Ce a însemnat anul 2021? Ce planuri sunt pentru 2022?
Două întrebări care pot defini starea unei industrii…
Ce a însemnat anul 2021 pentru Romanian Bookmakers?
Liviu Popovici, Președinte Romanian Bookmakers: A fost un an cu nelipsite provocări legislative și fiscale și cu o intensificare a eforturilor de obținere de măsuri de sprijin menite să restabilească funcționarea acestui domeniu în parametri cât mai apropiați de normalitate. Un an cu destul de multă lipsă de predictibilitate și, uneori, de coerență și de logică în măsurile adoptate de autorități, precum și cu dificultăți majore în comunicarea informațiilor către operatorii economici care erau obligați să le pună în executare. Ne-am concentrat atenția în special pe implicarea în demersuri menite să ne protejeze membrii, dar și să sprijine eforturile statului de a combate criza sanitară. În 2021, industria de gambling din România a produs o frumoasă surpriză atunci când cele mai importante companii din domeniul jocurilor de noroc s-au implicat, în premieră pentru sectorul economic privat, în promovarea campaniei de vaccinare anti-Covid a statului.
Am lansat, împreună cu ROMSLOT și ROMBET, o campanie de conștientizare și de încurajare a vaccinării, intitulată „Jucăm Responsabil. Ne vaccinăm”, cu spoturi TV, postări în online, afișe în toate locațiile de jocuri de noroc și, în special, cu investiții financiare consistente, cu scopul de a pune umărul la repornirea la nivel maxim a motoarelor economiei.
Ce a însemnat anul 2021 pentru AOPJNR?
Cristian Pascu, Președinte AOPJNR: Pentru AOPJNR anul 2021 a avut două preocupări majore care au determinat acțiuni în consecință :
1) Continuarea demersurilor legitime de a obține de la autorități o compensare justă pentru reducerea veniturilor aferentă restricțiilor de exploatare impuse de măsurile sanitare de prevenire a răspândirii Covid 19.
Concret, ne referim la reducerea capacității de utilizare a locațiilor d.p.d.v. al accesului simultan al jucătorilor cu procentele de 30 % și / sau 50 % și mai ales la impactul negativ resimțit din cauza limitării programului de lucru , în consecință am solicitat o reducere corespunzătoare a taxei de autorizare.
Demersul nostru a găsit de la conducerea ONJN și chiar de la înalți reprezentanți la nivel de secretar de stat de la M.F.P. înțelegere și susținere, dar aceste poziții exprimate în întâlnirile avute nu au fost suficiente pentru ca la nivel superior să fie aduse în discuție la Guvern pentru a se materializa într-un OUG necesar.
Pe lângă reținerile decidenților d.p.d.v. al afectării bugetare a mai intervenit nefavorabil și blocajul politic și de guvernare din ultima parte a anului.
Deci, un gust amar la acest capitol….dar când am obținut noi pentru industria noastră ceva meritat în mod facil??
Spre finalul anului, confruntați cu această stare de fapt, o parte din membrii noștrii au decis să pornească în paralel cu demersurile de reglementare legislativă, acțiuni în instanță pentru a își obține în extremis pe această cale, despăgubiri pentru prejudiciul creat. Ca urmare am lucrat la nivel de asociație pentru a pregăti și recomanda o variantă posibilă de acțiune în justiție.
2) Anul trecut, au fost publicate două Ordine de Președinte ONJN – Ordinul 404 și Ordinul 86 cu noile norme tehnice constructive și de verificare pentru slot-machine – față de care AOPJNR și-a exprimat dezacordul relativ la perioada de tranziție insuficientă ca durată pentru implementare la nivelul celor aproximativ 70000 aparate existente în piață.
Am expus o variantă mult mai realistă de termen tranzitoriu, în două etape, după prima etapă să se autorizeze inițial ca aparate noi introduse în exploatare doar cele de tip nou, urmată de o a doua etapă de operare în paralel a aparatelor de tip nou care corespund noilor norme în paralel cu cele autorizate anterior, etape care în total să se apropie de cei 5 ani perioada de amortizare a aparatelor deja achiziționate, pentru a da posibilitatea de absorbție sustenabilă a schimbării atât d.p.d.v. tehnic cât și financiar.
Cu regret, am constat o schimbare a poziției și un refuz de dialog al conducerii ONJN față de acest subiect deosebit de important și sensibil care poate afecta situația financiară și chiar existența majorității operatorilor care sunt de nivel mic și mediu.
Astfel discuția pe această temă nu a mai avut loc pe bază de argumente deși am plecat de la ideea general acceptată că noile norme tehnice sunt necesare și binevenite, doar că fără un termen de implementare judicios prevăzut propus de către asociația noastră și care se putea negocia cu bunăvoință pentru a găsi varianta optimă mulțumitoare pentru toate părțile, avantajele vor fi depășite de dezavantaje.
