În Antichitate era popular jocul cu zarurile. Apoi, chinezii au inventat cărțile de joc, care, în Evul Mediu, aveau să schimbe complet viața socială în Italia și, de acolo, în întreaga Europă. Deși se spune că schimbarea nu este niciodată ușoară, când vine vorba despre industria jocurilor de noroc, inovația se produce în pas accelerat.
Progresele tehnologice ale ultimilor ani au deschis calea unui univers întreg al gamblingului online care atrage jucători de toate vârstele și pozițiile sociale, cu o singură condiție: aceea de a avea acces la internet și la un dispozitiv prin intermediul căruia să joace. Iar acesta este, în opinia specialiștilor, viitorul industriei noastre.
Experții o numesc „explozia conectivității mobile”și afirmă că mai bine de 80% dintre adulți dețin cel puțin un smartphone și, în plus, că ei rămân conectați la mediul online permanent. Mai mult, fie că sunt în pauză la serviciu, fie se relaxează pe canapea sau se află în vacanță, departe de casă, ei au acces la forma lor preferată de entertainment, prin site-urile de jocuri de noroc, care sunt la un click distanță. Iar operatorii fac tot posibilul pentru a facilita accesul instant.
Alături de wi-fi-ul care este, în aproape toate spatiile publice, un serviciu gratuit, crește și viteza internetului, ceea ce, pentru jucători, se traduce într-o experiență de joc net superioară față de anii anteriori. În acest context, dezvoltatorilor nu le rămâne de făcut decât să investească în inovație, în oferte de gambling care să ruleze pe aplicații mobile, care să atragă jucătorii, prin idei cât mai revoluționare. Este exact ceea ce vedem că se întâmplă la acest moment, cu atât mai mult cu cât recent, Google a anunțat că, până la sfârșitul acestui an, va da undă verde ca aplicațiile de mobile gambling să poată fi descărcate prin Google Play, în anumite state din Europa, urmând ca în viitorul apropiat, numărul țărilor să crească.
Vestea este una de natură să bucure toți operatorii și furnizorii de servicii cu activități în domeniu, având în vedere că mai bine de 60% dintre smartdevice-urile de pe piață funcționează în sistem Android.
„Tranziția către mediul online nu este o noutate pentru industria de gambling. Este o consecință firească a progreselor tehnologice. Ceea ce poate surprinde este ritmul cu care această tranziție are loc. Deși, dacă ne uităm în jurul nostru, inclusiv în cele mai mici detalii ale vieții de zi cu zi, vom vedea că aproape totul se învârte în jurul telefoanelor, tabletelor și calculatoarelor. Date fiind aceste condiții, ușa către online gambling este larg deschisă și a nu profita de această oportunitate este o decizie deloc inspirată pentru viitorul businessului oricărui operator.
Fie că vrem, fie că nu vrem, ne îndreptăm cu pași rapizi către digitalizarea industriei” au fost cuvintele domnului Dan Alexandru Ghiță, Președinte al Asociației Organizatorilor de Jocuri de Noroc ROMBET.
În contextul unei tranziții care se anunță tot mai pronunțată către mediul online, generația de millenials este prima vizată de către dezvoltatorii de aplicații și oferte de joc, mai ales în ceea ce privește Virtual Reality (VR). Introducerea acestei tehnologii, care transformă efectiv realitatea înconjurătoare prin replicarea in mediul digital a unui cazinou sau a unui alt spațiu de joc, este o nișă care va aduce încă un imbold dezvoltării gamblingului online. Deși încă prezintă dezavantajul de a fi o tehnologie ușor inaccesibilă din punct de vedere al costurilor, VRul va deveni în curând una dintre atracțiile principale ale jocurilor de noroc online, un studiu Juniper anunțând că industria de VR va ajunge la cifra de 50 de miliarde de dolari, până în 2021.
În ce măsură va contribui VRul la creșterea preconizată pentru acest sector, în anii ce urmează, rămâne de văzut. Cert este că rata de dezvoltare pe care experții o așteaptă este una impresionată, cifrele recente din Marea Britanie evidențiind ponderea pe care industria online o are în total activitățI ale domeniului: în 2015 industria jocurilor de noroc a înregistrat valori de 12,6 miliarde de euro, cu o creșterea raportată la 2014 de 11,6%. Venitul generat de gamblingul online reprezintă 29% din total, astfel că piața de online ajunge deja să reprezinte aproape o treime din total.
Deja, la acest moment, vedem cum foarte mulți operatori oferă jocuri de cazinou mobil sau pariuri sportive direct pe telefon ori tabletă. Acest lucru este posibil deoarece device-urile mobile sunt mereu lângă noi. Practice, portabile, nu mai sunt folosite numai pentru a comunica cu cei de lângă noi, ci au devenit, ele însele, sursă de distracție, fie prin acces la social media fie, iată, prin accesul pe care îl oferă la jocuri și pariuri sportive. În plus, oferta este, practic, nelimitată și extrem de variată. Aplicațiile mobile diferă de site-urile de gambling. Deși similare, cele două medii au propriile caracteristici și avantaje care atrag jucătorii ce preferă opțiunile virtuale, și nu ne referim numai la generația de millenials, ci și la toți cei ce vin după aceștia, pentru care tehnologia nu este numai indispensabilă, ci și foarte accesibilă.
