Comunicarea responsabilă în domeniul gamblingului (III)
(continuare din numărul anterior)
De Dan Iliovici, Vicepreședinte, ROMBET
Un capitol foarte important al draftului Codului etic de comunicare responsabilă în domeniul jocurilor de noroc este cel dedicat protecției minorilor:
• Conţinutul reclamelor şi al materialelor de marketing care promovează jocurile de noroc trebuie concepute în aşa fel încât să nu atragă tinerii sub 18 ani, spre exemplu să nu conţină elemente care portretizează copii, obiecte, imagini, impresii, simboluri, muzică, caractere – fie reale sau fictive – desene animate, celebrităţi cum ar fi campionii sportivi, ce ar putea reprezenta o atracţie pentru persoanele cu vârsta sub 18 ani;
Prezentarea unor personaje de poveste, precum Albă ca zăpada, Hänsel și Gretel, Prințesa X, etc., nu face decât să stârnească interesul minorilor pentru aceste jocuri de noroc, lucru care trebuie, bineînțeles, evitat.
• Publicitatea nu trebuie să submineze autoritatea părinților sau a tutorilor legali. Exemplu: ”Ești destul de matur/mare ca să faci ce-ți place”;
• Jocurile de noroc nu trebuie promovate într-un mod în care ar sugera o legătură între practicarea jocului de noroc şi demonstrarea maturităţii, sau ca fiind un rit de trecere către maturitate. Exemplu: ”La jocuri de noroc participă doar oamenii mari.”
• Nici un fel de simbol al unui organizator de jocuri de noroc, care face parte din identitatea mărcii, de tipul logo-ului, trademark sau nume, nu trebuie asociat cu articole de îmbrăcăminte, jucării, jocuri ori echipamente de joc sau orice alte obiecte, ce sunt sau pot fi adresate persoanelor sub 18 ani.
• Comunicarea nu trebuie să exploateze susceptibilitățile, aspirațiile, credulitatea, lipsa de experiență sau lipsa de cunoaștere a minorilor, nu trebuie să asocieze jocurile de noroc cu activitățile și preocupările specifice acestui segment de vârstă.
În fine, ultimul capitol al Codului etic în comunicare se referă la Sănătate și educație:
• Comunicarea trebuie să conțină cel puțin o atenționare care să transmită ideea de responsabilitate socială, în sensul că practicarea unor jocuri de noroc înseamnă un mod de a petrece timpul liber, asociat, eventual, cu ideea de a cheltui o anumită sumă de bani;
• Comunicarea nu trebuie să afecteze voința jucătorilor de a se opri din joc, punând orice fel de obstacole celor ce vor să se oprească (temporar) sau să renunțe definitiv la joc. Aceste obstacole pot fi sub forma unor condiționări de timp (durată de joc), sumă minimă de bani rulată/jucată, acordarea de bonusuri sau alte stimulente celor care reiau jocul imediat etc.
• Comunicarea nu trebuie să sugereze că jocurile de noroc pot fi o soluție pentru problemele financiare, o modalitate de a câștiga bani, o metodă de îmbogățire ori o formă de investiție financiară;
• Comunicarea nu trebuie să inducă ideea că pierderile excesive la jocurile de noroc nu au consecințe negative;
• Comunicarea nu trebuie să furnizeze informații înșelătoare cu privire la posibilitatea (șansele) de a câștiga, și/sau de a determina pe jucători să creadă că, dacă vor repeta jocul, șansele lor de a câștiga vor crește;
• Comunicarea nu trebuie să sugereze că abilitățile sau experiența jucătorului vor elimina (ori diminua) factorul de noroc (aleator) de care depinde câștigul;
• Comunicarea nu trebuie să sugereze necesitatea perseverării în practicarea jocurilor de noroc, ori disprețul față de ideea de abstinență de la joc;
• Comunicarea nu trebuie să aibă conținut sexual sau jocuri de seducție, și nu trebuie să asocieze ideea de jocuri de noroc cu ideea de success sexual ori atracție fizică sporită;
• Comunicarea comercială difuzată de operatorul de jocuri de noroc prin intermediul canalelor directe, cum ar fi e-mail, SMS, poșta sau telemarketingul, nu va fi adresată persoanelor care au renunțat (eventual prin auto-excludere) la jocul în locațiile (pe site-urile) acelui operator/organizator;
• Comunicarea comercială va fi însoțită de informații clare despre modalitățile de a transmite o reclamație sau de a pune întrebări despre ofertele și/sau conținutul comunicării respective (relații cu clienții, sau similar);
• Organizatorii de jocuri de noroc se vor asigura de respectarea bunelor practici în cazul comunicărilor comerciale, în special cele efectuate prin canale digitale – online, de ex. prin evidențierea clară a butonului de închidere a mesajelor publicitare tip ferestre pop-up.
În încheiere cred că este util de (re)subliniat modul în care codul etic ar putea fi asumat de operatori:
Prezentul cod etic se dorește a fi un ansamblu de norme, la care toți cei implicați în domeniul jocurilor de noroc consimt în mod liber, conștientizând că promovarea valorilor morale este o componentă a responsabilității sociale și, totodată, asigură o percepție pozitivă a societății, cu efecte benefice inclusiv asupra activității lor economice.
Normele instituite în prezentul document au caracter complementar în raport de normele instituite la nivel național în domeniul comunicării comerciale, precum și în raport de prevederile Codului de reglementare a conținutului audiovisual, elaborat de CNA.
Prezentul set de norme privind comunicarea comercială responsabilă în domeniul jocurilor de noroc este un document supus dezvoltării și permanentei adaptări la evoluția domeniului jocurilor de noroc, a noilor metode și canale de comunicare. Propunerile și sugestii de îmbunătățire pot veni atât din partea industriei de gambling, a jucătorilor, a altor instituții, cât și din partea publicului, a reprezentanților mass-media, a unor ONG-uri sau alte organizații interesate de comunicarea responsabilă în domeniul jocurilor de noroc.