COMBATEREA SPĂLARII BANILOR – INFRIGEMENT PENTRU ROMÂNIA DIN PARTEA COMISIEI EUROPENE
De Adrian Bucur
General Manager, MAL Consulting & Management srl
În ultima perioadă s-a observat o preocupare din partea furnizorilor de servicii de jocuri de noroc cu privire la implementarea cerințelor Ordinului nr. 370/2021 al Președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc pentru aplicarea instrucțiunilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în domeniul jocurilor de noroc din România.
Cu toatea acestea, în timp ce operatorii de jocuri de noroc din România, cei receptivi, au procedat la implementarea acestor cerințe, dar și în ciuda faptului că ONJN a transpuns cerințele europene în cadrul legislativ național, organele Uniunii Europene consideră că prevederile legale din România nu sunt numai insuficiente și lacunare, ci încalcă limtele prevăzute de actele normative ale UE.
Comisia Europeană anunţă recent infringement pentru România și a transmis României un aviz motivat, din cauză că a transpus incorect cea de-a cincea Directivă privind combaterea spălării banilor.
Potrivit precizărilor Comisiei Europene, autorităţile române au scutit mai multe categorii de entităţi juridice de obligaţia declarării beneficiarilor reali, scutiri care de fapt nu sunt prevăzute de directivă.
Cea de-a cincea Directivă CSB consolidează standardele UE în ceea ce priveşte transparenţa informaţiilor referitoare la proprietatea efectivă şi includerea lor în evidențe centralizate și auditabile.
Adrian Bucur
Normele privind combaterea spălării banilor sunt esenţiale în lupta împotriva spălării banilor şi a finanţării terorismului. În această direcție, România are două luni la dispoziție pentru aplicarea corectă a cerințelor în acest domeniu.
Comisia Europenă arată faptul că „lacunele legislative dintr-un stat membru afectează UE în ansamblul său. Din acest motiv, normele UE trebuie puse în aplicare şi aplicarea lor trebuie supravegheată în mod eficient, pentru a se combate criminalitatea şi a se asigura protecţia sistemului nostru financiar. România are acum la dispoziţie două luni pentru a răspunde şi a lua măsurile necesare. În caz contrar, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la acest caz.”
Cu toate acestea, cele mai importante obligații ale furnizorilor de jocuri de noroc rămân în vigoare indiferent de concluziile organelor UE și indiferent de modificările legislative pe care România le va promulga.
Astfel, cu privire la elaborarea normelor interne pentru prevenirea spălării banilor vizează o serie de indicatori de risc. Ordinul 370 din 2021 al Președintelui ONJN, detaliează fiecare tip de risc în funcție de categoria sa – slot machine, jocuri de noroc la distanță, cazinouri, pariuri – cum ar fi:
– plasarea de sume importante provenite din activități infracționale;
– fragmentarea sumelor puse în joc în mize mici pentru a nu deveni suspecte;
– pierderea unor sume considerabile la masa de joc, în favoarea anumitor jucători sau unei anumite persoane, când jocurile nu sunt „contra casei”;
– jucători cu reședința în străinătate, în special cei din afara Uniunii Europene, provenind din țări care sunt incluse în lista jurisdicțiilor cu risc ridicat sau aflate sub monitorizare sporită ale Grupului de Acțiune Financiară Internațională;
– complicitatea angajaților.
Pe cale de consecință, chiar și în măsura în care normele legislative vor suferi unele modificări, cele mai însemnate îndatoriri ale operatorilor jocurilor de noroc și cele care îi acoperă de orice faptă cu caracter infracțional vor rămâne în ființă, iar aceștia au îndatorirea de a asigura în cadrul propriilor afaceri normele pentru prevenirea spălării banilor – în primul rând cu scopul de a respecta prevederile legale, iar în al doilea rând, pentru a se păzi de orice fel de activitate care poate trezi suspiciuni.