ECHIPA LUCA

ÎNTRE GÂNDURI POST-PANDEMICE ȘI PLANURI DE VIITOR

De Teodora Luca,
Avocat Definitiv – C.A. Mihai Cătălin LUCA

Oportunitatea de a găzdui editorialul ediției cu numărul 145 al revistei ’’Casino Life & Business Magazine’’ ni s-a părut ocazia perfectă pentru a împărtăși cititorilor, la finalul crizei generate de epidemia de COVID-19, experiențele trăite alături de clienții noștri, de a face un rezumat al învățămintelor cu care ne-am îmbogățit, împărtășind totdată bucuria de a fi depășit împreună ceea ce încă pare a fi cea mai grea experiență a generației noastre și câteva dintre planurile noastre de viitor.

În aceste momente, când planurile de sărbătorire a reușitei sunt umbrite de zorii unor noi crize, care se prefigurează între noi, dintre care cea socială este în plină desfășurare, testul cel mai important este din nou cel al solidarității, care se dovedește și de această dată remediul eficient de luptă împotriva suferinței semenilor noștri.

Lecția solidarității a fost aprofundată, nu-i așa, în cursul ultimilor doi ani, când eforturile comune au reușit să schimbe cursul epidemiei.
Sigur că nu este lipsit de importanță să amintim că organizatorii de jocuri de noroc au fost între primele companii care au sprijinit, fie în mod individual sau prin intermediul organizațiilor profesionale, eforturile corpului medical direct implicat în lupta contra virusului SAR-CoV2. Fie că a fost vorba despre donații în banii și produse sau sprijin psihologic pentru pacienți și personalul medical, contribuția acestora a fost semnificativă încă din primele momente de conștientizare a faptului că Wuhan nu mai era doar un orășel în China, prea îndepărtat să influențeze viața pe planurile mioritice.

Tot despre solidaritate și empatie, despre grija față de ceilalți a fost vorba și la debutul stării de urgență, când toate eforturile clienților noștri și, implicit, ale noastre într-o perioadă de criză fără precedent, au fost concentrate spre a identifica metodele de securizare a investițiilor, fără a neglija efectele crizei asupra angajaților și partenerilor, astfel încât toate măsurile au fost aplicate numai în măsura în care nu creau dezechilibre majore.

Stare de urgență, restricții, stare de alertă, suspendare a activității, hotărâri ale guvernului, propuneri ale unor noi și prea-puternice autorități (comitetele județene pentru situații de urgență), bâlbe grave ale autorităților centrale, corecții ale actelor normative prea dese și care uneori creează mai mult confuzii, alte restricții, mască, certificate, teste…..
Au trecut. Am învins.

La nivel organizațional, în bilanțul provocărilor pe care le-am întâmpinat în ultimii ani, trebuie să includem neapărat (poate și din cauza impactului psihologic major pe care l-a avut asupra tuturor) pandemia de SARS-CoV 2, care ne-a luat pe toți prin surprindere, atât prin noutatea fenomenului, cât și prin complexitatea situațiilor juridice pe care le-a antrenat.

Necesitatea de adaptare imediată la noua realitate juridică impusă de restricții a reprezentat prima provocare a pandemiei. Starea de urgență, carantina totală, închiderea activităților economice, au reprezentat situații pe care nimeni din echipă nu le mai experimentase vreodată, nici ca experiență de viață, nici ca experiență juridică și nici ca experiență de speță.
Faptul că a trebuit să ne adaptăm în timp scurt unor situații excepționale și tuturor reglementărilor unor astfel de situații a reprezentat, fără dubiu, cel mai dificil moment pe care l-am experimentat în pandemie, deoarece trebuia să fim întotdeauna pregătiți pentru a ne sprijini cât mai eficient clienții în vederea unei corecte și permanente informări și pentru a le oferi cele mai bune soluții pentru a face față cât mai ușor dificultăților impuse de pandemie.

Tot demersul acesta a presupus o permanentă urmărire și analiză a legislației, o permanentă legătură cu clientul, o permanentă relație cu organismele de reglementare în vederea formulării de propuneri de sprijin și o permanentă comunicare și consultare în cadrul echipei în vederea identificării strategiilor și soluțiilor optime.

Noutatea fenomenelor juridice, fluxul imens de reglementare, dorința de a ajuta într-un mod cât mai eficient clienții ale cărora afaceri erau afectate, au fost provocări cu care ne-am confruntat timp de 2 ani de zile și pe care le-am depășit în primă etapă, în starea de urgență, cu mari încărcări emoționale.

