De vorbă cu Vlad Ardeleanu, Director General Superbet România
A preluat de curând funcția de director general al operațiunilor Superbet, cea mai mare casă de pariuri sportive din România, după ce câțiva ani a fost numărul doi în cadrul Carrefour România. Dublând și cu experiența antreprenorială, Vlad Ardeleanu vrea ca grupul să ajungă numărul unu în regiunea Europei Centrale și de Est. Pe plan internațional, visul său și al fondatorilor este ca Superbet să devină un businesscel puțin de talia actualilor lideri globali ai industriei.
➤ Cum a fost trecerea de la Carrefour la Superbet? Care este diferența dintre alimente și pariuri sportive, cum se consumă ele în România?
Având experiența celor aproape 17 ani în care am deținut poziții executive în companii deopotrivă antreprenoriale și multinaționale, cu operațiuni pe mai multe piețe din regiunea Europei Centrale și de Est, pot spune că trecerea nu a fost una dificilă. A existat un efort de adaptare la specificul pieței, la o cultură organizațională nouă, dar la sfârșitul zilei, aplic aceeași expertiză managerială și operațională fie că vând televizoare, morcovi sau pariuri sportive.
➤ Cum arată poza afacerii Superbet la acest moment?
Voi încerca să sintetizez ceea ce înseamnă astăzi grupul Superbet șI mă voi referi aici doar la operațiunile din România, consolidate deja după cei opt ani de activitate. Superbet este la acest moment unul dintre cei mai mari operatori de jocuri de noroc din România, cu o rețea offline de aproape 1.000 de agenții în toată țara și cu rulaje care se dublează cel puțin de la an la an. Businessul la nivel național este în prezent consolidat sub umbrela Superbet Holding România, care operează patru branduri de retail – Superbet cu 630 de agenții, BetArena cu peste 200 de agenții, GoBet, “brațul” nostru de francizare cu 120 de agenții și Magic Jackpot, brandul de sloturi. Dacă Superbet este brandul premium, consolidate deja pe piața locală a pariurilor sportive, BetArena este un start up de anul acesta construit în jurul unui concept total diferit de ceea ce este acum pe piața românească – mă refer în special la acele zone de divertisment unde punem accent pe evenimentele sportive live. Totodată, am creat aplicații marca BetArena pentru extragerile live la cele mai importante loterii.
Mutând discuția spre operațiunile în online, poza arată așa: superbet.ro este locomotiva afacerii la acest moment, având cea mai accelerată creștere și concurând cu volumele pe care le fac cele peste 600 de agenții offline sub brandul Superbet. Este și un efect al investițiilor masive pe care le-am direcționat către platforma online și către care vom continua să dirijăm o mare parte din investițiile viitoare.
Vreau să vă spun că, la nivelul tehnologic actual, un business de pariuri sportive online este astăzi mai degrabă un business de IT decât unul de servicii.
Construită pe un concept diferit de platformă, la care încă lucrăm și pe care vrem să o lansăm în următoarele luni, betarena.ro va fi oglinda afacerii din retail a BetArena, un start up, care are deja o dinamică de creștere peste așteptări în cele 200 de locații pe care le operează.
➤ Care sunt principalele direcții de dezvoltare a companiei? Care sunt pașii următori în dezvoltarea afacerii și ce anume veți prioritiza?
Primul este regional. De la începutul anului am început să construim echipele în vederea extinderii regionale.
Am recrutat manageri de top din industria globală de gaming atât pentru a consolida echipa din România, cât și pentru a pregăti pașii următori de dezvoltare. Până la sfârșitul acestui an, ne vom lansa pe piața offline și online din Polonia, unde deja Superbet a primit licența de funcționare offline la începutul acestei luni. Sperăm să deschidem acolo circa 50 de agenții până la sfârșitul anului, pentru ca până la Campionatul Mondial din 2018 să avem funcționale 100 de locații.
