Dan Iliovici

O posibilă sursă de inspirație

De Dan Iliovici, vicepreședinte, ROMBET

(continuare)

Continuăm prezentarea recent publicatei strategii a Comisiei de jocuri de noroc din Marea Britanie (UKGC). Facem aceasta nu pentru a oferi lecții sau exemple de preluat mot-a-mot, ci mai degrabă pentru a analiza și eventual folosi experiența altor state privind modul în care autoritatea din domeniul gamblingului își adapteză permanent planurile la evoluția acestui domeniu extrem de dinamic, cel puțin din punct de vedere tehnologic.
După ce anterior am analizat viziunea UKGC privind protejarea minorilor și a persoanelor vulnerabile față de efectele negative ale jocurilor de noroc, în articolul de astăzi vom vedea cum abordează Comisia din Marea Britanie realizarea unei piețe mai echitabile și consumatori mai informați în zona jocurilor de noroc.

rombet

Punctul de pornire în abordarea acestui subiect sensibil este un studiu din Marea Britanie, conform căruia ”percepția publică că jocurile de noroc sunt corecte și de încredere a scăzut de la 49% în 2008 la 29% în 2020, deși 47% dintre adulții britanici declară că au pariat în ultimele patru săptămâni”. Comisia își propune să ”lucreze pentru a înțelege ce înseamnă această scădere a încrederii percepute, cum afectează comportamentele legate de jocurile de noroc, și modul în care reglementarea (cadrul normativ) poate fi utilizată pentru a oferi rezultate mai bune pentru consumatori.”

Aici aș avea o remarcă privind percepția mai largă a publicului față de jocurile de noroc în ansamblu, nu numai referitor la cât ar fi de corecte/de încredere. În mod ”tradițional”, tot ce are tangență cu jocurile de noroc: organizatorii (operatorii), jucătorii, chiar și autoritățile din domeniu, poartă stigmatul unui lucru rău, blamat de toată lumea. Și acest lucru este prezent mai peste tot în lume, nu numai în Marea Britanie sau în România, fiind amplu alimentat de mass-media, care în orice eveniment negativ cauta o legătură imaginară cu zona jocurilor de noroc.
Puțini știu însă că în zilele noastre, în multe state/jurisdicții, înclusiv în România, această activitate este una dintre cele mai strict reglementate și controlate. Dar se pare că acest aspect contează mai puțin decât folcorul popular și prejudecățile adânc înrădăcinate în conștiința colectivă, după o expresie oarecum clasică.

Revenind la strategia UKGC, aceasta consideră că ”reclamațiile consumatorilor pot fi un bun indicator al încrederii în produsele și serviciile titularului de licență (operatorului). Un proces eficient de reclamații și feedback poate ajuta la îmbunătățirea încrederii consumatorilor în industrie.”
Legat de reclamații, Comisia apreciază că ”unii consumatori se luptă să înțeleagă și conceptele matematice asociate. Acest lucru se reflectă în reclamațiile clienților care arată o lipsă de înțelegere cu privire la modul în care funcționează produsele și serviciile (din industria gamblingului n.m).” Astfel, s-ar impune o ”gândire mai inovatoare și încercarea diferitelor moduri de comunicare a conceptelor cheie ale jocurilor de noroc”.
Obiectivul este de a-i ”ajuta pe consumatori să facă alegeri în cunoștință de cauză cu privire la jocul lor.”
Iar aici revine și operatorilor de jocuri o sarcină: ”Ne așteptăm să vedem ca licențiații să facă mai multe progrese în acest domeniu, pentru a ne asigura că jocurile de noroc sunt cât mai corecte și deschise posibil.”

Comisia identifică apoi patru direcții prin care s-ar putea asigura o piață echitabilă și o mai bună informare a consumatorilor:
· Asigurarea corectitudinii produselor (serviciilor);
· Îmbunătățirea informării consumatorilor – jucătorilor;
· Înțelegerea preocupărilor consumatorilor;
· Publicarea informațiilor despre titularii de licențe.

Astfel, Comisia vrea să se asigure ”că produsele noi îndeplinesc standardele tehnice și au trecut prin teste adecvate și suficiente înainte de a fi lansate pe piață.” Este necesar totodată ca să existe ”Confirmarea faptului că firmele de testare respectă standardele de acreditare revizuite, care asigură corectitudinea produselor care intră pe piață.”

Subiectul condițiilor tehnice și cel al testării mijloacelor de joc este destul de fierbinte în această perioadă la noi în țară, dar cred că ce trebuie reținut este obiectivul major: asigurarea unei piețe echitabile, concurențiale, axate pe protecția jucătorilor.

iliovici dan

Următorul punct este îmbunătățirea informării jucătorilor.
Comisia vrea să ”se asigure că deținătorii de licențe prezintă informațiile despre produse într-un mod clar și ușor de înțeles, pentru a permite alegerea informată a consumatorului.”
Nu cred că mai este cazul să menționez cât de criptice, avocățești, sunt termenii și condițiile, ca să nu mai spun de fonturile minuscule cu care sunt efectiv scrise. Chiar mă întreb dacă există vreun jucător care să le fi citit ÎNAINTE de joc.
Ceva similar se întâmplă însă și în alte domenii, cum ar fi cel financiar bancar. Dar acesta este un alt subiect.
De aceea probabil Comisia de jocuri de Marea Britanie își propune să facă tot posibilul pentru ca aceste informații să fie ”accesibile și ușor de înțeles.”

Al treila pas ar fi ”înțelegerea preocupărilor consumatorilor, îmbunătățirea capacității noastre (a Comisiei n.m.) de a identifica problemele consumatorilor și de a acționa rapid pentru rezolvarea acestora.”
Operatorii ar trebui să aibă ”proceduri adecvate de reclamații, în conformitate cu îndrumările noastre (ale Comisiei n.m.), și că acestea sunt accesibile consumatorilor.”

Aici cred că un rol important ar putea să revină modului în care autoritatea ține legătura cu consumatorii, cu jucătorii. Foarte utilă ar putea să fie o pagină web cu cele mai frecvente întrebări/reclamații ale jucătorilor, unde aceștia să găsească rapid răspunsurile la problemele lor, totul într-un limbaj simplu, accesibil, fără a se limita la reproducerea seacă de texte de lege, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori când cineva solicită un punct de vedere unei autorități, oricare ar fi domeniul.
În fine, referitor la publicarea informațiilor despre titularii de licențe, Comisia din Marea Britanie va avea ”în vedere ce informații suplimentare (despre operatori n.m.) ar fi utile și utilizabile de către consumatorii de jocuri de noroc și de către publicul larg.” În acest sens Comisia își propune ”explorarea modului în care, și dacă, publicarea informațiilor ar putea oferi titularilor de licențe stimulente reputaționale suplimentare pentru ridicarea standardelor.”

Vom continua și în următorul articol prezentarea și analiza strategiei UKGC.