Volumul foarte mare de reglementare, urmat de un volum la fel de mare de modificări ale reglementărilor inițiale, renumitele prelungiri ale stării de alertă despre care nu s-a știut aproape niciodată ce restricții noi vor aduce sau vor scoate, reglementarea ratelor de incidență a căror valoare a suferit numeroase schimbări, includerea sau excluderea unor activități din categoria celor a căror restricționare sau suspendare se impune în anumite circumstanțe, au creat o stare generală de anxietate atât în rândul destinatarilor reglementărilor, cât și în rândul membrilor echipei care aveau sarcina de a urmări toate aceste reglementări și de a oferi sprijin în vederea unei corecte aplicări a acestora.
Nu o să ducem lipsa comunicatelor târzii în noapte, a Monitoarelor Oficiale în care se anunțau reglementări intrate deja în vigoare, a presiunii de a analiza pe repede înainte, dar fără greș acte normative strâmbe, unele dintre ele în contradicție vădite cu noțiuni juridice de bază.

Privind partea plină a paharului, credem că această perioadă ne-a oferit și lecții prețioase.
Am înțeles, mai bine decât oricând, că resursa cea mai de preț pe care o punem la dispoziția clienților noștri suntem chiar noi. Iar noi suntem o echipă sudată temeinic, care poate lucra împreună chiar și atunci când nu suntem împreună, că încrederea este piatra de temelie a oricărei relații (indiferent că vorbim despre relația avocat-client sau despre relațiile de colegialitate) și că ne lipsește timpul petrecut împreună.

De asemenea, ne-a ajutat să conștientizăm faptul că nicio provocare nu este imposibilă atunci când lucrăm împreună, iar asta ne permite să asigurăm clienților noștri soluții creative și servicii de înaltă calitate.

Care este, în opinia noastră, cea mai mare reușită la nivelul industriei jocurilor de noroc ultimilor 2 ani? Schimbarea, prin profesionalism și consecvență, a percepției autorităților cu privire la industria de jocuri de noroc.

Într-un stat în care autoritățile, începând cu cele de la cel mai înalt nivel și culminând cu autoritatea care emite licențele de funcționare se arată de cele mai multe ori surprinse de faptul că activitatea de jocuri de noroc este legală și, mai mult, este strict monitorizată și controlată, derapajele unora dintre persoanele publice care au lansat acuzații nefondate la adresa tuturor organizatorilor de jocuri de noroc sau reticența în a acorda sprijin egal cu cel acordat altor contribuabili nu ar fi trebuit să ne surprindă.

Chiar dacă în aceste momente pare că situația companiilor licențiate în domeniul jocurilor de noroc putea și trebuia să fie mai clar și mai bine reglementată, credem cu fermitate că eforturile comune ale asociațiilor profesionale și ale operatorilor privați au fost încununate de succes.
Pentru cei care vor ridica o sprânceană la această afirmație, vă invit să vă reamintiți că, deși poate părea incredibil, nu mai departe decât acum doi ani, s-au dus lupte considerabile și multă cerneală s-a scurs în încercarea de a convinge autoritățile (și uneori chiar voci recunoscute din industrie) că organizatorii de jocuri de noroc beneficiază de facilitățile prevăzute de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 29/2020 și pot să amâne, plata creanțelor bugetare la fel ca orice alt contribuabil; în aceeași măsură, părea neverosimil ca măsurile cu rol de protecție socială instituite conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 30/2020 să fie aplicate și pentru organizatorii de jocuri de noroc.

Măsurile dedicate industriei, adoptate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 48/2020 și apoi prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 106/2020 au născut controverse și polemici între autorități și mediul de afaceri, dar și între specialiști, unele prevederi fiind încă subiect de dezbateri.

Dezamăgirea profundă am încercat-o în momentele în care am constatat că, în numele interesului public, dar fără o corectă justificare, drepturi constituționale au fost ignorate complet de autorități sau că, profitând de faptul că proceduri judiciare mult prea îndelungate nu permiteau o protecție judiciară adecvată și imediată a drepturilor persoanelor, astfel autoritățile dându-și măsura inabilității de a gestiona situația de criză.
Am salutat și am celebrat chiar deciziile judecătorești prin care s-au îndreptat nedreptăți flagrante, care ne-au consolidat încrederea că sistemul judiciar are maturitatea necesară de a sancționa actele de încălcare a normelor constituționale sau alte derapaje ale autorităților din această perioadă și de a contribui astfel la profesionalizarea serviciului public în beneficiul tuturor.

Avem conștiința faptului că aceste demersuri trebuie continuate și pe viitor și am alocat resursele necesare pentru a sprijini clienții noștri în a dobândi compensații juste pentru situațiile în care drepturile lor au fost încălcate fără nicio justificare.

