De vorbă cu Călin Florea proprietar Super Jackpot
Statul este cel care ar trebui să fie foarte interesat în promovarea domeniului atâta timp cât este legalizat și așteaptă o colectare bună la Buget.
➤ Cine ești tu Călin Florea și cum ai ajuns să faci business în acest domeniu?
Sunt încă un tanăr (pensionar) cu activitate de 26 de ani în domeniul jocurilor de noroc. Studii: inginer mecanic mașini hidraulice + Facultatea de Matematică + calificarea la locul de muncă. Consider că sunt unul dintre cele-două, trei persoane din România care au în sânge cazinoul live. L-am învățat stând pe lângă primul meu partener (englez) care avea experiență de 50 de ani în live casino în aproape toată lumea și utilizând bagajul de cunoștințe matematice și tehnice mi-am consolidat această practică. Nu e zi să nu recunosc că am citit o grămadă de cărți de specialitate, am experimentat și verificat cele însușite din cărți și practică. Toate aceste situații în care te pune business-ul să iei decizii m-au făcut să am incredere “în noroc”. O întâmplare fericită m-a făcut să îl cunosc pe acest domn englez care m-a fascinat cu cunoștințele lui și care m-a rugat să îl ajut în anumite probleme legislative. Așa am ajuns să mă inițiez într-un domeniu care nu are școli, practică și intuiția celui care vrea să te inițieze având o importanță deosebită, cât și farmecul acestui domn Bob Faulkner – Robert. Acum când au trecut atâția ani de la apariția filmului Casino cu Robert de Niro și revăzându-l de nenumărate ori pot spune că 80-90% din acțiunea filmului se potrivește cu situația din România anilor 1995-2015 cu mici excepții și bineînțeles la o scară mai redusă și oricând un regizor ingenios ar putea scoate o peliculă foarte interesantă – îi stau la dispoziție.
Călin Florea proprietar Super Jackpot
➤ Care sunt domeniile în care ai investit?
Am început cu cel mai tare domeniu – live casino – în epoca de pionierat, anii 94-95. In 20 de ani am fost acționar la 8 cazinouri începând cu Băile Felix, Oradea, Cluj Napoca, Timișoara și R.D.Congo – Kinshasa. La începutul anilor 2000 am investit și în săli de jocuri – Super Jackpot Timișoara. In ultimul timp am încercat și domeniul pariurilor sportive – francize GoBet și Mozzart. Cea mai mare satisfacție am avut-o în cazinourile live care așa cum recunoaște toată lumea sunt tata și mama jocurilor de noroc. Dar și cea mai mare deziluzie provine din faptul că legislativul a subestimat importanța cazinourilor live. Intre un casino live și celelalte activități de jocuri de noroc luate în parte este o diferență ca între un supermarket și un butic, fără supărare “prietenii știu de ce”. De aceea consider că este o mare greșeală și nedreptate făcută prin marginalizarea domeniului dată de foamea de a colecta cât mai mulți bani la Buget.
➤ Ce vrea Statul de la acest domeniu?
De 30 de ani mi s-a părut că nu știe ce să ceară de la această activitate. Totodată să recunoaștem că s-au făcut presiuni mari în domeniul legislativ (reglementări) dar statul nu a avut o privire uniformă in care să imbine foloasele materiale (taxe, impozite, licențe, autorizații) cu aspectul social. Dacă pentru bani au apăsat pe accelerație într-un ritm nebun cu creșteri de la o zi la alta de 30% până la 800%, de necrezut într-o lume civilizată, partea socială a rămas marginalizată, considerand atât firmele care funcționau după regulile stabilite de ei cât și componenta umană (jucători și personal calificat) ca fiind ceva de mâna a doua; nu s-au implicat în a lua apărarea niciodată la criticile meschine din mass-media ca și cum am avea o activitate semilegală sau rău-famată.
Partea materială se realizează lunar în proporție de 99.9% dar cine rezolva problemele de imagine? E din ce în ce mai greu să-ți aperi imaginea atâta timp cat cei care îți iau banii nu te ajută.
Aici aș vrea să remarc totuși că structura jocurilor de noroc – legalizată – devine din ce in ce mai mult o dughenizare față de imaginea în lume a acestui domeniu. Jocul, jocul pe bani a reprezentat tot timpul o activitate intens umană care în general la final ar trebui să îți producă satisfacție sau chiar dacă ai pierdut o senzație că a meritat să petreci 2-3 ore in acel loc dar imaginați-vă ce senzație are cineva care pierde 1000, 2000, 5000 de lei la un aparat într-un sătuc pierdut de lume sau online noaptea sub plapumă.
➤ Care sunt problemele principale?
Din experiența mea ar fi cele legate de legătura între mize (bani jucați) și aspectul social, respectiv ofertele de socializare:
a. sălile de pariuri să poată folosi maximul 7 aparate de clasa B
b. sălile de jocuri să aibă minim 30 de aparate în provincie și minim 60 de aparate în București
c. jocurile online doar cu aparate clasa B și limitarea mizelor pentru pariuri, poker, alte jocuri
d. elaborarea unei legislații corespunzătoare pentru cazinourile live cu o singură licență care să cuprindă minim 70 de aparate provincie, 140 București, minim 6 mese de joc provincie, 12 București, salon poker, salon pariuri sportive, asigurarea unor servicii speciale de restaurant, bar, muzică live, divertisment
Toate spațiile din domeniu trebuie să creeze o atmosferă minim elegantă cu extremă superioară la cazinourile live. Nu degeaba cei care vizitează Las Vegas sau marile cazinouri vin cu impresii deosebite.
