The white paper – Propuneri privind actualizarea legislației jocurilor de noroc din Marea Britanie (VI)

Continuăm publicarea unor largi extrase dintr-un important proiect supus dezbaterii pubice de Guvernul Marii Britanii, așa-numitul White Paper.

De Dan Iliovici, Vicepreședinte ROMBET

Beneficiile jocurilor de noroc

Jocurile de noroc pot fi sociabile, pot ajuta la combaterea singurătății și izolării, pot spori plăcerea altor activități și pot fi o distracție valoroasă în sine, deși cuantificarea acestor beneficii este în mod inerent dificilă.
Există, de asemenea, beneficii economice de a avea o industrie bine reglementată pentru a satisface această cerere.
Sectorul jocurilor de noroc contribuie, de asemenea, în mod semnificativ la alte industrii, inclusiv sportul, publicitatea și cursele (…).
Jocurile de noroc pot contribui, de asemenea, la turism, de exemplu în orașele de pe litoral din toată țara sau în cazinourile de lux care atrag vizitatori bogați de peste mări care cheltuiesc într-o serie de alte sectoare în această țară.
În plus, unele produse de jocuri de noroc permit organizațiilor caritabile și altor organizații necomerciale, cum ar fi cluburile sportive, să strângă fonduri valoroase.

După această precizare, continuăm prezentarea pe larg a documentului.

Concluziile noastre

34. Operatorilor li se cere deja să identifice clienții expuși riscului de vătămare și să ia măsuri în consecință. Luarea în considerare a pierderilor unui client în contextul circumstanțelor sale financiare poate fi o parte importantă a acestui lucru. În timp ce mulți operatori au introdus deja sisteme, intervențiile vin adesea prea târziu sau deloc, iar măsurile sunt aplicate inconsecvent în întregul sector.

35. Pentru a ridica și mai mult standardele, va fi introdus un model mai prescriptiv și bazat pe risc, în care operatorii de la distanță sunt obligați să investigheze circumstanțele financiare ale clientului ca răspuns la anumite declanșatoare de pierderi, pentru a înțelege dacă jocurile lor de noroc ar putea fi dăunătoare pentru aceștia. Având în vedere că majoritatea jucătorilor nu cheltuiesc mai mult decât își pot permite sau nu se confruntă cu un prejudiciu, suntem conștienți că aceste verificări trebuie să fie proporționale. Ca atare, poziția noastră este că ar trebui să afecteze doar o minoritate de clienți implicați și să implice controale neintruzive la niveluri moderate de cheltuieli pentru a ajuta la identificarea consumatorilor deosebit de vulnerabili din punct de vedere financiar și evaluări mai cuprinzătoare, deși încă fără fricțiuni pentru cei care cheltuiesc mai mult.

36. Comisia pentru Jocuri de noroc va lansa o consultare cu privire la propunerile de verificare a riscurilor financiare prezentate în caseta 3 de mai jos, cu scopul de a introduce modificări în condițiile de licență și codurile de practică. Consultarea va lua în considerare, de asemenea, modul în care operatorii ar trebui să răspundă oricăror constatări din aceste controale, împreună cu evaluările lor mai ample ale riscului pentru clienți. Nici guvernul, nici Comisia pentru jocuri de noroc nu vor stabili reguli universale cu privire la proporția din venitul unui client care ar trebui să aibă voie să joace, dar intenția este ca aceste verificări să fie utilizate pentru a detecta și a preveni prejudiciul, împreună cu toate obligațiile existente de a lua în considerare o serie de indicatori de daună.

38. Recunoaștem că aceste propuneri au implicații semnificative pentru colectarea și gestionarea datelor sensibile ale consumatorilor, ridicând întrebări importante cu privire la confidențialitate, protecția datelor, proporționalitate, acuratețea datelor și partajarea reciprocă a datelor. Cerințele Comisiei vor specifica că aceste verificări ar trebui efectuate numai la momentul oportun și în scopuri legitime, cum ar fi prevenirea vătămării, mai degrabă decât pentru a informa tacticile de marketing sau pentru a dezavantaja clienții de succes. De asemenea, ne vom asigura că viața financiară a consumatorilor nu este afectată de aceste verificări, scorurile de credit fiind neafectate și consecințele potențial adverse ale schimbului reciproc de date evitate. Proiectul de lege privind protecția datelor și informații digitale (nr. 2), aflat în prezent în fața Parlamentului, include câteva clarificări importante la regulile privind prelucrarea legală și circumstanțele în care datele cu caracter personal colectate într-un singur scop pot fi utilizate în alte scopuri, ceea ce ar trebui să facă legea mai clară în acest domeniu.

