De vorbă cu Marius Alexandru Dunca

1

Totul pornește de la respect…

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ne-a vorbit deschis despre el și planurile sale, într-un interviu exclusiv pentru Casino Life & Business Magazine.

Cine este Marius Alexandru Dunca?
Marius-Alexandru Dunca este un tânăr de 33 de ani, care își dorește să contribuie la construcția unei societăți românești de care să fim cu toții mândri. Am învățat, de la o vârstă fragedă, că în viață nu poți să reușești fără școală, muncă, un dram de noroc, dar, mai ales, fără puternice valori morale. Educația, școala și numeroasele proiecte în care m-am implicat m-au determinat să înțeleg că seriozitatea, implicarea, respectul și cunoașterea sunt elemente fundamentale ale succesului. Oamenii pe care i-am întâlnit de-a lungul timpului, experiența seniorilor care și-au pus amprenta asupra mea m-au învățat tainele răbdării, bunei organizării și ale motivației de a continua indiferent de piedicile întâlnite. Pe lângă toate acestea, familia, pe care o consider pilonul de bază al oricărei societăți, și credința în Dumnezeu m-au determinat să cred în șansele pe care mi le oferă viața și să privesc cu încredere viitorul.

De ce ați ales politica? Ce credeți că aduceți nou în politica românească?
În jurul vârstei de 25 de ani eram un tânăr spectator care criticam sistemul fără să mă implic în schimbarea sa. Însă, fiind doctorand cu frecvență (asistent universitar) simțeam nevoia de implicare, dorința de a aduce o schimbare în bine și de a face ceva pentru societate, astfel că am ales politica. Consider că prin implicarea mea și cu sprijinul organizației din care provin, noi, tinerii, reușim să demonstrăm că pragmatismul care ne caracterizează și inovativitatea ideilor și abordărilor sunt elemente cheie pentru a reuși să impregnăm dinamismul de care are foarte mare nevoie România de astăzi. Suntem tineri bine intenționați, al căror unic țel este să redea România românilor, să dea demnitate bunicilor și părinților noștri, să dea speranță și încredere tinerilor în numele construcției unei societăți stabile, cu perspective de dezvoltare durabilă și armonioasă.

Sunteți președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Secretar de Stat. Cum vedeți situația actuală a acestui domeniu în România?
Trebuie să recunosc că este un domeniu în care avem mult de construit, avem nevoie de abordări inovatoare, în deplină armonie cu politicile comunitare. Protecția consumatorilor este un domeniu plin de provocări, în care este necesară abordarea unei strategii pe termen lung care să impună respectarea drepturilor fundamentale ale consumatorilor de către toți cei implicați. Fiecare dintre noi este în primul rând consumator, consumator care are același drepturi ca oricare alt cetățăean european – acesta este principiul pe care vreau să îl implementez în conștiința fiecărui român, pentru că doar în momentul în care acest concept va fi pe deplin înțeles putem vorbi despre respectarea tuturor drepturilor consumatorilor în România.

Ce anume ar trebui îmbunătățit și cum intenționează autoritățile să facă acest lucru?
Consider că totul pornește de la respect, chiar și în ceea ce privește protecția consumatorilor. În momentul în care operatorii economici (care la rândul lor sunt în primul rând consumatori) vor învăța să își respecte semenii, care, de altfel, le sunt clienți, putem considera că ne aflăm pe drumul cel bun. Prin informare, educare și consiliere sunt convins că vom reuși să îmbunătățim acest domeniu și vom reuși să ne îndeplinim scopul de a preveni, înainte de a combate. În mandatul meu de președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor îmi propun să inițiez numeroase proiecte de educare, informare și consiliere, precum și să deschid instituția spre societatea civilă și spre comunicare cu toți factorii implicați. Îmi doresc să menținem și să îmbunătățim buna colaborare cu toate instituțiile statului, precum si cu organizațiile non-guvernamentale cu unicul scop de a veni în întâmpinarea consumatorilor.

