Impozitarea cu 25%, la sursă a câștigurilor obținute din jocurile de noroc a fost, în sfârșit eliminată.
Prin modificările aduse OUG 77/2009, România intră în rândul țărilor care au o legislație viabilă în domeniul jocurilor de noroc online.
Cadru legislativ neadaptat la realitățile actuale din industria jocurilor de noroc a fost actualizat prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență, după ce proiectul a stat săptămâni la rând pe ordinea de zi a Camerei Deputaților.
Prinicpalele modificări susținute de întreaga industrie, referitoare la schimbarea taxării, au fost adoptate, fiind eliminată impozitarea cu 25%, la sursă a câștigurilor obținute din jocurile de noroc. Acest tip de impozitare a fost eliminat de mai mulți ani din majoritatea țărilor din Uniunea Europeană, fiind înlocuit cu taxe și impozite mai mari pentru operatori.
În loc de impozitul de 25%, jucătorii vor plăti o taxă de 1% din orice încasare, măsura fiind valabilă pentru toate tipurile de jocuri de noroc.
O măsură susținută de comunitatea jucătorilor de poker și care a fost adoptată, este schimbarea încadrării din infracțiune în contravenție pentru cei care participă la jocuri de noroc fară licență în România. Totuși, jucătorii vor primi amenzi mari dacă sunt prinși că joacă sau pariaza la operatorii fără licență.
Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc își propune să reducă la zero posibilitatea ca operatorii fără licență să poată opera “la negru” în România. Măsurile propuse fiind o adevărată premieră în legislația europeană. Începând de la clasicele “black list-uri”, România va bloca prin intermediul ISP-urilor siteurile nelicențiate (atât la nivel de domeniu cât și la nivel de IP), iar premiera o constituie blocarea acestora prin intermediul procesatorilor de plăți.
Eficiența acestor măsuri, pe alte piețe este de peste 65% în blocarea operatorilor fără licență, iar combinarea lor cu blocarea sistemelor de plăți va duce acest procent foarte aproape de 100%.
Încă o măsură adoptată pentru descurajarea operatorilor, este introducerea unei perioade de 1 an în care un operator nu poate aplica pentru licență dacă a avut aplicate sancțiuni (similar cu clauza de “bad actor” din SUA).
În ceea ce privește taxarea operatorilor, s-a ales o taxa de 16% aplicata veniturilor (GGR). Prin comparație, în Bulgaria taxa este de 20%, în Danemarca este de 20% iar în Anglia este de 15%.
Cazul particular pentru piața românească, în ceea ce privește această taxă, este legat de posibilitatea deductibilității bonusurilor oferite jucătorilor. Dacă acest lucru nu va fi posibil atunci GGR-ul va crește artificial și taxele achitate de către operatori, în realitate, vor fi mult mai mari decât cele planificate.
Taxele fixe au fost gândite similar cu cele din Marea Britanie și vor permite oricărui operator (indiferent de mărime) să aplice și să obțină o licență pentru operare online. Fie că este un mare operator sau un start-up în domeniul jocurilor de noroc online, orice operator va putea să plăteasca taxele anuale fixe impuse, care se calculează în funcție de totalul GGR-ului realizat. Astfel, un operator cu un GGR de maxim 500.000 EUR / an va plăti doar 6000 EUR ; taxa anuală crescând până la 120.000 EUR pentru operatorii care realizeaza un GGR de peste 10 milioane EUR/an.
Pasul următor constă în aparitia în Monitorul Oficial a acestei Ordonanțe de Urgență și în maxim 30 zile de la publicare vor apărea și noile norme de aplicare care vor clarifica toate aspectele care acum sunt interpretabile.
Având în vedere că licențele vor fi acordate pe o perioada de 10 ani, noile modificări vor încuraja și relocarea operatorilor care caută un mediu stabil pentru dezvoltarea afacerii lor.
Încasările la Bugetul de Stat, din domeniul jocurilor de noroc online, se așteaptă să fie în jurul cifrei de 100 mil EUR în 2015 și să crească în 2016, bineînțeles în funcție de numărul de operatori care vor aplica pentru licență.