În prima parte a lui 2018, vom primi foarte probabil și licența pentru online și vom lansa superbet.pl.
Și ambițiile regionale ale Superbet nu se opresc în Polonia. Tot anul viitor vom intra pe piața din Slovacia și Serbia, mutări pe care le anunț în premieră în paginile revistei dvs.
Ca să rezum cumva răspunsul, obiectivul Superbet și al meu este să exportăm în Europa Centrală și de Est acest succes antreprenorial românesc.
➤ Ambițiile de dezvoltare ale afacerii se opresc în regiune?
Cred că în cazul acestui gen de business, dacă este o afacere bine construită și sănătoasă financiar, obiectivul de a transforma Superbet într-o companie globală este cât se poate de legitim și realist.
Compania este în discuții avansate pentru a obține licența de operare pariuri online în Gibraltar. Prin această licență, Superbet va deveni primul business din regiunea Europei Centrale și de Est care reușește să intre în clubul select al operatorilor licențiați din Gibraltar, alături de nume precum Bet365, William Hill sau Ladbrokes. Trebuie să vă spun că cei care operează pe piața din Gibraltar sunt supuși celei mai stricte legislații din lume în materie de gambling online și este motivul pentru care vorbim de un club extrem de select în această industrie.
În acest context, Superbet și-a deschis deja un birou în Gibraltar, iar următorul pas va fi să mărim echipa de acolo, de la 20 de oameni anul acesta până la 50 până la finalul lui 2018.
Totodată, anul acesta am deschis și un birou la Leads, în Marea Britanie, care lucrează deja în tandem cu cel din Gribaltar.
➤ Care este concurentul local sau internațional pe care îl admirațI sau respectați cel mai mult?
Răspunsul scurt este Bet365. Cel mai mare business internațional de jocuri de noroc care a pornit ca o afacere de familie, iar astăzi este unul dintre cei mai mari contributori la PIB-ul Marii Britanii. Ca model de business, afacerea fondată de Denise Coates este sursa noastră de inspirație, însă neam propus să fim mai inovativi și, în timp, să îi depășim, de ce nu?!
➤ Către ce anume vor fi direcționate investițiile bugetate în următorul an/pe termen mediu?
După cum sigur ați aflat din presă, am decis să atragem capital șI printr-o listare pe bursa AERO, un sistem alternativ de tranzacționare.
A fost o emisiune de obligațiuni în valoare de 9,6 milioane de lei vândute unor investitori români și a căror scadență va fi în anul 2020. Superbet reușește prin acest al doilea plasament să atragă bani de la investitori români, bani care vor rămâne în România pentru că vor fi folosiți pentru dezvoltarea operațiunilor din România.
Banii vor fi investiți atât în extinderea afacerii de retail – agenții noi de pariuri, cât și pentru impulsionarea business-ului online aflat încă la început. În mediul online, cea mai mare parte a banilor sunt direcționați așa cum v-am spus deja către dezvoltarea de tehnologie avansată.
➤ Cum a evoluat cifra de afaceri în ultimii ani si ce așteptări aveți pentru anul în curs? Dar în următorii doi-trei ani?
Pentru anul 2017, estimez că vom avea din nou o creștere consistentă din punct de vedere al cifrei de afaceri. Încă de la înființare, Superbet Holding România crește solid și putem spune că de la an la an s-a dublat cel puțin. Pentru 2018 îmi doresc să putem menține ritmul, chiar dacă este din ce în ce mai greu, dat fiind dimensiunile tot mai mari ale afacerii și volumele rulate.
➤ În contextul actual, care sunt principalele piedici în calea dezvoltării companiei?
Cred că cea mai mare frână în acest moment o reprezintă penuria forței de muncă. Spre deosebire de alte sectoare, ne este cu atât mai greu cu cât activăm într-o industrie cu caracter special, tinerii nu sunt totodeauna atrași să lucreze într-o agenție de pariuri sportive din cauza imaginii încă proaste pe care acest tip de activitate o are încă în România. Încercăm însă să îi atragem fiind mai aproape de nevoile lor și prin oportunități de a avansa ierarhic mai bune comparativ cu alte sectoare.