Cine credeți că a dat farmecul cazinoului Constanța sau Sinaia dacă nu jocurile de noroc cu servicii și show-uri deosebite.
➤ Cine ar trebui să inițieze reforma?
În primul rând ONJN, dar care pe moment e o instituție de control și stocare a informațiilor. Pasul spre reformă trebuie să fie făcut în colaborare cu asociațiile și cu cei care au experiență în domeniu, sub umbrela Ministerului de Finanțe și al altor ministere, cum ar fi: Interne, Culturii, Sportului, Economiei. Fără rușine, au ce învața din experiența noastră. Ar trebui să inițieze câteva direcții prin care să schimbe imaginea cumplită din punct de vedere media, apoi să vină restructurarea de care am amintit. Deocamdată sectorul arată că o vacă de muls atât pentru stat cât și pentru anumiți organizatori.
Călin Florea proprietar Super Jackpot
➤ Ce ar putea face concret asociațiile?
Asociațiile trebuie să înțeleagă că imaginea domeniului este pe primul plan. Este începutul unei reforme în interesul tuturor. Imaginea trebuie să fie reală și să sublinieze plusurile și nu minusurile acestui domeniu de divertisment.
Cum am putea să ne imaginăm că o mare companie ar investi într-un resort de lux cu casino de felul celui care se contruiește în Cipru la noi în Brașov sau Constanța sau într-un mare oraș dacă imaginea domeniului este blamată inclusiv de primari care obstrucționează activitățile domeniului și ce ar putea să fie pentru România un astfel de resort cu 4-5000 de camere, cu un casino de 70-80 de mese și 1-2000 de aparate, etc?
Asociațile au ajuns la ora bilanțului; să verifice ce au realizat pentru domeniu în ultimii 20 de ani și să facă o comparație cu cele din HORECA, cum și-au apărat ele domeniul. Avem nevoie de un pas înainte să ieșim în față nu numai prim numere cât și prin calitate.
➤ Cum se poate implică Statul mai mult în această reformă?
Este cel care ar trebui să fie foarte interesat în promovarea domeniului atâta timp cât este legalizat și așteaptă o colectare bună la Buget, nu numai direct ci și prin activitățile colaterale. Eu am bătut la mai multe uși și am propus o implicare mai apăsată la reformă pe care ar trebui să o înceapă Statul. Am propus un parteneriat public privat realizat prin inființarea Companiei Naționale de Jocuri de Noroc care ar trebui să includă și Loteria (dovedit semifalimentară de zeci de ani). Pe lângă loterie, Compania ar trebui să inființeze ușor, ușor 2-3 cazinouri live și Săli de jocuri, ulterior să participle la licitații pe piață externă, casino, vase de croazieră, care în viitor vor avea o dezvoltare foarte mare sau in inființarea unor cazinouri în locuri exotice sau chiar preluarea managementului la unele cazinouri consacrate. Mă refer la ceea ce face de zeci de ani Cazino Austria, care în bună parte folosește mâna de lucru românească. Ceea ce trebuie știut este că pe lângă nivelul investiției, partea foarte importantă este personalul. În ultimii 30 de ani România a format zeci de mii de tineri care s-au calificat in domeniu, posedă abilități și cunoștințe la nivel foarte inalt și care lucrează în marile cazinouri din lume, pe croaziere sau locuri exotice. Știu din experiență că succesul depinde de loc, loc, loc (investiție), dar și de personalul pe care îl putem avea la dispoziție. În ultimii 30 de ani am luat locul englezilor în privința numărului și calității personalului în cazinourile din afara țării.
Călin Florea proprietar Super Jackpot
➤ În situația actuală, cum vezi problemele organizatorilor?
Încep să răspund direct:
– Cazinourile live – faliment
– Săli de jocuri: 20-25% reducere din numărul de aparate + personal
– Săli de pariuri: reducerea activității care va fi greu de suportat pentru organizatorii mici
– Săli de poker: multe spre faliment cât lumea e speriată
– Online-ul: cu ceva câștig, dar obligatoriu pentru protecția jucătorilor trebuie luat in considerarea limitarea mizelor așa cum e făcută și în alte țări
Pe lângă aceste probleme cauzate de virus, mai sunt altele create de colaboratori și de cei care coordonează și verifică activitatea
a. S-a creat un cartel al mariilor producători de aparate care mențin prețul chiriei la nivel foarte ridicat (în atenția Consiliului Concurenței). Nu este normal ca prețul chiriei unui aparat să fie aproximativ egal între firme sau chiar mai mare decât taxa de autorizare lunară
b. ONJN și Metrologia nu au inclus de ani de zile în normativele de AT un nivel minim al procentului de câștig declarat și garantat de producător care să poată fi controlat și certificat. De asemenea acest procent să poată fi modificat în 3-4 trepte la cererea organizatorului după verificările tehnice de rigoare. Nu poți să fi la mâna producătorului! Pe prim plan trebuie să primeze interesele organizatorului care plătește taxe, chirii, salarii, licențe. Se vede de la o poștă că este un noncombat intre ONJN, Metrologie – producător. De ce vechiile aparate erau cu procent variabil? Prețul mare al chiriei și procentul fix fac ca organizatorul să fie un câmp de experiențe pentru producător. Și ca o problemă actuală aș dori să văd dacă se deduc din plata chiriilor perioadele de intrerupere a activității, orele 23-06, aproximativ 25% din timpul de funcționare pe perioada stării de alertă cât și din valoarea taxelor. Sper ca ONJN să aplece mai mult urechea spre organizatori, pentru că ei sunt cei care duc greul și de fapt sunt pilonul principal al activității.
➤ Mulțumim și mult succes în continuare!