Practica jocurilor de noroc în anul 2023

Opinie privind practica noilor prevederi, adoptate prin OUG 82 din 2023, în activitatea jocurilor de noroc din România

Articol din seria „Practica jocurilor de noroc”, de Anchidim Zăgrean, Vicepreședinte FedBet și Președinte ROMBET

Ca urmare a adoptării, de către Guvernul României, a Ordonanței de Urgență nr. 82 din 2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 905 la data de 6 octombrie 2023, mai jos se regăsesc o serie de considerente asupra măsurilor ce trebuie luate de organizatorii de jocuri de noroc, în vederea conformării cu noile reglementări, norme intrate oficial în vigoare, în marea lor majoritate, la data la care au fost oficial publicate.

Cele mai importante modificări, adoptate în regim de urgență, cu motivația de a se asigura o „disciplină economico-financiară dar și de așezare a regulilor de impunere corelat cu potențialul fiscal al jocurilor de noroc” dar și atingerea scopului final privind „asigurarea unei dezvoltări sustenabile și strategice a pieței jocurilor de noroc”, iar toate acestea, „constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată”, prin urmare, „se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență”, sunt sintetizate mai jos, astfel:

1) Dreptul de organizare și exploatare a jocurilor de noroc în România este acordat exclusiv persoanelor juridice înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, care au înregistrat un sediu permanent în România. În acest sens, pentru conformarea cu noile restricții impuse, persoanele juridice licențiate au la dispoziție un termen de 6 luni pentru realizarea tuturor diligențelor necesare, prin alegerea uneia dintre soluțiile prevăzute de lege, în vederea obținerii dreptului de a continua să organizeze și exploateze jocuri de noroc, în mod legal, în România;

2) Jocurile de noroc sunt exploatate în mod direct de deţinătorul licenţei sau, prin excepție, pot să fie exploatate în comun, de către 2 sau mai mulţi organizatori de jocuri de noroc, fiecare licenţiat potrivit legii, sau persoane juridice aflate sub control comun cu organizatori de jocuri de noroc licenţiaţi potrivit legii, între care există un contract încheiat în condiţiile legii, răspunderea revenind părţilor contractante. Practic a fost eliminată posibilitatea ca jocurile de noroc să fie exploatate și de către o persoană fizică sau juridică ce nu deține legal o licență pentru tipul respectiv de joc;

3) Publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conţin informaţii cu privire la unul sau mai multe jocuri de noroc şi reclama din exterior pentru jocuri de noroc, care depăşeşte dimensiunea de 35 m2/panou/material publicitar, sunt interzise;

4) Jocurile de noroc tradiţionale se exploatează doar în locaţiile specializate, desigur după ce vor expira autorizațiile mijloacelor de joc care sunt amplasate și exploatate momentan în alte locații;

5) Acordarea dreptului de a organiza și exploata jocuri de noroc temporare, doar celor de tip cazinou, pe o perioadă de 3 luni, numai în staţiunile turistice, evident după expirarea autorizațiilor aflate în vigoare la data publicării noilor reglementări;

6) Au fost eliminate jocurile de noroc de tip slot-machine cu risc limitat, cu precizarea că după expirarea autorizațiilor valabile, la momentul publicării actului normativ, nu se vor mai putea reînnoi sau acorda autorizații noi pentru acest tip de joc;

Practica jocurilor de noroc

7) Se înfiinţează pe lângă O.N.J.N. o activitate finanţată integral din venituri proprii, asigurate din contribuţiile organizatorilor jocurilor de noroc licenţiaţi, cu următoarele contribuţii anuale:
a) organizatorii de jocuri de noroc la distanţă licenţiaţi din clasa I – 500.000 euro anual;
b) persoanele juridice implicate direct în domeniul jocurilor de noroc tradiţionale şi la distanţă licenţiate din clasa II – 15.000 euro anual;
c) jocurile la distanţă monopol de stat clasa III – 100.000 euro anual;
d) organizatorii de jocuri de noroc tradiţionale licenţiaţi, după cum urmează:
– pentru jocurile loto: 200.000 euro anual;
– pentru jocurile de videoloterie: 100 euro pentru fiecare aparat anual;
– pentru pariurile mutuale: 50.000 euro anual;
– pentru pariurile în cotă fixă: 200.000 euro anual;
– pentru pariurile în contrapartidă: 100.000 euro anual;
– pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 4.000 euro anual pentru fiecare masă de joc;
– pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 5.000 euro anual pentru fiecare club;
– pentru jocurile tip slot-machine se va aplica etapizat după cum urmează:
* 100 de euro anual, pentru fiecare slot autorizat, proporţional cu perioada de timp rămasă după data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, pentru anul 2023;
* 300 euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2024;
* 500 euro anual pentru fiecare slot autorizat în cursul anului 2025 şi următorii ani;
– pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 5.000 euro anual;
– pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: 500.000 euro anual.

Prin faptul că termenul de plată, pentru aceste contribuții, este stabilit de lege, astfel: pentru primul an calendaristic de acordare a licenţei, în termen de 10 zile de la data aprobării documentaţiei, iar pentru anii următori, până la data de 25 ianuarie a fiecărui an calendaristic, rezultă că pentru organizatorii de jocuri de noroc sau activități conexe, care dețin licențe valabile, la data de 6 octombrie 2023, termenul de plată, pentru nivelul nou al contribuțiilor, nu poate depăși data de 25 ianuarie 2024. Aici avem un paradox, reprezentat de faptul că cei care vor obține licență, în anul 2023, sunt obligați ca în termen de 10 zile de la data aprobării documentației, să achite noile niveluri de contribuție, indiferent de perioada de licențiere rămasă până la sfârșitul anului, cu excepția activității de slot-machine, care trebuie să plătească 100 de euro anual, pentru fiecare slot autorizat, proporţional cu perioada de timp rămasă până la finele anului 2023.

8) Se instituie obligativitatea creării şi menţinerii la zi de către O.N.J.N. a unui registru public, accesibil online, care va cuprinde:
a) denumirea comercială şi numele firmei, pentru operatorii licenţiaţi/autorizaţi pentru a desfăşura activităţi reglementate de actul normativ;
b) adresa sediului operatorului;
c) adresa fiecărui spaţiu comercial în care operatorul exploatează jocuri de noroc, cu indicarea tipurilor de jocuri de noroc autorizate pentru locaţia respectivă;
d) seria şi adresa la care este amplasat fiecare mijloc de joc licenţiat/autorizat pentru respectivul operator;

(continuarea în ediția următoare)

Articolul precedentGabriel Gheorghe Gheorghe numit Președinte al ONJN
Articolul următorNewton, Partener de Bronz al Galei Marilor Premii