Sunt mulți dintre cei implicați în zona jocurilor de noroc care se plâng de vulnerabilitatea sistemului? Cum dezbateți această problemă?
Există vulnerabilități în întregul sistem din România, fie că vorbim din punct de vedere legislativ, administrativ, economic sau politic. Începând din anul 2013, în domeniul jocurilor de noroc, competențele în materie de control au fost preluate de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, prin Hotărârea nr. 644/2013, însă sferă noastră de competență acoperă o gamă largă de piață și ne dorim ca interesele economice ale consumatorilor să fie respectate în toate domeniile. ANPC se află în slujba consumatorului, însă are și rolul de a consilia operatorii economici pentru a respecta legea și a oferi servicii și produse de calitate, în conformitate cu prevederile legale. Consider că printr-o bună comunicare a operatorilor economici din domeniu cu autoritățile competente și prin informarea completă, corectă și precisă a consumatorilor se pot evita numeroase situații neplăcute.

Cum are în vedere Autoritatea pe care o conduceți să ajute la rezolvarea problemelor semnalate în domeniului de gambling?
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor colaborează permanent cu toate instituțiile statului și își propune soluționarea problemelor din piață prin respectarea prevederilor legale, precum și prin inițiative legislative care să reglementeze diversele domenii în așa fel încât să fie adaptate cerințelor actuale ale pieței. Sunt convins că putem soluționa problemele din domeniul gambling-ului dacă toți factorii implicați ar fi deschiși spre dialog, ar înțelege necesitatea transparenței și informării și ar pune interesele consumatorilor mai presus de orice.

Cum mențineți legătura cu cei implicați în zona gamblingului, fie ei operatori sau jucători?
ANPC este permanent la dispoziția consumatorilor și vine în întâmpinarea fiecărei solicitări prin impunerea respectării prevederilor legale, precum și prin numeroase campanii de informare și educare a consumatorilor. De fiecare dată am răspuns cu promptitudine fiecărei solicitări, venite fie din partea operatorilor economici, fie din partea consumatorilor și am încercat ca, împreună, să găsim cea mai bună soluție astfel încât interesele economice ale consumatorilor să nu fie afectate sub nicio formă.

Care considerați că este cea mai mare reușită a instituției pe care o reprezentați?
Cea mai mare reușită a ANPC, din ultima perioadă, putem spune că este creșterea gradului de informare al consumatorilor. Am observat că, în ultima perioadă, a crescut numărul reclamațiilor întemeiate, că sesizările au o bază reală și că, în general, consumatorii sunt mult mai atenți la serviciile și produsele achiziționate și că ne sesizează, cu celeritate, atunci când le sunt încălcate drepturile. Putem afirma că românii, ca și consumatori, au ajuns la maturitatea de a face alegeri raționale bazate pe o analiză atentă a raportului preț-calitate a produselor sau serviciilor achiziționate.

Care credeți că sunt lipsurile legislative din România față de legislația din afară în acest domeniu în general? Dar față de zona de gambling?

Începând din 2007, momentul integrării României în Uniunea Europeană, și cu precădere, în ultima perioadă, legislația din România a început să fie armonizată cu cea UE. Astfel că vidurile legislative ale legislației românești încep să fie diminuate și în câțiva ani vom avea o legislație în conformitate cu legislația europeană. Se lucrează intens la aceste armonizări și vă asigur că toate aceste eforturi vor conduce spre o legislație unitară care să garanteze drepturi egale pentru fiecare consumator în spațiul comunitar. În ceea ce privește zona de gambling vă pot spune că o legislație completă și adaptată fiecărei necesități este destul de dificil de construit deoarece domeniul de gambling este în continuă dezvoltare, dezvoltare care aduce cu sine numeroase provocări. Însă se observă un interes legislativ, din ce în ce mai mare, și pentru acest domeniu, fapt care denotă că autoritățile sunt interesate de dezvoltarea industriei jocurilor de noroc în conformitate cu prevederile legale naționale și internaționale.

Este sectorul de gambling un domeniu cu mai multe probleme sau nu?
Nu cred că trebuie să le numim neapărat probleme. Așa cum am menționat și mai devreme, sectorul de gambling este, în momentul de față, un domeniu plin de provocări, provocări care ne determină pe noi, autoritățile statului, să îi acordăm o mai mare atenție pentru a nu transforma aceste provocări în probleme.

Cum vedeți viitorul acestei industrii în România din punct de vedere legislativ?
Industria jocurilor de noroc are, în acest moment, o problemă de percepție în fața publicului larg deoarece este asociat cu practici mai mult sau mai puțin ”ortodoxe”. Insă, sunt convins că prin deschiderea, pe care o manifestați, pentru comunicare și pentru o legiferare corectă, industria jocurilor de noroc va fi percepută ca normalitate. Din punct de vedere legislativ, consider că industria jocurilor de noroc este pe drumul cel bun și că instituțiile cu abilități de control și legiferare fac toate eforturile pentru a consolida cadrul legislativ corect și adaptat pieței.