39. Deși o gamă largă de dovezi prezentate Comisiei și această revizuire au modelat propunerile noastre, trei puncte de informare cheie au fost importante pentru a ne asigura că propunerile noastre sunt proporționale și abordează în mod corespunzător riscurile identificate. Acestea includ: (1) sumele pe care clienții le cheltuiesc în prezent pe jocuri de noroc; (2) informații la nivel de populație despre veniturile discreționare (pentru a evalua câți bani au oamenii disponibili pentru a cheltui pe jocuri de noroc fără a fi prejudiciați); și (3) ratele de jocuri de noroc problematice și alte informații despre daune. Intenția noastră este ca pragurile și verificările bazate pe aceste considerente să fie standard în sectorul online și să permită monitorizarea riscurilor financiare împreună cu obligațiile existente pentru toți operatorii de a preveni prejudiciul prin luarea în considerare a unei game de indicatori.

40. Unii operatori au susținut că controalele riscului financiar bazate pe autocertificare (în cazul în care clienții își declară circumstanțele financiare) ar putea fi suficiente pentru noul cadru mai prescriptiv, sau cel puțin ar putea servi până la dezvoltarea controalelor fără fricțiuni. Deși autocertificarea poate avea un rol în interacțiunea cu clienții (nu în ultimul rând în încurajarea clienților să reflecteze asupra cheltuielilor lor în momentele adecvate), este puțin probabil să fie o bază adecvată pentru o evaluare aprofundată și precisă a riscurilor, mai ales că cei care sunt afectați de jocurile de noroc ar putea să fie mai puțin dispus să furnizeze informații transparente sau verificabile din exterior. În opinia noastră, procesul mai obiectiv și mai precis descris mai jos este o bază mai solidă pentru evaluare.

41. Este de competența Comisiei pentru jocuri de noroc să decidă dacă condițiile de licență și codurile de practică existente sunt îndeplinite de către operatori, iar includerea propunerilor în această carte albă nu creează în sine noi obligații. Pragurile și propunerile specifice de mai jos se bazează pe premisa că verificările fără fricțiuni vor facilita operatorii să culeagă informațiile necesare fără a perturba experiența clienților, de exemplu, prin necesitatea de a solicita fișe de salariu sau extrase de cont, așa cum fac unii operatori acum. Noile cerințe nu vor intra în vigoare până când nu vor fi gata. 37. Comisia pentru jocuri de noroc a lucrat cu Biroul Comisarului pentru Informații, sectorul serviciilor financiare și alții pentru a dezvolta cadrul necesar pentru a facilita schimbul de date ale agențiilor de referință de credit, pentru a permite verificări fără fricțiuni din perspectiva clientului și pentru a permite o consultare a avea loc. Ne așteptăm ca dezvoltarea controalelor să implice consiliere din partea Biroului Comisarului pentru Informații, consultarea publică a Comisiei pentru jocuri de noroc și o perioadă de testare de către agențiile și operatorii de referință a creditelor, datele în direct ajungând la firmele de jocuri de noroc numai după ce sunt în vigoare condițiile necesare de licență, inclusiv garanțiile pentru date.

Caseta 3: Rezumatul modelului propus de verificare a riscului financiar care urmează să fie consultat de către Comisia pentru Jocuri de Noroc

i) Vulnerabilitatea financiară

● La un prag de pierdere moderat (propunem fie pierdere netă de 125 de lire sterline într-o lună continuă, fie pierdere netă de 500 de lire sterline într-un an curent), operatorii ar trebui să efectueze o verificare a vulnerabilității financiare, luând în considerare tipurile de indicatori open-source pe care mulți îi evaluează deja în mod obișnuit cum ar fi hotărârile Curții Județene, afluenta medie a codului poștal și falimentele declarate. Procesarea acestor verificări ar trebui să dureze câteva secunde și ar fi fără probleme pentru consumator. Estimăm că doar aproximativ 20% din conturi într-un an calendaristic vor declanșa această verificare, deoarece majoritatea nu pierd niciodată atât de multe jocuri de noroc. Pierderea netă înseamnă pierderea banilor depuși la un anumit operator și nu include pierderea câștigurilor reevaluate de la acel operator.

● Dacă verificarea ridică îngrijorări și nu pot fi furnizate dovezi solide care să ateste contrariul, operatorii vor trebui să răspundă în consecință. O serie de acțiuni pot fi adecvate, în funcție de riscurile identificate și de profilul de risc mai larg al clientului, iar acest lucru va fi luat în considerare în continuare în următoarea consultare a Comisiei pentru jocuri de noroc.

ii) Binge gambling

● În conformitate cu sfatul Comisiei, propunem ca orice cont cu pierderi nete care depășesc 1.000 GBP într-o perioadă de 24 de ore continuă să facă obiectul unei verificări îmbunătățite a cheltuielilor, care oferă o perspectivă mult mai bună asupra situației financiare a unui client, prin accesarea unor date mai personalizate pentru a lua în considerare factori precum venitul discreționar. Astfel de pierderi rapide sunt extrem de neobișnuite și depășesc venitul discreționar pe care aproape toți oamenii probabil îl au disponibil pentru o activitate de o zi, deci sunt, prin urmare, foarte indicative de risc.