Avem speranța că nu este încă nimic pierdut, chiar și pentru producătorii de slot-machine pentru
ca să aibă timpul necesar să ofere o gamă mai largă de produse corespunzătoare noilor norme tehnice, o perioadă tranzitorie mai mare decât cele 24 de luni (din care au mai rămas deja numai 18….) ar fi bine venită.
Astfel încât este la îndemână la nivel de ONJN, printr-o simplă modificare de Ordin, să îndrepte ceea ce trebuie, să evităm nedorita continuare a acțiunii în instanță și la acest capitol.
Avem atât de multe lucruri necesare și benefice de rezolvat împreună….
Observație: Dacă la punctul 1), la nivelul anului 2021 a continuat cooperarea între toate asociațiile de profil pentru realizarea obiectivelor comune, la punctul 2) cooperarea AOPJNR a fost exclusiv cu asociația EXPROGAME, care a exprimat și susținut cu determinare o periodă de tranziție mai extinsă.
Ce a însemnat anul 2021 pentru Super Jackpot?
Călin Florea, Director General Super Jackpot: După 2020 cu toții am zis că nu poate fi mai rău… am început anul 2021 cu majoritatea locațiilor închise.
Prin vară începusem să ne revenim un pic, am zis gata!… s-a terminat cu COVID-ul, dar a venit toamna și ne-am trezit iarăși închiși sau mai rău cu program și acces limitat dar cu taxe 100%. Pe lângă toate astea și totala indiferență a autorităților care, la fel ca anul precedent, nu numai că nu ne-au oferit un mod de a ne recupera parte din pierderi, din contră au găsit noi modalități de a ne încurca mai rău sau de a ne majora cheltuielile. Toate modificările utile propuse în cadrul Consiliului Consultativ au fost date uitării, nu tu taxa de autorizare plătită lunar, nu tranziție mai lină pentru aplicarea Ordinului 404, nici măcar program de lucru cu publicul la registratura ONJN.
Ce a însemnat anul 2021 pentru Game World?
Andrei Frimescu, Marketing Manager Game World: În opinia mea cea mai importantă realizare este aceea că în contextul pandemic al ultimilor doi ani am reușit să păstrăm încrederea clienților și a membrilor echipei Game World iar acest lucru s-a reflectat în toate aspectele activităților noastre.
În linii mari, 2021 a însemnat o ușoară revenire a activității, după ceea ce s-a întâmplat în 2020, când restricțiile instituite după debutul pandemiei au dus la o scădere semnificativă. Ca urmare, în 2021 am fost nevoiți, la fel ca și ceilalți operatori din industrie, să trecem peste perioada de suspendare a activității și să ne adaptăm la condiții dificile de funcționare: program redus și restricții de acces, simultan cu întărirea procedurilor și măsurilor de siguranță sanitară destinate personalului și clienților.
Pe de altă parte, date fiind condițiile, 2021 a fost marcat, cel puțin în ceea ce ne privește, de o serie de reușite. De exemplu, ne mândrim cu faptul că am fost primul operator de jocuri de noroc care a obținut, pentru toate sălile de jocuri sub brandul Game World, certificarea internațională DEKRA Locație de Încredere / Trusted Facility pentru măsurile de igienă și sanitare pentru prevenirea infecției cu SARS-CoV-2.
De asemenea, am continuat investițiile în dezvoltarea rețelei noastre de săli de joc, inaugurând cea de-a doua sală Game World din Constanța, localizată în incinta centrului comercial VIVO! Este cunoscut faptul că Game World City Park Mall Constanța, renovată și reconfigurată în 2021, este cea mai mare sală de jocuri din afara Bucureștiului. Constanța devine astfel orașul în care avem cea mai extinsă prezență, după București, din punct de vedere al suprafaței sălilor și al numărului de posturi de joc.
Tot în 2021, ne-am alăturat, ca sponsori principali, clubului de handbal CSM București, care este probabil în acest moment purtătorul de fanion al sporturilor de echipă din România la nivel internațional. De altfel, privind în urmă, se poate remarca faptul că am reușit să ne urmărim principalele direcții strategice în ceea ce privește businessul și activitățile de CSR. Dacă în ultimii doi ani prioritatea zero a industriei a fost continuitatea businessului, un lucru de care suntem foarte mândri este că noi am reușit să concretizăm planurile de dezvoltare a companiei și să susținem mai departe o serie de cauze de importanță pentru societate. Pe de altă parte, în 2021 am continuat și dezvoltarea cazinoului online și tranziția către implementarea strategiei omni-channel.
Ce a însemnat anul 2021 pentru Smart Games?
Vlad Roman, Director General Smart Games: 2021 a fost iarăși un an de reconfigurare și adaptare la condițiile și cerințele momentului, atât din punct de vedere sanitar cât și de marketing sau strategie operațională.
