Fii “out of the box” în marketingul online!

Interviu cu Ovidiu Joița, founder iAgency.ro

2020 și 2021 au fost anii care ne-au învățat că este tot mai greu să anticipezi, să previzionezi ce se întâmplă economic și social pe termen mediu și lung. Pandemia a schimbat mentalități, comportamente sociale și economice care implicit au afectat toate domeniile economice, inclusiv industria de gambling. Piața online a înregistrat creșteri spectaculoase iar tehnicile de marketing online s-au diversificat și au evoluat. Am stat de vorbă cu Ovidiu Joița, specialist în marketingul online și SEO, founder al agenției digitale iAgency și a primei școli de SEO din România, JediSEO School.

Ovidiu, cum s-au văzut mișcările din piața online în această perioadă de Pandemie?
Într-adevăr Pandemia a adus “mișcări de trupe” importante în mediul online. Au apărut mulți “advertiseri” noi, care s-au trezit închiși peste noapte iar advertiserii vechi au fost nevoiți să-și amplifice activitatea, să crească investițiile în marketing și publicitate, să devină tot mai agresivi pentru a se diferenția.
Din păcate sunt încă mulți advertiseri care au senzația că dacă intri în online, ai reușit doar prin această inițiativă. Nu este suficient, e nevoie să-ți găsești o echipă de profesioniști experimentați și să aloci bugete competitive pentru piața în care te afli.
Pentru noi, la iAgency, a fost și este o perioadă în care muncim mult și câștigăm mai puțin. Și asta pentru că ne confruntăm cu tot mai mulți clienți care vor să intre pe piața online, însă n-au cunoștințe primare despre această piață, necesitând multe discuții pentru înțelegerea pieței și business-ului online. Dar nu ne plângem și încercăm să le fim alături, cu extra beneficii pe care doar noi nu le tarifăm. Am făcut rebranding-uri necesare, am făcut consultanță de marketing online multi-channel, oferite bonus clienților nostri pentru serviciile de SEO (Search Engine Optimization).

În ultimii 4 ani ai fost Speaker la “Marketing in Gambling Forum”, eveniment organizat de Casino Life & Business Magazine. Ce ne poți spune aplicat pentru piața de gambling românească? Ai lucrat în acest domeniu?
Așa este, particip cu drag la acest eveniment de marketing în continuă creștere. Iubesc ceea ce fac și dacă pot împărtăși părerile mele celor care ascultă, cu atât mai bine. Am fost implicat direct în această piață, lucrând mai bine de un an de zile pentru brand-ul Get’s Bet, cu rezultate foarte bune, zic eu. Îmi place să fac strategie de marketing chiar și multi-channel, îmi place să inovez în toate campaniile în care mă implic.
Piața de gambling, fie ea românească sau internațională este o piață foarte concurențială. În plus, ea nu este văzută cu ochi prea buni, nici de guverne, nici de o parte din populație. Fie că ne place sau nu, ea este asociată cu piața de tutun, alcool, arme… și așa mai departe. Eu sunt un om direct și nu-mi place să nu spun adevărul în față. Vă mărturisesc că am primit comentarii negative, lucrând și pe această piață. Doar că eu apreciez liberul arbitru și încerc să văd mai “presus” de acei oameni bolnavi, care-și vând casa ca să joace, ca să parieze. Nu consider că este un procent majoritar de astfel de jucători și nu pot judeca o “pădure” după “uscăturile” pe care le produce.
Revenind la întrebarea ta, brandurile mari din România sunt tot mai agresive în campanii și în a-și “fura” jucători de la unul la celălalt. Campaniile de Pay per Click pe brandul altora funcționează foarte bine, chiar și cu costuri ridicate. Este cumva normal și se întâmplă în orice piață. Eu îmi doresc diversificarea campaniilor, accesarea de noi segmente de public. Este important ca “plăcinta” să crească și cu toții să aibă o felie mai mare. Din ce simt eu, este un război pentru câștigarea unei cote de piață mai mari, folosind aceleași campanii tradiționale preponderant, campanii care existau într-o formă similară și în urmă cu zece ani. Dacă vorbim de cote de pariuri, mare parte din campanii sunt gândite pentru a vinde “cote mai bune” și concursuri în care câștigăm mașini. Cred că se poate comunica mai mult, mai bine și mai diversificat. Avem idei, este bun și tradiționalismul, însă mi-aș dori să inovăm mai mult.

