Un exemplu de bune practici, posibil de urmat

De Dan Iliovici, Vicepreședinte ROMBET

În urmă cu șase ani, la începutul anului 2018, am publicat ”Codul de conduită privind comunicarea responsabilă în domeniul jocurilor de noroc”, în încercarea de a pune bazele unei auto-reglementări a industriei noastre în ce privește marketingul responsabil.
Între timp am constatat că operatorii de jocuri de noroc din tot mai multe state adoptă asemenea coduri de conduită, într-un exemplu de responsabilitate, pentru o dezvoltare sustenabilă a industriei noastre.
Astfel, într-o încercare de a merge dincolo de declarațiile și practicile punctuale (lăudabile) ale unor operatori ce activează pe piața din România, voi prezenta câteva astfel de coduri de conduită din mai multe state europene. Sper ca toate acestea să ofere operatorilor și afiliaților din România un imbold pentru realizarea și adoptarea unui astfel de cod etic de marketing responsabil.

Ca introducere, iată ce este precizat în preambulul ”Ghidului pentru marketing” al industriei de gambling din Suedia, publicat și adoptat în 2019:
”Marketingul este o parte importantă a unei piețe funcționale și pentru a putea contacta consumatorii cu informații despre diferitele lor alegeri. Faptul că acest marketing are loc într-o manieră responsabilă este deosebit de important în industria jocurilor de noroc, deoarece toate jocurile pot prezenta un risc pentru problemele de joc.
Ghidurile de marketing ale industriei suedeze a jocurilor de noroc (Instrucțiunile) completează și interpretează legislația existentă privind marketingul, de exemplu Legea privind marketingul, inclusiv bunele practici de marketing, legea jocurilor, respectarea reglementărilor guvernamentale și a condițiilor în permisul/licența membrului respectiv pentru afacere.
Orientările sunt adoptate în unanimitate de Asociația Industriei pentru Jocuri Online (Bos) și Asociația Națională a Industriei Gaming (Sper). Scopul ghidurilor este de a descrie ceea ce constituie un nivel minim de bună practică de marketing în industria jocurilor de noroc.”

Pentru acest prim articol pe tema enunțată, reproducem în cele de mai jos recentul ”Memorandum pentru o publicitate responsabilă în gaming”, adoptat de operatorii de jocuri de noroc online ce activează pe piața din țara vecină, Bulgaria.

Memorandum between licensed online gambling operators on responsible gaming advertising in the republic of Bulgaria

“Astăzi, 12.12.2022, prezentul Memorandum a fost încheiat între operatorii licențiați, denumiți Părți.

Având în vedere că:
• Jocurile de noroc sunt o industrie responsabilă, dinamică și cooperantă;
• Publicitatea pentru jocurile de noroc în Republica Bulgaria este reglementată de art. 10 din Legea jocurilor de noroc.
• Operatorii de jocuri de noroc online aderă la conținutul permis al mesajelor publicitare conform art. 10, alin. 2 din Legea jocurilor de noroc, ținând cont de interzicerea publicității directe și definiția acesteia, dar intenționează să se autoreglementeze cu restricții suplimentare în vederea interesului public.

joc responsabil

Ținând cont de faptul că:
Dorința industriei de a stabili o practică de publicitate a jocurilor de noroc într-un mod responsabil din punct de vedere social pentru a proteja grupurile vulnerabile de dependența de jocuri de noroc.

Părțile convin să respecte următoarele măsuri și restricții în cursul anului calendaristic 2023:

1. Părțile nu vor permite persoanelor sub 23 de ani să participe la reclame la jocuri de noroc;

2. Părțile nu vor permite comunicarea sumei premiilor și bonusurilor bănești și/sau materiale în reclame la radio și televiziune.

3. Părțile nu vor permite poziționarea reclamelor exterioare în imediata apropiere a școlilor.

4. Părțile nu vor programa și nu vor permite difuzarea de reclame la televiziune a jocurilor de noroc în intervalul orar 5:00 a.m. – 6:00 p.m., cu excepția cazului în cadrul evenimentelor sportive difuzate.

5. Orice reclamă difuzată la radio și/sau televiziune va conține un mesaj de joc responsabil.

6. Părțile își vor modifica regulile programului de afiliere pentru a include în mod expres în regulile fiecărei părți publicate pe Site că parteneriatul va fi reziliat în cazul în care afiliatul/partenerul face publicitate/distribuie/conduce trafic către site-uri fără licență pentru jocuri de noroc online de pe teritoriul Republicii Bulgaria.

7. Părțile vor înceta parteneriatul cu afiliați/parteneri care fac publicitate/distribuie/atrag trafic către site-uri de jocuri de noroc online fără licență de pe teritoriul Republicii Bulgaria.

8. Părțile vor evita să reprezinte participarea la jocuri de noroc ca:
• posibilă soluție la probleme sociale, educaționale, personale sau profesionale;
• o alternativă la angajare, o soluție la probleme financiare sau o formă de investiție financiară;
• prioritate în viață, de exemplu față de familie, prieteni, angajamente profesionale sau educaționale.

9. Părțile convin să nu plaseze pe viitor publicitate pentru jocuri de noroc pe îmbrăcămintea sport pentru copii și tineri.

Pentru implementarea măsurilor convenite, Părțile vor coopera cu mass-media, Consiliul pentru Media Electronică, Consiliul Național de Autoreglementare și Agenția Națională de Venituri.

Părțile convin să respecte Regulile etice pentru publicitate și comunicare comercială a jocurilor de noroc. Acest Memorandum este considerat un instrument multilateral și toți viitorii operatori de jocuri de noroc online sunt invitați să se alăture lui după obținerea unei licențe în temeiul Legii privind jocurile de noroc.

Memorandumul poate fi completat și modificat cu anexe, dacă este necesar. Fiecare dintre părți aderă la prezentul memorandum prin semnarea unei declarații. Declarațiile semnate de părți constituie parte integrantă a Memorandumului și leagă părțile de conținutul acestuia.”

Voi continua prezentarea de exemple de astfel de coduri de comunicare responsbilă în următoarele numere ale revistei Casino Life & Business Magazine, și, ca de fiecare dată, aștept sugestiile și comentariile cititorilor pe pagina de Facebook a asociației ROMBET.

Așa cum am arătat într-unul din articolele precedente, atunci când dorim identificarea eficienței unor măsuri de limitare a efectelor negative ale jocului excesiv, este foarte dificilă stabilirea gradului în care o măsură este mai bună, comparativ cu alta. Acest lucru se datorează, în primul rând, suprapunerii efectelor diferitelor măsuri de tip joc responsabil, dar și dificultății de a obține date certe din partea operatorilor și jucătorilor.
Dacă în cazul platformelor de joc online pot fi puse la dispoziția cercetătorilor o multitudine de date privind fiecare jucător (timpul petrecut la joc, sumele pariate, câștigul/pierderea etc., pentru jocurile tradiționale este mult mai greu, dacă nu chiar imposibil de aflat toate aceste date, din pricina caracterului anonim al locului.

În fine, chiar și în cazul jocurilor online lucrurile nu sunt simple. Având în vedere faptul că un jucător poate fi înregistrat pe mai multe platforme, aparținând unor operatori diferiți, lipsa unei baze de date care sa identifice fiecare jucător în mod unic, nu permite aflarea tuturor înformațiilor necesare studierii.

Articolul precedentMaxBet a fost sponsor oficial pentru acordarea premiilor din cadrul Galei Sportului Românesc 2024
Articolul următorCazinoul Mechoopda din Oroville California și-a deschis porțile