Există tot mai multe dezbateri și analize, ample și serioase, referitoare la rolul tehnologiei – în special al inteligenței artificiale – în industria jocurilor de noroc. Unul dintre aspectele cele mai importante este modul în care tehnologia ajută jucătorul – experiența de utilizator, diversitatea de platforme (n.r. – într-o ediție anterioară am realizat un articol referitor la experiența de „cont de user”: o multitudine de jocuri și caracteristici unice ale jucătorului care se „mută” odată cu dispozitivul de joc) – și felul în care tehnologia avantajează proprietarul de joc, fie că este producător/vânzător/operator, sau doar operator care are închiriate jocuri și platforme.

Potrivit unei anchete realizate de un important cotidian britanic, The Guardian, industria jocurilor de noroc utilizează din ce în ce mai mult inteligența artificială pentru a anticipa obiceiurile consumatorilor și pentru a personaliza promoțiile pentru a menține jucătorii „agățați”, au dezvăluit surse din industrie jurnaliștilor publicației.

„Industria utilizează AI pentru a caracteriza clienții și a prezice comportamentul lor în moduri noi, înfricoșătoare”, a spus un marketer digital care a lucrat anterior pentru o companie de jocuri de noroc. „Fiecare click este examinat pentru a optimiza profitul, nu pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului”. Publicația susține că, din investigația realizată de jurnaliști, reiese că anumiți proprietari de businessuri în industria jocurilor de noroc „recunosc că unii jucători devin mai sensibili atunci când sunt bombardați cu aceste tipuri de anunțuri și stimulente personalizate”.

„Această perspectivă semnalează un nou tip de problematică”, spune dl. Bogdan Coman, director executiv ROMBET, „atât din punctul de vedere al limitării impactului negativ al tehnologiei asupra jucătorului, cât și asupra industriei, în general. Dar, ca să limitezi, trebuie să controlezi, să reglementezi, și tare mi-e teamă că legiuitorii vor fi lăsați foarte curând „în urmă” de specialiștii în inteligență artificială sau realitate augmentată, trenduri care încep să domine toate industriile. Peste Ocean, încercările autorităților de a limita puterea coloșilor din tehnologie sunt cel mult timide, aș zice. Dacă acest fenomen se va transforma în niște practici care vor avantaja companiile ce se bazează pe marketing digital subversiv – ca să nu zic ilegal – va fi extrem de dificil de reglementat o activitate a industriei care este dificil de înțeles, în primul rând. Trebuie să ne familiarizăm rapid cu tehnologia și să alegem, transparent, de care parte a baricadei ne situăm”.

„Oamenii de afaceri și companiile din industria jocurilor de noroc nu trebuie blamate pentru că încearcă să-și maximizeze profiturile. Dar nu cu orice preț”, afirmă dl. Dan Ghiță, președinte ROMBET. „Veți întâlni, cu siguranță, același gen de trend și în alte industrii, mai ales în cele care se bazează pe o interacțiune directă cu clientul retail. Partea periculoasă aici este că un anumit gen de practici de marketing digital pot fi atât de subtile, încât pot „scăpa” autorităților și, mai mult, pot genera probleme jucătorilor care pot fi relativ ușor manipulați, mai lipsiți de experiență sau cu probleme sociale. Și ROMBET a lansat avertismente în acest sens, atât la evenimentele recente la care am participat, cât și la seminariile pe care le organizăm în toată țara. Vom deschide un capitol special de dialog cu ONJN pe acest subiect și le vom furniza toată expertiza pe care o avem noi și membrii noștri, împreună cu partenerii noștri externi, pentru a creiona o modalitate de abordare a acestei problematici”.

Fiecare click, vizualizare a unei anumite pagini web sau o tranzacție a jucătorilor sunt examinate științific, astfel încât anunțurile cu o probabilitate statistică mai mare de a fi eficiente pot fi promovate prin Google, Facebook și alte platforme. Totuși, noul regulament GDPR (General Data Protection Regulation) va solicita organizațiilor să furnizeze persoanelor informații suplimentare, inclusiv baza legală pentru procesare, perioada pentru care vor fi stocate datele și detalii despre orice terțe părți care vor primi datele. Dar… dezbaterea există.