Cu un președinte din interiorul industriei, programul cu același nume promite să devină cel mai important argument prin care gambling-ul românesc își va proba responsabilitatea socială
Guvernanța asupra celui mai important program de responsabilitate socială în piața jocurilor de noroc va fi asigurată în următoarea perioadă de Liviu Popovici, un manager cu vastă expertiză de business acumulată în conducerea unuia dintre cei mai importanți organizatori de jocuri de noroc.
➤ Cum se numește și ce reprezintă această nouă entitate?
Relativ nouă este forma de organizare juridică, respectiv dobândirea personalității juridice pentru Asociația «Joc Responsabil». Scopul înființării acesteia îl reprezintă în special asigurarea independenței programului care să-i faciliteze dezvoltarea de noi proiecte atât de utile în piață. În fapt, proiectul «Joc Responsabil» reprezintă un demers care a atins maturitatea în prezent, la 6 ani de la punctul de start. Vorbim așadar de un nou nivel de dezvoltare și nu neapărat de un debut al unei noi entități.
➤ Care sunt membrii fondatori?
Trei organizații de reprezentare profesională ale industriei de jocuri de noroc din România: Romanian Bookmakers, Romslot și Rombet. Intenția noastră este să adăugăm în curând acestei enumerări și alți noi membri, pe diverse paliere de membership. Pot fi companii, pot fi alte organizații patronale…
Esențial va fi să reunim cât mai mulți vectori de industrie, spre a putea dezvolta noi proiecte de responsabilitate socială.
➤ Care este conducerea executivă?
Foarte recent a preluat funcția de director executiv domnul Sergiu Sebeși. Echipa executivă pe care o va coordona are o largă experiență în dezvoltarea de proiecte de responsabilitate socială. Sperăm să devină foarte curând un motor de dezvoltare rapidă și eficientă a programului «Joc Responsabil».
Vorbim, de asemenea, și despre un nou Consiliu director al Asociației în care voi activa alături de alți doi profesioniști care au participat la lansarea programului Joc Responsabil, în 2012: Dan Iliovici, vicepreședinte, care ne aduce experiența sa de fost președinte al ONJN și Valentina Dobre, membru, cu vastă expertiză în piața jocurilor de noroc.
➤ Este această Asociație soluția problematicii Joc Responsabil?
Cu siguranță este soluția cea mai eficientă în acest moment în România, prin programul «Joc Responsabil». Și, tot cu siguranță, este loc de dezvoltări pentru activitatea întreprinsă în prezent. Evoluțiile pieței jocurilor de noroc iimpun adaptarea și specializarea continuă a celor angrenați în această Asociație și implicit lărgirea gamei de proiecte derulate și dezvoltarea de noi instrumente pentru asistarea subiecților programului Joc Responsabil. Iar când mă refer la subiecți, mă refer la ambele planuri, atât la cel al jucătorilor precum și la cel al organizatorilor, care deopotrivă trebuie să conștientizeze că jocurile de noroc sunt și trebuie să fie privite șI tratate ca o activitate recreativă.
➤ Care sunt metodele de lucru pe care le propuneți?
Dacă vă referiți la modul de implementare a proiectelor șI activităților Asociației «Joc Responsabil», vom căuta să avem o permanentă colaborare și o intensă comunicare cu toți cei care gravitează în jurul acestui program: jucători, organizatori, specialiști ai programului și nu în ultimul rând,autoritățile statului relevante pe această problematică.
Apoi, vom fi tot mai activi în comunicarea acțiunilor noastre atât pentru a atrage cât mai multe entități în a le sprijini, cât și pentru a disemina facilitățile și instrumentele oferite în rândul practicanților de jocuri de noroc. Ultima zonă este foarte importantă, pentru că ne dorim ca tot mai mulțI jucători să cunoască faptul că dispun oricând de suport dacă apar manifestări negative în practicarea acestui tip de divertisment.
➤ Care sunt planurile pe termen scurt? Pe termen lung la ce vă gândiți?
Suntem în etapa concepe rii unui plan de acțiune pe care îl vom prezenta detaliat în curând. Ca informații preliminare, vă pot spune că în agenda noastră se regăsește o extindere a numărului de cabinete partenere, în noi municipii, deci o lărgire a echipei de psihologi specializați în domeniul jocurilor de noroc. Pe lângă extinderea cantitativă menționată anterior urmărim și diversificarea instrumentelor puse la dispoziția jucătorilor pentru accesarea programului Joc Responsabil.