➤ Câți angajați are compania?
În prezent, grupul Superbet are peste 3.000 de angajați în birourile din România, iar dintre aceștia 1.800 lucrează pentru brandul Superbet.
Ce vreau să subliniez este că grupul Superbet este cel mai mare plătitor de taxe și impozite din industria noastră și printre cei mai mari contribuabili la bugetul național cu cele peste 35 de milioane de euro plătite anul acesta și 26 de milioane de euro anul trecut.
➤ Care este profilul consumatorilor de pariuri sportive?
Referindu-ne la comportamentul jucătorilor, majoritatea pariază atât în agențiile offline, cât și în online. Din cifrele pe care le am, circa 15% dintre jucători folosesc ambele medii, restul fie online, fie offline.
La nivelul industriei jocurilor de noroc, pariurile sportive reprezintă segmentul cel mai dinamic și cu potențialul cel mai mare de creștere.
Fotbalul și tenisul sunt sporturile pe care se pariază cel mai mult. Ca dezvoltare, piața pariurilor din România este încă sub nivelul celor din Spania, Italia sau Marea Britanie.
Pe piețele mature, a paria sau a te duce să joci este unul dintre principalele mijloace de divertisment.
La acest capitol, putem vorbi mai multe despre jocul responsabil. Superbet, alături de ceilalți membri din Asociația Rombet, cât și celelalte asociații profesionale de profil insistă să comunice faptul că activitatea de pariere trebuie să fie văzută ca un mod de a petrece timpul și nu ca o sursă de bani.
Ca în orice industrie, există o minoritate de consumatori care fac excese și la care industria trebuie să fie atentă și să o sprijine.
➤ Ce face Superbet pentru a minimaliza impactul negativ al jocurilor de noroc asupra anumitor împătimiți …a celor prea împătimiți?
Aș vrea să subliniez importanța protecției jucătorilor. Este un effort comun pe care toți operatorii trebuie să-l susțină. Întrebarea dvs. Trimite la ce fac operatorii pentru un joc responsabil, una din temele de dezbatere majore în industria globală de profil, nu doar în România.
Există foarte multe evenimente dedicate, campanii și activități gândite de operatori și autorități pentru a veni în ajutorul jucătorilor cu probleme de dependență și a le oferi opțiuni de reabilitare. Dar repet, este vorba de o minoritate de sub 1% care face excese și peste care dăm în orice industrie – tutun, băuturi alcoolice, etc.
➤ Ce puteți spune despre mediul legislativ, există ceva care vă îngreunează activitatea? Cum este legislația românească comparativ cu cea din țările unde piața jocurilor de noroc este deja una matură?
Comparativ cu alte sectoare economice, industria jocurilor de noroc este una dintre cele mai reglementate și transparente în România.
Este o reglementare echitabilă și corectă în acest moment care i-a eliminat pe operatorii care nu au vrut să respecte regulile jocului.
Au fost trei momente importante către această normalitate – mă refer la adoptarea OUG 77/2009, prima bornă importantă pentru reglementarea domeniului, crearea în 2013 a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) și, în fine, a urmat vara lui 2015, când ONJN a reglementat decisiv și piața pariurilor online. O pârghie care asigură transparența totală a afacerii de pariuri sportive ține de obligativitatea ca fiecare companie de pariuri să instaleze un terminal la sediul ONJN. Acest terminal este practice o oglindă a serverului de pariere al casei de pariuri, prin urmare absolute toate tranzacțiile financiare legate de pariuri se văd și la ONJN.
Chiar și comparativ cu alte țări, România este un bun exemplu de reglementare echitabilă, funcțională și atractivă a domeniului jocurilor de noroc, ceea ce nu putem spune dacă vorbim de alte industrii.