Care este frecvența întâlnirilor pe care le aveți cu operatorii din sectorul de gaming pentru a înțelege și rezolva mai bine problemele cu care se confruntă și pentru a-i ajuta pe cei care vă solicită?
ANPC răspunde tuturor solicitărilor din partea consumatorilor sau operatorilor economici și, frecvent, în funcție de situațiile apărute organizează întâlniri pentru consultare cu toți factorii implicați. Personal, sunt președinte ANPC doar din februarie 2014 și deja am participat la un eveniment care a vizat problemele din sectorul de gaming. Pot să vă asigur că voi acorda o atenție deosebită acestui sector de piață și sunt dispus să mă consult cu fiecare operator economic pentru a evita situațiile de încălcare a drepturilor consumatorilor.

Cum arată o zi obișnuită în viața lui Marius Alexandru Dunca?
Dificil de răspuns, nu pot afirma că am o rutină zilnică deoarece atât în plan profesional, cât și în plan politic situațiile se schimbă chiar și la secundă. În general, de luni până vineri, în programul normal de lucru îmi aloc tot timpul pentru rezolvarea situațiilor care apar la instituție, apoi mă ocup de politică și implicațiile sale (sunt secretar general la PSD Brașov și președinte ale Consiliului Național TSD). Și, pe lângă, toate acestea încerc să am timp și pentru viața personală – familie, sport, etc.

Aveți timp pentru familie?
Trebuie să ne găsim întotdeauna timp și pentru familie. Familia este singura resursă nesecată de dragoste, înțelegere, acceptare, încredere și motivație – tocmai pentru acestea încerc, pe cât posibil, să nu îi neglijez pe cei dragi.

Vă place să jucați? Ați fost în cazinouri? Daca DA, puteți să ne împărtășiți o amintire plăcută de acolo?
Orice bărbat își dorește ca, măcar o dată în viață, să intre și să joace în cazinou. Din păcate însă, chiar dacă mi-aș dori nu aș avea timp să joc sau să merg în cazinouri. Industria jocurilor de noroc este o industrie fascinantă și este o modalitate interesantă de petrecere a timpului liber. Apreciez faptul că există interes pentru ca acest domeniu să fie legiferat corespunzător și să își câștige poziția și importanța meritată pe piață.

În martie a avut loc a IIIa ediție a Conferinței Română de Gambling, proiect inițiat de revista noastră, Casino Life & Business Magazine, unde ANPC a fost invitată, iar dumneavoastră ați susținut o prezentare. Care este motivul participării la un eveniment la care a venit toata crema industriei de gaming din România?
Este o onoare pentru mine faptul că am participat la ediția a III-a a Conferinței Române de Gambling. Am acceptat invitația dumneavoastră la acest eveniment deoarece consider că este extrem de important să ne cunoaștem, să identificăm problemele cu care se confruntă acest segment de piață și să identificăm pârghiile necesare pentru a ne asigura că sunt respectate drepturile fundamentale ale consumatorilor și în acest domeniu. Este esențial ca toți cei implicați în domeniul jocurilor de noroc, atât consumatori cât și operatori, să înțeleagă importanța educării consumatorului, a transparenței si corectitudinii operatorilor din domeniu, precum și a armonizării legislației în așa fel încât să nu aducă prejudicii niciuneia dintre părți.

Ce credeți că ar trebui îmbunătățit în relația reprezentanți ai industriei de gambling – autorități?
Din punctul meu de vedere lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună în relația industria de gambling-autorități. Apreciez faptul că există dialog și interes pentru consolidarea industriei de gambling românești, în conformitate cu prevederile legale, apreciez că există interes pentru respectarea drepturilor fundamentale ale consumatorului. Trebuie să admitem că mai există anumite viduri, însă sunt convins că se pot identifica soluții pentru fiecare situație dacă există interes și deschidere din partea fiecărei părți implicate.

Ce le transmiteți cititorilor revistei noastre, Casino Life & Business Magazine?
Îi asigur pe cititorii dumneavoastră, cât și pe toți consumatorii, că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor supraveghează în permanență respectarea drepturilor dumneavoastră. În încheiere, pot afirma că pariez, cu încredere, pe calitatea revistei Casino Life & Business Magazine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here