Reticența cu care unii dintre operatori au primit adoptarea noilor reglementări în domeniul jocurilor de noroc, referindu-ne la adoptarea condițiilor tehnice de verificare a mijloacelor de joc și la normele sectoriale de punere în aplicare a Legii 129/2019, recent intrate în vigoare este justificată, în opinia noastră, exclusiv pe îngrijorarea că, după o perioadă în care activitatea a fost grav afectată de restricții, dislocarea unor resurse financiare importante ar putea să nu fie posibilă.

Deși până acum Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc a refuzat în mod constant să aplice legea atât în spiritul, cât și în litera ei, preferând soluțiile facile, deja livrate de actul normativ, avem încredere că autoritatea va conștientiza în termen scurt rolul său mult mai amplu în piața jocurilor de noroc, acordând o atenție sporită îndrumării contribuabilului în vederea conformării și circumscriind acțiunile sale scopului de a asigura o piață care să funcționeze în condiții de concurență loială, în centrul preocupărilor situându-se firește, preocupările ca activitatea să respecte principiile privind responsabilitatea socială.

Creșterea gradului de transparență la nivelul autorității și aplicarea unor proceduri unitare sunt și ele pe lista noastră de așteptări.
Nu în ultimul rând, credem că provocările pentru organizatorii de jocuri de noroc nu au fost depășite în totalitate și că va fi necesar ca Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc să stabilească, în limitele permise de lege, proceduri care să permită aplicarea legii în spiritul ei, nu doar în litera ei, mai ales în ceea ce privește măsurile coercitive aplicate în această perioadă. Nu încurajăm și nu încercăm să justificăm eventuale încălcări ale legii, ne dorim doar ca măsurile aplicate să fie individualizate cu mai multă atenție, mai ales în cazurile în care acestea justifică aplicarea unor măsuri complementare, care mai ales în contextul prezent, pot conduce la dispariția de pe piață a unor operatori care au șanse reale de îndreptare.

Nu putem nega implicarea autorității în gestionarea situației în domeniul jocurilor de noroc în momentele de criză acută și eforturile pentru includerea companiilor licențiate pe lista beneficiarilor măsurilor de sprijin.

Luna martie marchează, pe lângă sfârșitul stării de alertă și aniversarea Cabinetului‚ ’’Luca Mihai Cătălin’’.
Dorința de a aduce împreună oameni ambițioși, cu pasiune pentru drept și pentru profesia de avocat, cu aplecare către oameni și dedicați misiunii pe care avocatul o are în societate a călăuzit parcursul nostru profesional încă de la înființare, iar pentru că nu ne-am abătut niciodată de la valorile fundamentale ale profesiei de avocat, putem afirma cu fermitate, că realitatea care ne reprezintă în momentul de față este tocmai înfăptuirea a ceea ce a determinat înființarea noastră în 2013.

Încă de la înființare, am fost întotdeauna conștienți de implicările pe care le presupune exercitarea profesiei de avocat și am căutat de fiecare dată să găsim formulele cele mai potrivite atât pentru clienții noștri, cât și pentru noi, ca echipă.
Suntem întotdeauna alături de clienții noștri, ne dedicăm fiecărui proiect în care ne angrenăm cu maximum de loialitate și seriozitate, acordăm o deosebită atenție fiecărui demers pe care îl realizăm, analizăm fiecare solicitare cu pragmatism și creativitate și ne depășim de fiecare dată.
Ca echipă, calitățile care ne definesc sunt entuziasmul, sprijinul reciproc, colegialitatea și disponibilitatea de a ne pune la comun resursele în vederea identificării celor mai potrivite soluții pentru clienții noștri și, de aceea, sentimentul fiecăruia dintre noi este acela că suntem, înainte de toate, o echipă, care funcționează în spiritul respectului reciproc și al prieteniei.
Cea mai mare parte a mandatelor noastre constau în asistarea clienților în domeniul jocurilor de noroc și ne bucurăm că această specializare ne asigură provocări profesionale extraordinare și în alte domenii, care combină atât de multe alte materii ale dreptului, precum dreptul civil, dreptul muncii, dreptul fiscal, legislația privind protecția datelor cu caracter personal, legislația privind prevenirea și combaterea spălării banilor sau legislația incidentă în domeniul marketing-ului.

Faptul că ne-am maturizat împreună cu industria jocurilor de noroc din țara noastră și că am contribuit la această maturizare cu toate eforturile noastre încă din perioada timpurie a gamblingului în România, reprezintă pentru noi încununarea muncii și implicării noastre.

Faptul că suntem mai uniți și mai pregătiți decât oricând să facem față provocărilor, ne întărește convingerea că aventura noastră este, de fapt, abia la început, și că practica acumulată ne va oferi posibilitatea de a continua să performăm cu aceeași energie, dedicare, devotament, la care adăugăm experiența câștigată.

Articolul precedentBlockchain Casino: viitorul jocurilor de noroc online sau o tendință pe termen scurt?
Articolul următorCe e val, ca valul trece…