Norris Mageanu

Despre sporturile cu motor pe vremuri de pandemie, cu Norris Măgeanu, Președinte al Federației Română de Automobilism Sportiv (FRAS)

Norris Măgeanu
“Planuri… nu am, ca să nu îl fac pe Dumnezeu să râdă”

➤ Ce a însemnat pentru sporturile cu motor blocarea din martie?
Eu cred că sportul, atleții în primul rând, reprezintă, poate, categoria cea mai lovită de măsurile de izolare. Pentru că un sportiv are un program impus de antrenamente, pentru că un sportiv, care se oprește din pregătire sau competiții are mult mai mult de muncă pentru a reveni la forma anterioară. Lipsa pregătirii continue este extrem de nocivă performanței sportive. Pentru un om normal, că lucrează de la birou sau de acasă, poate fi cam la fel. Dar un sportiv? Cum se poate antrena acasă?
Astfel, în primul rând, sportul în general a fost lovit destul de rău. Motorsportul, în particular, a fost cu atât mai mult “lovit”, prin faptul că bugetele mult mai mari necesare practicării automobilismului sportiv au fost tăiate. Cărui sponsor îi mai păsa în martie de promovare?

FRAS

➤ Cum a ținut FRAS sportivii în “priză”?
În primul rând, am creat chiar în timpul stării de urgență un Campionat Național Digital. Pe scurt, sub sloganul „stăm acasă”, am creat o platformă competițională care a susținut desfășurarea a opt etape de circuit de pe simulatoare, de acasă. Oricine a avut un volan, pedalier și computer acasă a putut participa. A fost, de altfel, prima ediție românească, un real succes. Am avut peste 170 de sportivi înscriși.
Mai apoi, după aprilie, mai, am stat în contact cu autoritățile de resort, Ministerul Tineretului și Sportului și Ministerul Sănătății, pentru a explica modul de funcționare al sportului nostru și pentru crearea de ghiduri de măsuri pentru a putea demara competițiile în aer liber, cu respectarea prevenției față de coronavirus.
La 15 iunie, când s-a permis reluarea competițiilor, am fost printre primele federații care au avut etape. De altfel, acum, când îmi amintesc, nu pot să nu apreciez din nou încrederea și efortul cluburilor membre care au organizat primele etape. De asemenea, sunt profund recunoscător colegilor mei din conducerea federației, care au strâns rândurile ca un scut și au mers alături, curajos, înainte.

➤ Cum se desfășoară sporturile cu motor în noua normalitate?
Cel mai important este că se desfășoară. Fără spectatori, ceea ce e trist, dar e o absență asumată. În rest, sportivii fac performanță, anul acesta s-au doborât o mulțime de recorduri.

Despre sporturile cu motor pe vremuri de pandemie, cu Norris Măgeanu, Președinte al Federației Română de Automobilism Sportiv (FRAS)
norris mageanu fras

➤ Ce face federația ca să-i ajute pe sportivi în această perioadă?
În primul rând, am creat cadrul funcțional prin care aceștia să fie cât mai feriți de interacțiuni inutile cu oficiali, arbitri, alte persoane. Am trecut în online cu toate procedurile de înscriere, verificare și administrare a competițiilor. Majoritatea competițiilor sunt transmise live în online sau pe canalul TV Sport Extra, pentru a ajunge astfel și la iubitorii motorsportului care nu pot fi prezenți.

➤ Sunt sponsorii (re)interesați de sporturile cu motor?
Deși la început a existat o reticență, după primele competiții reluate, o mare parte au revenit alături de sportivi, organizatori, motorsport în general și cred că toți cei care au făcut asta au fost foarte mulțumiți de felul în care s-a văzut implicarea și prezența alături de noi. Cred că anul acesta am demonstrat că motorsportul este un „vehicul de marketing” eficient și aștept o creștere pentru anul viitor.

Norris Măgeanu, Președinte al Federației Română de Automobilism Sportiv (FRAS)

➤ Au etapele de campionat de acum spectatori? Se tem ei că se pot îmbolnăvi? Dar echipajele?
În continuare, nu sunt permiși spectatori la etape. Din datele pe care le-am strâns în cele aproape 5 luni de când am reluat campionatele, timp în care am desfășurat aproape 100 de etape, pot spune că motorsportul nu reprezintă un risc de răspândire a virusului. Am avut un număr redus de cazuri la peste o mie cinci sute de sportivi licențiați și acestea s-au dovedit a fi generate în contexte din afara competițiilor noastre. Astfel, pentru sportivi, oficiali, arbitri, atât timp cât se rezumă la desfășurarea strictă a competiției, riscul de îmbolnăvire este spre 0.
Prin faptul că suntem un sport individual și prin măsurile de distanțare implementate cred că ne situăm printre norocoșii care pot face în continuare ceea ce le place și ceea ce știu mai bine, fără complicații.

➤ Ce planuri ai? Personale și ale FRAS?
Planuri…nu am, ca să nu îl fac pe Dumnezeu să râdă.
Am viziuni, vise, crezuri.
Anul acesta, din martie mai ales, chiar m-am dedicat exclusiv federației, personal și profesional, pentru că am considerat că în vremuri grele lumea are nevoie de conducători buni, cutezători. Pe „bucățica mea de lume”, pentru conducerea căreia niște oameni mi-au acordat încrederea, am considerat că trebuie să fac tot ce pot să fie bine, într-un ocean de greu.
Iar FRAS este o „mică lume”, frumoasă, care a crescut și crește în continuare.

Mulțumim și mult succes!