The white paper – Propuneri privind actualizarea legislației jocurilor de noroc din Marea Britanie (II)
De Dan Iliovici, Vicepreședinte ROMBET
În luna aprilie 2023, Guvernul Marii Britanii a publicat așa-numitul White Paper, în mod oficial intitulat “High Stakes: gambling reform for the digital age”*1. Actul a apărut ca urmare a unei necesare actualizări a legislației jocurilor de noroc din 2005. Articolul din luna aceasta continuă prezentarea acestui document, în speranța că poate reprezenta o sursă de inspirație pentru o la fel de necesară dezbatere pentru revizuirea legislației gamblingului din țara noastră.
Pentru început voi relua un capitol foarte important din White Paper, cel privind:
„Beneficiile jocurilor de noroc
Există, de asemenea, beneficii ale jocurilor de noroc care ar trebui să fie cântărite în luarea deciziilor, deși ele nu anulează necesitatea de a preveni daunele legate de jocurile de noroc. Pentru majoritatea jucătorilor, participarea la jocurile de noroc este o formă de divertisment, așa cum reiese din cercetarea de piață a UK Gambling Commission, privind motivele pentru care oamenii pariază (joacă). În timp ce riscurile variază în funcție de produs și de alți factori, participarea la jocurile de noroc în general nu este dăunătoare în sine și poate fi chiar pozitivă.
Jocurile de noroc pot fi sociabile, pot ajuta la combaterea singurătății și izolării, pot spori plăcerea altor activități și pot fi o distracție valoroasă în sine, deși cuantificarea acestor beneficii este în mod inerent dificilă.
Pentru majoritatea oamenilor din cercetarea Comisiei pentru Jocuri de Noroc, jocurile de noroc sunt doar o altă activitate normală, asupra căreia au raportat că aveau controlul. În timp ce motivațiile au variat, aproximativ trei sferturi dintre respondenții studiului de ce oamenii pariază au fost de acord că oportunitatea de a câștiga bani este o parte a plăcerii, în timp ce 66% au fost de acord că „devin emoționați când află dacă au câștigat sau nu”.
Există, de asemenea, beneficii economice de a avea o industrie bine reglementată pentru a satisface această cerere. Sectorul plătește guvernului aproximativ 2 miliarde de lire sterline pe an în taxe (excluzând taxele de loterie), a reprezentat 5,7 miliarde de lire sterline sau 0,3% din valoarea adăugată brută (GVA) din Marea Britanie în 2019 și a angajat aproximativ 98.000 de oameni în Marea Britanie în 2019. În timp ce mulți organizatori de jocuri de noroc operează din hub-uri de peste mări, în Marea Britanie locurile de muncă asigurate de industrie sunt dispersate geografic, cu centre de înaltă calificare…
Sectorul jocurilor de noroc contribuie, de asemenea, în mod semnificativ la alte industrii, inclusiv sportul, publicitatea și cursele. Cursele de cai, în special, au o relație reciproc avantajoasă cu pariurile, iar taxa plătită de casele de pariuri din veniturile lor din curse contribuie cu aproximativ 100 de milioane de lire sterline pe an pentru a susține acest sport.
Jocurile de noroc pot contribui, de asemenea, la turism, de exemplu în orașele de pe litoral din toată țara sau în cazinourile de lux care atrag vizitatori bogați de peste mări care cheltuiesc într-o serie de alte sectoare în această țară. În plus, unele produse de jocuri de noroc permit organizațiilor caritabile și altor organizații necomerciale, cum ar fi cluburile sportive, să strângă fonduri valoroase. De exemplu, loteriile au generat peste 400 de milioane de lire sterline în 2020/2021 pentru bunele cauze (finanțarea de programe sociale).”
După această precizare, continuăm prezentarea pe larg a documentului.
„Capitolul 1: Protecții online – jucători și produse
Sumar
■ Dovezile sugerează că anumite elemente și produse ale jocurilor de noroc online sunt asociate cu un risc crescut. De asemenea, dezvoltarea tehnologică a oferit noi oportunități de a proteja jucătorii. Efectuarea celor mai multe dintre acestea este esențială pentru a ne asigura că, cadrul nostru este potrivit pentru era digitală.
Acest capitol propune o serie de intervenții direcționate:
Protecții la nivel de cont
■ Comisia pentru jocuri de noroc se va consulta cu privire la noile obligații ale operatorilor de a efectua verificări pentru a înțelege dacă este probabil ca jocurile de noroc ale unui client să fie dăunătoare în contextul circumstanțelor sale financiare. Aceasta va viza trei riscuri cheie identificate de Comisia pentru jocuri de noroc în activitatea sa: jocuri de noroc excesive, pierderi semnificative inaccesibile în timp și clienți vulnerabili din punct de vedere financiar.
■ În general, acest govern este de acord cu principiul conform căruia oamenii ar trebui să fie liberi să-și cheltuiască banii așa cum consideră de cuviință, așa că propunem un sistem țintit de verificări a riscurilor financiare, proportional cu riscul de producere a prejudiciului.
Evaluările ar trebui să înceapă cu verificări neintruzive la niveluri moderate de cheltuieli (propunem pierderi nete de 125 de lire sterline întro lună sau 500 de lire sterline într-un an) și, dacă este necesar, să treacă la controale care sunt mai detaliate, dar încă fără fricțiuni la niveluri de pierderi mai mari, unde riscurile sunt mai mari (propunem pierderi de 1.000 GBP într-o zi sau 2.000 GBP în 90 de zile). De asemenea, propunem ca factorii declanșatori pentru controalele îmbunătățite să fie mai mici pentru cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.
■ Odată ce va fi creată o platformă eficientă și sigură, Comisia pentru jocuri de noroc se va consulta cu privire la obligativitatea schimbului de date privind clienții cu risc ridicat pentru toți operatorii de la distanță. Operatorii individuali pot lua măsuri pentru a preveni daunele pe propria platformă, dar persoanele care suferă daune legate dejocurile de noroc dețin adesea mai multe conturi. Acolo unde există preocupări serioase, operatorii trebuie să lucreze împreună.
■ În timp ce verificarea contului este în general eficientă, există dificultăți în potrivirea detaliilor de plată cu titularul contului. Acest lucru creează riscuri de conformitate și daune potențiale pentru cei care au probleme cu jocurile de noroc și îi afectează pe alții. Având în vedere noile tehnologii și reglementări de plată în vigoare, Comisia va colabora cu alții pentru a analiza ce se poate face mai mult pentru a reduce acest risc.”
(continuarea în numărul viitor)
–––––––––––––––––
1. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1153228/1286-HH-E02769112-Gambling_White_Paper_Book_Accessible1.pdf