Tranziția către mutarea operațiunilor în mediul online vine cu schimbări și în ceea ce privește Jocul Responsabil și sustenabilitatea domeniului. Dezvoltarea aplicațiilor, gestionarea acestora și a site-urilor de profil presupun și crearea de noi locuri de muncă, în domeniul IT, prin dezvoltarea de noi software-uri și investiția în securitate cibernetică. Spre exemplu, Marea Britanie estimează că de la valoarea de 553,6 milioane, cât era valoarea salariilor, în piața de gambling online, în 2016, până în 2021, sumele vor crește considerabil, ajungând la 946 de milioane.
Fiind exclus controlul personal, subînțeles în cazinourile de tip land-based, unde personalul din sală joacă un rol important în identificarea acelor jucători cu probleme, dezvoltatorii se văd nevoițI să creeze alte praguri de control, prin care vor limita accesul jucătorilor cu grad de risc, care sunt mai predispuși a trece pragul către dependență. În acest proces, un rol important îl vor avea programele de IA (inteligență artificială) care vin cu avantajul că pot analiza baze vaste de informații și pot învăța rapid cum să identifice și aplice criterii cheie în identificarea jucătorilor și tragerea unor semnale de alarmă, înainte ca dependența să devină o problemă. Crearea unor astfel de baze de date ample va furniza operatorilor – de la care se așteaptă inclusiv în prezent, măsuri constante de responsabilitate socială corporativă și JR– informații detaliate în crearea și aplicarea unor strategii de Joc Responsabil extrem de performante. Obiectivul final al tuturor celor cu activități în domeniu fiind, firesc, eliminarea riscului de adicție, astfel încât industria să devină ceea ce este menit să fie: o sursă de divertisment și entertainment pentru cei ce aleg să își petreacă timpul la masa de joc, fie ea într-o locație land-based sau într-o soluție de VR a unei aplicații mobile.
„Industria jocurilor de noroc este printre primele domenii care profită în urma acestui progress rapid al tehnologiei informației.
Noile tehnologii sunt cele care ne ajută să oferim experiențe de joc care în urmă cu 5-10 ani erau de domeniul SF-ului. Avem acces la o bază atât de vastă de informații și ea trebuie folosită cu discernământ” a declarat Directorul Executiv Rombet, domnul Bogdan Coman, care a mai adăugat și că „Recent, UK Gambling Commission anunța că din 2008 până în prezent numărul jucătorilor cu vârsta cuprinsă între 18-34 de ani a crescut ca pondere in total număr participanți la activitățI de gambling de la 10% la 18%. Vorbim de tânăra generație deci, așa că este de așteptat că îi vom vedea mai des deschizându- și tabletele ori telefoanele mobile, decât trecând pragul cazinourilor sau agențiilor de pariuri. Pentru ei trebuie să folosim inovația și pe ei trebuie să îi educăm și să îi învățăm cum să joace pentru distracție și relaxare, nu pentru câștig”.
Din analiza datelor menționate mai sus reiese nu doar că din ce în ce mai mulți jucătorii preferă opțiunile digitale, ci și că, pentru a rămâne în topul alegerilor lor, dezvoltatorii și operatorii vor trebui să pună la punct strategii „omnichannel. Se discută mult despre ele, mai ales printre numele mari ale industriei, dar ce înseamnă ele de fapt? Generația inovației tehnologice este, în același timp, și una a vitezei. Jucătorii sunt mereu „on the go”, tot timpul în mișcare. Așa că ei au nevoie și de mobilitatea opțiunilor de joc. Dacă încep un joc de poker acasă, pe calculator, vor vrea să îl continue pe tabletă, ori mobil în drum spre serviciu. Iar acesta este rolul omnichannel- ului: el dă posibilitatea jucătorului de a comuta între device-uri, în funcție de dorințele și nevoile sale. Iar operatorii care vor investi în astfel de inovații strategice sunt cei care vor atrage cel mai mare număr de jucători și, încă și mai important, îi vor fideliza pentru că le vor demonstra că îi ascultă cu atenție și găsesc soluții la așteptările lor în materie de gambling.
„Însă, aceste estimări nu vorbesc despre o migrare 100% către online, să fim clari în această privință. Cazinourile land-based vor continua să existe pentru că vor exista mereu jucători care vor prefera experiența directă, reală, personală de gambling. Însă mediul digital câștigă teren și, probabil, în curând și prioritate. Acum este momentul să ne îndreptăm atenția către această direcție de dezvoltare a industriei noastre pentru că acolo se înregistrează, în prezent, cea mai efervescentă activitate. Trebuie să ne pregătim pentru ea cu legislație care să acopere toate punctele cheie, cu operatorii care să înțeleagă ce își doresc clienții lor și să fie dispuși permanent să se reinventeze pentru aceștia. Un alt rol foarte important il au și cu asociațiile bine pregătite, cu glas puternic, care să reprezinte puntea de legătură între legiuitori, operatori și jucători. Fie că vorbim despre Joc Responsabil, fie că vorbim despre elaborarea și aplicarea corectă a legilor, imaginea de la care pornim trebuie să fie cea a unei industrii complexe, online și landbased, mereu în pas cu inovația și cu așteptările jucătorilor ei”, a concluzionat domnul Dan Alexandru Ghiță, Președintele Rombet.