● În prezent, Comisia lucrează cu sectorul serviciilor financiare pentru a explora modul în care controalele mai detaliate ar putea funcționa în practică și se așteaptă ca majoritatea să implice agenții de referință de credit și să nu întrerupă călătoria clienților decât dacă verificarea ridică îngrijorări. Ne-am aștepta ca agenția de referință de credit să fie capabilă să ofere o imagine de ansamblu asupra informațiilor relevante pentru clientul individual, de exemplu o estimare a venitului total disponibil, în loc să furnizeze toate datele brute firmelor de jocuri de noroc. În cazul în care acest lucru nu este posibil, este posibil să fie necesară colectarea informațiilor direct de la client, deși ar putea exista o posibilitate de simplificare a acestui proces folosind operațiuni bancare deschise (sub rezerva măsurilor de protecție care urmează să fie explorate prin consultarea Comisiei). Ca și acum, aceste date vor fi utilizate pentru a informa o evaluare a faptului dacă nivelul de cheltuieli al unui client este probabil să fie dăunător pentru aceștia. Din nou, o serie de răspunsuri ale operatorului pot fi adecvate, în funcție de constatări și de profilul de risc mai larg, inclusiv aplicarea de limite unui cont sau încheierea completă a relației cu clienții în cazul în care există preocupări serioase. Detaliile așteptărilor cu privire la operatori vor fi explorate prin viitoarea consultare a Comisiei.

iii) Pierderi mari susținute în timp

● Pierderile neobișnuit de mari pe o perioadă de săptămâni sau luni sunt, de asemenea, suficient de indicative ale riscului pentru a merita o investigație amănunțită. În conformitate cu sfatul lor pentru această revizuire, Comisia se va consulta cu privire la un prag propus de pierdere netă de 2.000 GBP într-o perioadă de 90 de zile pentru a declanșa controalele îmbunătățite prezentate în secțiunea ii de mai sus.

● Pe lângă evaluarea riscului de vătămare, aceste verificări ale circumstanțelor financiare oferă posibilitatea de a îndeplini obligațiile mai largi ale operatorilor de „cunoaștere a clientului”, de exemplu, luând în considerare sursa de avere a clienților și dacă aceasta prezintă riscuri suplimentare, de exemplu dacă poate fi legată la spălarea banilor sau la alte infracțiuni.

● În plus, propunem ca deținătorii de licențe de management personal (PML) să fie mai clar responsabili pentru a se asigura că aceste verificări sunt finalizate la momentul potrivit pentru toți clienții și că se iau măsurile adecvate pe baza constatărilor. Acest lucru este în concordanță cu eforturile Comisiei de a crește responsabilitatea deținătorului PML pentru întreprinderi în ansamblu și va fi explorat în continuare de către Comisie prin consultare.

iv) Tineri adulți

● S-a înaintat un caz prin trimiterile la cererea noastră de probe și în avizul Comisiei conform căruia cei care au vârsta legală suficientă pentru a juca, dar încă relativ tineri (de exemplu, cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani) pot fi expuși unui risc deosebit de prejudiciu cauzat de jocurile de noroc – explorat mai detaliat în secțiunea 5.4 de mai jos. Motivele pentru aceasta includ controlul mai scăzut al impulsivității și alți factori obișnuiți în stadiul vieții, cum ar fi îndepărtarea de părinți sau gestionarea banilor pentru prima dată. Date incluse în consultarea de interacțiune cu clienții de la distanță a Comisiei pentru jocuri de noroc*1 arată că cei cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au cel mai mic venit mediu discreționar dintre orice grup de vârstă pentru adulți și conform Patterns of Play*2 au, de asemenea, cea mai mică cheltuială medie pentru jocuri de noroc.

● Având în vedere acești factori și riscurile asociate cu jocurile de noroc la distanță prezentate la începutul acestui capitol, considerăm că există un caz clar pentru o vigilență suplimentară din partea operatorilor atunci când un client cu vârsta între 18 și 24 de ani cheltuiește o sumă neobișnuit de mare pentru jocuri de noroc online. Considerăm că înjumătățirea pragurilor de investigație din părțile ii și iii de mai sus (adică la pierderea netă de 500 de lire sterline în 24 de ore și 1.000 de lire sterline în 90 de zile pentru controale îmbunătățite) este probabil să fie justificată, iar Comisia va explora acest lucru în continuare prin viitoarea sa consultare.

––––––––––––––––––––––––––––-

*1. https://consult.gamblingcommission.gov.uk/author/remote-customer-interaction-consultation-and-call/consult_view/

*2. https://www.begambleaware.org/sites/default/files/2021-03/PoP_Interim%20Report_Short_Final.pdf

Articolul precedentRed Deer Resort & Casino
Articolul următorEGO-ul nostru e bun sau rău!?