Foarte important este atenția sporită pe care o va acorda Asociația instruirii organizatorilor de jocuri de noroc pentru a crește implicarea acestora în menținerea activității în sfera recreaționalului.
De asemenea, pe lângă o nouă serie de evenimente derulate în cadrul campaniei «Antrenat de majorat», intenționăm să demarăm încă o campanie socială de conștientizare a efectelor practicării incorecte a jocurilor de noroc.
Nu în ultimul rând, vom dezvolta instrumente de consiliere adresate problematicii specifice jocurilor de noroc la distanță.
➤ Va adera întreaga industrie la acest proiect?
Prin cei trei membri actuali, deja putem spune că o parte consistentă a industriei s-a raliat efortului «Joc Responsabil». Ne dorim însă să lărgim acest cerc, în sensul implicării și altor asociații și companii în dezvoltarea proiectului și nu mă refer aici numai la sprijin financiar, ci la a se implica efectiv în activități.
➤ Care este părerea operatorilor?
Îmbucurător este faptul că din ce în ce mai mulți organizatori conștientizeaza importanța programului derulat de Asociație. Nu cunosc să existe opinii negative în interiorul industriei, dar trebuie să atragem atenția că a nu proba interes pentru această zonă de acțiune a industriei este o poziționare negativă. Trebuie ca toți operatorii să conștientizeze importanța demersului de a se adresa real problematicii generată de practicarea incorectă a jocurilor de noroc. Tot mai mulți o fac, însă vizăm ca, la un moment dat, această atitudine față de efectele sociale să devină o trăsătură predominantă a acestei industrii în România.
➤ Care este părerea Autorităților despre acesta nouă asociație?
Programul «Joc Responsabil» a avut permanent o colaborare optimă cu ONJN, respectiv instituția prin care statul își manifestă autoritatea pe domeniul jocurilor de noroc, în România. Conducerea ONJN este necondiționat angrenată în a promova principiul și idea de a juca responsabil. Din această perspectivă, ne exprimăm încrederea că implementarea planului de dezvoltare a Asociației va securiza o colaborare concretă și bună și cu Fundația care va fi înființată sub patronajul ONJN, cu care vom dori să derulăm proiecte în parteneriat.
➤ Ce reprezintă pentru tine acest proiect?
În mod evident o provocare dar care vine cu mult entuziasm. Cu siguranță nu e o necunoscută, pentru că am fost împlicat încă de la bun început în inițierea și dezvoltarea programului «Joc Responsabil». La nivel personal, îmi doresc să aduc în această zonă experiența acumulată ca manager de companie de jocuri de noroc și de organizații patronale.
Abordarea se schimbă, deși nu fundamental: un buget de administrat pentru atingerea unor obiective care, într-adevăr, sunt acum de altă natură, socială.
➤ Ce ar trebui să facă presa pentru susținerea acestui proiect?
Să popularizeze în mod acurat programul și acțiunile derulate de Asociație. Sigur că mass media va da curs întotdeauna unei știri spectaculoase, iar știrea spectaculoasă reprezintă adesea un manifest de îngrijorare față de fenomenul problematicii generate de jocuri sau povestea unei drame provocate de acestea. Dacă fiecare astfel de știre ar fi însoțită de linia de telefon gratuită, emailul și pagina de Internet puse la dispoziție în programul «Joc Responsabil» jucătorilor cu probleme, ar însemna un aport imens și este evident de ce.
Campania «Antrenat de majorat», derulată în premieră în România de către Asociația «Joc Responsabil» are drept obiectiv educarea și pregătirea adolescenților pentru vârsta de 18 ani și, implicit, pentru primul contact cu modalitățile de divertisment destinate adulților.
«Antrenat de majorat» promovează în rândul adolescenților mesaje legate de riscurile implicării în activități care nu corespund nivelului lor de dezvoltare psiho-socială, de înțelegerea și poziționarea corectă a acestora în raport cu valoarea și câștigarea banilor și de cum trebuie să reacționeze la tentațiile divertismentului adresat adulților.