Este scump să testăm idei noi în marketingul online? Ai făcut astfel de campanii? Ne poți vorbi despre rezultate?
Scump sau ieftin sunt termeni relativi, este mai important care este costul pe conversie (cum îi spunem noi în e-commerce) sau costul pe achiziție. Cât ne costă să aducem un jucător nou printr-o campanie. Dacă acest cost este în limitele pe care le dorim, ca să aducem și profit, atunci nu putem numi o campanie ieftină sau scumpă. Companiile din industria de gambling sunt foarte atente la toți indicatorii de trafic, cost, profit, lead-uri. Și e normal să fim foarte atenți când investițiile sunt de sute de mii sau milioane de euro. Mediul online ne permite să măsurăm mult mai bine rezultatele unei campanii, decât mediul offline.
Da, am gândit campanii “out of the box”, este ceea ce-mi place să fac, însă din motive de confidențialitate nu pot spune decât că rezultatele acestora au fost excelente iar costurile mai mici decât pentru campaniile tradiționale.

Cititorii nostri așteaptă totuși măcar o idee nouă de la tine. Inovație în marketing este o idee prea vagă. Ne poți da câteva exemple?
Desigur, asta face diferența între un articol de umplutură și un articol care merită citit. Mie nu-mi place să fiu “de umplutură” în general. (n.a. râde)
Voi reitera și aici ideile pe care le-am transmis și în cadrul evenimentului “Marketing in Gambling Forum”, poate vreuna se “lipește” de cineva. Sigur, n-am pretenția să “inventez roata” acum, sunt idei care s-au aplicat în alte piețe, însă nu le observ prea des în piața de gambling.

Voi menționa 3 direcții de marketing diferite, ordinea nefiind dată de importanța lor:

1. Implicarea industriei de gambling în industria de gaming
Deși cele două industrii au similarități și target de public de multe ori diferit, prin componenta vârstei, mi-ar plăcea să văd că și gamblingul aspiră mai mult la tehnologii 3D și VR. Pot menționa că industria de gaming, pentru cei care nu știu, este cea mai bogată din lume, peste industria de tutun, alcool, arme, auto… și clar peste cea de gambling. Mi-ar plăcea ca abordarea publicului tânăr să se facă responsabil, tot se strigă puternic în această industrie sloganul: “joacă responsabil”. Acest public tânăr, care poate forma un public nou pentru orice piață, poate fi educat și pregătit pentru când va împlini 18 ani. Sigur, este doar o modalitate de abordare pentru acest segment, ce poate fi găsit și pe rețelele noi de socializare.

