxează” foarte dur orice campanie care denaturează adevărul… E suficient să ”greșești” o singură dată! Piața te va ține minte, clienții te vor ține minte și e foarte posibil să rămâi curând fără business. Relațiile publice folosesc inteligent un context, niște termeni dați sau niște condiții, pentru a pune în legătură două tabere interesate una de cealaltă – în cazul nostru, publicul larg și industria de gambling – și pentru a ”unge” mecanismul comunicării dintre ele.
Când am început colaborarea, colegii din asociația ROMBET ne-au făcut un portret destul de sumbru al modului în care arată imaginea industriei jocurilor de noroc: am plecat de la prima întâlnire cu ideea că lucrurile se pot schimba, dar este nevoie de un set de priorități la care trebuie să lucrăm ”în interior”, adică în asociații profesionale și cu membrii lor, în instituțiile statului, în orice formă de dialog între reprezentanții industriei și ceilalți ”jucători”, activi sau pasivi, interesați de soarta acestei ramuri economice importante pentru bugetul statului.

Și iată ce am stabilit:
– Comunicarea dintre angajați, firme, clienți, asociații de profil și instituțiile statului trebuie să se producă pe același ton al vocii, pentru că au același interes: dezvoltarea domeniului. O atitudine agresivă, ostilă, face rău industriei pe termen lung și inhibă orice efort de a produce o schimbare de percepție la nivelul opiniei publice;
– Industria trebuie să cunoască, să accepte și să discute public problemele domeniului. Nicio asemenea criză de comunicare, ce afectează un întreg sector economic, nu a fost rezolvată prin evitarea adevărului. Avem nevoie de voci viguroase, sincere, imparțiale care să știe să asculte industria și să vorbească despre ea în egală măsură. Industria trebuie să vorbească despre ea însăși mai mult ca oricând;
– Opinia publică își schimbă percepția atunci când industria devine 100% transparentă. Se spune că o industrie este ”legitimă” atunci când îndeplinește câteva condiții: când are o școală, are un statut recunoscut prin lege și are asociații profesionale puternice. Industria jocurilor de noroc le are pe toate. Rămâne doar să învețe, după ceva practică, să le folosească așa cum trebuie, în interesul propriu și al publicului. Pentru că știm cu toții că acolo este, în cele din urmă, clientul.

Pașii făcuți împreună
Am încercat și sperăm că am reușit, în toată această perioadă, să stăm de vorbă cu cât mai mulți lideri de opinie, cu ziariști, cu factori de decizie. Am promovat în presa de specialitate și în cea generalistă națională oamenii valoroși pe care îi are industria. Am transmis zeci de știri, informații și comunicate de presă despre activitatea comună a firmelor care doresc să iasă în față și să discute deschis orice problemă, oricând și cu oricine. Am mediat întâlniri între politicieni și clienții noștri din industria jocurilor de noroc: întâlniri firești în orice mediu de afaceri sănătos și transparent. Și deja lucrurile au început să meargă în direcția cea bună, așa cum este și normal. Presa și opinia publică sunt mai informate. Ziariștii scriu despre industria jocurilor de noroc cu responsabilitate. Oficialitățile au tratat cu maximă responsabilitate și profesionalism elaborarea și aprobarea noii legi care, printre alte îmbunătățiri, a pus bazele intrării în legalitate a jocurilor de noroc online în România.
Provocările nu se opresc aici, suntem abia la început. Dar primele semne sunt încurajatoare, fie și pentru simplul fapt că am reușit să contribuim la distribuirea în mass media a informațiilor relevante, fundamentale, legate de activitatea industriei jocurilor de noroc.

Dimensiunea internațională a comunicării despre industrie
Am lăsat special la urmă acest capitol foarte important. Cu sprijinul ROMBET, echipa Media Pozitiv a reușit să participe la mai multe manifestări naționale și internaționale de profil, de la Entertainment Arena Expo în București, până la Ice Totally Gaming din Londra. Dincolo de extrem de interesantele experiențe trăite la aceste importante evenimente, o singură idee rămâne statornic în toate: industria și profesioniștii români din domeniul jocurilor de noroc sunt foarte bine văzuți în străinătate. O lume întreagă așteaptă transparență, auto-motivare, limitarea informațiilor negative, autodistructive, răspândite de cele mai multe ori chiar din interior, pentru a investi într-una dintre piețele cele mai atractive din economiile emergente.
Da. Aceasta este imaginea reală, autentică, profundă a industriei jocurilor de noroc din România pentru care vă felicit și pe care vă invit s-o promovăm intern și global șapte zile din șapte!”

Așadar, anul 2015 promite să schimbe fața gamblingului românesc – sau măcar să dea startul unei mari schimbări. Abia așteptăm momentul unor noi discuții cu experții ROMBET pentru un bilanț general plin de reușite!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.