Săptămâna Jocului Responsabil 2022

de Dan Iliovici,
Vicepreședinte Rombet

Devenită deja o tradiție, în ultimii ani se desfășoară în mai multe state așa-numita Săptămână a Jocului Responsabil.

Fără să căutăm*1 motivele pentru care încă nu avem un asemenea proiect în cadrul programelor de joc responsabil din România, cred că a venit timpul să facem un prim pas, prin demararea în această toamnă a proiectului omonim și în țara noastră.

Pentru succesul acțiunii cred că ar fi necesară participarea principalilor factori interesați (stakeholders) – în primul rând Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), dar și operatori, asociații ale industriei, specialiști în domeniul tratării jucătorilor cu probleme, responsabili din domeniul educației tinerilor.
Mai mult, prin implicarea directă a ONJN, poate chiar în calitate de organizator al evenimentului (că bani pentru asta ar fi) se poate îndepărta suspiciunea de partizanat al industriei, așa cum ar fi cazul dacă totul s-ar desfășura sub coordonarea unor operatori sau asociații.

Prin programul evenimentului vor putea fi promovate cele mai importante activități dedicate jocului responsabil desfășurate în țara noastră, punând la dispoziția tuturor celor interesați o platformă de prezentare și dezbatere de idei și proiecte care contribuie la prevenirea și reducerea efectelor negative ale jocurilor de noroc.
Mai mult, prezența mass-media va crește nu numai vizibilitatea acțiunii în sine, dar și a proiectelor de joc responsabil aflate deja în derulare la nivelul diferitelor asociații, operatori, ONG-uri etc., pentru ca mesajul să ajungă la cât mai mulți dintre cei interesați, la cei ce au nevoie de protecție sau ajutor.


Dan Iliovici

Câteva teme importante ce vor putea face obiectul seminarelor și grupurilor de lucru ce se vor desfășura în această perioadă sunt:
• informații privind riscurile asociate cu jocurile de noroc;
• instrumente disponibile pentru a ajuta jucătorii să își gestioneze comportamentul pentru a juca în mod responsabil;
• modalități practice de protejare a tinerilor și a altor categorii vulnerabile;
• publicitatea responsabilă în domeniul gamblingului;
• programe de joc responsabil aflate în prezent la dispoziția celor interesați;
• prezentarea de noi proiecte dedicate educării, prevenției și consilierii jucătorilor, în vederea obținerii de fonduri pentru punerea lor în practică (fundraising).

Este cunoscut faptul că aproape toate evenimentele industriei de gambling (conferințe, mese rotunde, seminarii) cuprind deja, în mod tradițional, și o secțiune dedicată jocului responsabil. Dar aceste paneluri sunt mai degrabă un punct de bifat pentru a dovedi un comportament responsabil al industriei de gambling. Ceea ce lipsește însă este efervescența dezbaterilor, apariția de noi idei, prezentarea de date bazate pe cercetări de piață, pe dovezi clare ale rezultatelor obținute în urma diferitelor proiecte de joc responsabil.
Ca să ne facem o idee despre discrepanța dintre modul de abordare a comunicării comerciale pentru afacerea propriu-zisă (oferta de jocuri de noroc, bonusare etc.) și promovarea programelor de joc responsabil, este suficient să constatăm inventivitatea și atractivitatea reclamelor la jocurile de noroc, față de platitudinea și lipsa de vizibilitate a celor din urmă.

Este păcat să nu facem cunoscut publicului larg – chiar și autorităților, politicienilor, mass-mediei – programele pe care industria le desfășoară de ani de zile. Avem operatori și asociații care susțin prin contribuții financiare deloc mici acest gen de proiecte, și este păcat să le ținem ”la secret”.

Pe de altă parte, există și un pericol al supra-expunerii la mesaje de joc responsabil. Publicul ar putea să considere că fenomenul dependenței de jocurile de noroc este unul de amploare și de aceea se face atâta caz de subiect. În acest context subliniez necesitatea de a avea informații bazate pe dovezi clare, obiective, privind procentul de jucători din totalul populației, procentul celor cu probleme de joc, al tinerilor care practică astfel de jocuri.

În acest context aș menționa rezultatul unui studiu*2 publicat pe site-ul ScienceDirect.com.
Intitulat ”Experiences of responsible gambling tools among non-problem gamblers: A survey of active customers of an online gambling platform”, studiul prezintă impactul instrumentelor specifice programelor de tip joc responsabil asupra jucătorilor fără probleme de joc. Astfel, în pofida temerilor unor operatori, jucătorii online care nu prezintă probleme de joc, așa numiții ”recreational gamblers”, nu sunt deranjați de instrumentele tipice de joc responsabil și nu sunt îndepărtați de joc de prezența acestor instrumente.
Studiul, desfășurat pe un eșantion de peste 10.000 jucători online, a evidențiat atitudinea pozitivă față de jocul responsabil a jucătorilor ce practică jocurile de noroc online ca forma de divertisment, ca amuzament. Aceștia percep atitudinea operatorilor de jocuri care promovează jocul responsabil ca pe o grijă față de consumatori, lucru benefic pentru o viziune pe termen lung a afacerilor.

Pentru a asigura o vizibilitate sporită proiectului Săptămâna Jocului Responsabil, vor fi invitați să i se alăture, în calitate de parteneri, companii media care să prezinte evenimentele desfășurate pe tot parcursul programului. Astfel se vor putea pune bazele unei colaborări eficiente cu mass-media, ceea ce nu poate decât să fie în beneficiul industriei, pe termen lung.

În fine, cu prilejul Săptămânii Jocului Responsabil se va putea lansa o cerere de proiecte privind jocul responsabil, urmând ca la finalul acțiunii să fie premiate și puse în aplicare cele mai inovative idei.

–––––––––––––––––––––––––-
*1. Acest articol este o reluare a unei propuneri similare din 2019, propunere rămasă fără ecou la vremea respectivă.
*2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352853218301731

Articolul precedentFormula 1 – un nou capitol în cadrul revistei
Articolul următorBMM testlabs, Partener de Argint la Ora Exactă în Gambling