2. Dezvoltarea propriilor canale de socializare și comunicare pe segmental target. Affiliate marketing la noi în “grădină”
Cu această idee sunt sigur că-mi voi primi “hate”, însă asta este părerea mea și o spun. Pe lângă orice piață online există acei “speculanți”, cei care fac o treabă bună și aduc lead-uri brandurilor prin affiliate marketing. Nu mă refer aici la “influenceri”, pentru că aceștia sunt tot mai la modă și trebuie “exploatați” la maxim. Mă refer la cei care realizează site-uri de affiliate marketing, cei care fac campanii de PPC pe semantici ieftine și vând lead-uri sau trafic industriei de gambling. Consider că orice brand mare are suficientă resursă financiară pentru a face singuri acest lucru, mai ieftin și cu impact mult mai mare decât o fac afiliații. De-a lungul timpului, am avut discuții cu mulți astfel de “afiliați” și nu mi s-a părut un business sănătos și pe termen lung, ci doar business-uri de oportunitate. Precum în alte industrii, multe branduri renunță la platforme de tip marketplace sau affiliate (n.a ex: Booking.com, eMag, eBay, Amazon, etc) și cu comisionele pe care le plăteau acestor platforme, încearcă să dețină mai mult control pe vânzarea lor proprie, investind acele sume, deloc neglijabile, în marketingul propriu.
Da, nu este ușor să faci o treabă pe care alții au făcut-o foarte bine. Este aproape imposibil să găsești marketeri de calitate pentru a-i angaja, însă poți găsi agenții care au echipă de profesioniști și te pot consilia și ajuta pe acest drum. Apropos de asta, am discutat cu multe branduri mari de la noi, care doreau să-și facă echipă proprie de specialiști pe un anumit canal de marketing online. Le spun mereu că nu vor găsi oameni pregătiți, pentru a-i angaja. Pentru că nu există, din păcate. Nu avem școli pentru asta, singura școală adevărată este experiența acumulată în mulți ani de lucru. Ori acești oameni experimentați, nu-i poți angaja pentru că au propriile business-uri. Nu înțeleg de ce uneori brandurile (mă refer la branduri mari din e-commerce, nu specific la gambling) se “încăpătânează” să-și facă departamente care vor performa, cel mai bine, mediocru și probabil vor costa mai mult decât colaborarea cu agenții specializate în aceste canale. Deși această afirmație poate părea o încercare timidă de a face vânzare, vă spun că nu este… noi, la iAgency suntem o agenție Premium, ce lucrează mereu aproape de capacitate maximă, nu facem marketing pe bandă rulantă, nu putem lua un număr mare de clienți și nici nu ne dorim acest lucru. Ne plac provocările și ne dorim să implementăm idei noi în orice domeniu, care ne “bate la poartă”.

3. Brand Awareness prin Proiecte Sociale
Am lăsat la final o idee care mie îmi place cel mai mult. Este o idee des întâlnită în alte industrii care sprijină activ diferite proiecte sociale. Poate și la noi, în gambling, se face acest lucru și eu n-am auzit. Dacă se face, înseamnă că se face la un nivel mult prea mic… și nu cuprind în această idee, sponsorizări pentru sportivi sau evenimente sportive. Știu că aici se alocă bani, fiind publicul țintă ușor de atins.
Consider că se cheltuiesc sume enorme pe publicitatatea TV ce are scop brand awareness-ul unor branduri deja cunoscute. Da, știu că în marketing și comunicare nu există niciodată prea mult sau destul. Cred însă cu tărie că o parte din aceste milioane de Euro, pot fi investite mai inteligent, cu așteptări de rezultate pe termene medii și lungi. Mi-aș dori fundații de ajutor social sau ONG-uri, fondate în spatele unor branduri sau chiar implicarea acestora alături de fundații existente. Cum spuneam mai devreme, gamblingul oricum se confruntă cu o imagine la nivelul întregii populații, să-i spunem, nu cea mai bună. De ce nu se lucrează în această direcție, mi-aș dori să văd acele “fapte bune”. Poate astfel, implicându-ne mai mult în societate și investind bani pentru toată societatea și imaginea acestui business/industrii, ce se “ascunde” foarte bine în spatele cuvântului “responsabil”, va fi mai bună. Mi-aș dori să văd cum branduri din gambling construiesc spitale, școli sau pun umărul acolo unde ne “doare” pe toți. Bani există, brand awareness există, segmente noi de public există și ele.

Imagine… neprețuită!

Articolul precedentBETANO adaugă două noi premii în palmaresul din 2021
Articolul următorComunicarea responsabilă în domeniul gamblingului (III)