Am învățat multe, mai ales faptul că nu toți gândim la fel, așa că a trebuit să fac pasul în spate și să văd imaginea de ansamblu, să o analizez, să mă pun în pielea celor din fața mea înainte de a face observații sau acuzații. Am reușit astfel să omogenizăm echipa și relația cu clienții și partenerii noștri.
Nu a fost un an ușor, dar sunt mulțumit că l-am încheiat pe profit.
Ce planuri sunt pentru 2022?
Liviu Popovici, Președinte Romanian Bookmakers: Vom intensifica eforturile pentru ca viitoarele măsuri adoptate de autorități să fie adaptate nevoilor pieței, dar, mai ales, să nu fim nevoiți să trecem din nou prin incertitudinile cauzate de închiderea/redeschiderea locațiilor de jocuri de noroc. Au fost stabilite suficient de multe condiții sanitare stricte pentru desfășurarea activității acestui domeniu și în care s-a investit considerabil și, până la acest moment, nu există, în mod probat, o legătură de cauzalitate între activitatea de jocuri de noroc și creșterea numărului de îmbolnăviri. Ne dorim un tratament proporțional cu riscul epidemiologic real din locațiile de joc pentru un impact pozitiv atât asupra jucătorilor, cât și al angajaților și investitorilor din acest domeniu.
În al doilea rând, ne dorim să contribuim intens pentru emiterea actelor normative de completare/îmbunătățire a cadrului legislativ aplicabil jocurilor de noroc. Mă refer aici la reglementarea sectorială în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor, normele tehnice pentru sistemele de monitorizare care ar trebui urmate de eliminarea obligației de folosire a caselor de marcat fiscale. Un alt obiectiv important este revizuirea legislației specifice care trebuie să țină cont de evoluția și tendințele pieței jocurilor, inclusiv din perspectiva jocului responsabil.
Cristian Pascu, Președinte AOPJNR: Pentru anul 2022 ne propunem continuarea acțiunilor începute anul trecut, sperăm să putem răspunde la noile provocări care ni le va rezerva pandemia cu impact asupra sectorului nostru, și să venim la momentul oportun cu propuneri legislative de îmbunătățire a activității, benefice celor trei părți implicate, operatori, stat și jucători.
În final un îndemn pentru operatori și asociații:
ÎMPREUNĂ SUNTEM MAI PUTERNICI!
Călin Florea, Director General Super Jackpot: În primul rând să vedem ce planuri au autoritățile cu noi…
Noi vom încerca să supraviețuim la fel ca anul trecut, va fi dificil fără o implicare constructivă a ONJN care în afară de control ar trebui să și coordoneze sectorul, să ofere soluții pentru a trece de această perioadă sau să ne învețe cum să aplicăm reglementările Comitetelor pentru Situații de Urgentă când acestea sunt ambigui.
Vă doresc pentru 2022 multă sănătate și succes.
La Mulți Ani!
Andrei Frimescu, Marketing Manager Game World: Deocamdată, planurile noastre depind, cel puțin în ceea ce privește aspectele operaționale, de contextul pandemic. Sperăm ca vocea industriei să fie ascultată atunci când se iau decizii, iar autoritățile să aibă în vedere și situația celor peste 40.000 de angajați din sectorul nostru de activitate.
Prin urmare, urmărim ceea ce se întâmplă; restricțiile anunțate chiar astăzi (5 ianuarie) nu sunt de natură să ne bucure, dar cel puțin e clar că un nou lockdown nu este o opțiune în acest moment.
Prioritatea noastră principală este să menținem reputația și încrederea în brandul Game World. Planurile pentru 2022 se referă în primul rând la păstrarea calității serviciilor și la diversificarea ofertelor, pentru o experiență integrată a clienților în sălile de joc și online, precum și în agențiile de pariuri Stanleybet, care fac de asemenea parte din grupul nostru de companii.
Dincolo de asta, este foarte dificil să facem predicții. Stabilitatea afacerii este pe primul rând, astfel că planul de dezvoltare va fi ajustat în consecință; probabil că va fi mai clar ce putem face și ce nu către jumătatea anului, dacă valul 5 va semnala intrarea pandemiei în ultima fază sau, dimpotrivă, vom vedea apariția unor noi variante. Cert este că deocamdată prioritățile sunt axate pe stabilitate și continuitate.
Vlad Roman, Director General Smart Games: Este foarte greu să faci planuri în situația incertă de astăzi, avem câteva proiecte în stand-by pe care sper să le putem pune în aplicare în 2022, odată cu relaxarea situației COVID.
Bineînțeles vom continua activitățile curente dar probabil ne vom axa mai mult pe online și IT unde mai sunt încă oportunități ce așteaptă să fie descoperite.
La Mulți Ani!
Multă sănătate, încredere și împliniri pentru 2022!