Poate parea surprinzator, dar notiunea de “protectie a consumatorului” nu este straina de domeniul jocurilor de noroc.

Din contra, reprezinta o precupare mai veche a legiuitorului european, iar de curand a devenit si un subiect important pe agenda conferintelor ( a se vedea Conferinta Internationala de Gambling Londra 2016, dar si Conferinta organizata de revista Casino Life & Business Magazine).

In anul 2011, Comisia Europeana a lansat o consultare pe tema jocurilor de noroc online, unde este adusa in discutie si tema “protectiei consumatorului” jocurilor de noroc. Mijlocul procedural prin care se realizeaza aceasta consultare este Cartea Verde. Cartile verzi sunt documente publicate de catre Comisie cu scopul de stimula dezbaterile la nivel European pe diverse teme. Prin intermediul acestora, partile interesate, cetateni, organizatii etc., sunt invitati sa participe la procesul de consultare si sa discute propunerile Comisiei.
Cartile verzi pot conduce la propuneri legislative ce sunt apoi prezentate sub forma de “carti albe”, care la randul lor, trebuie avizate de catre Comisie si pot imbraca forma regulamentelor sau directivelor.

hammond minciu

Mai mult in cursul anului 2014, ca o continuare a intiativei din 2011, Comisia a emis o Recomandare privind principiile pentru protecția consumatorilor și a utilizatorilor de servicii de jocuri de noroc online și pentru împiedicarea accesului minorilor la jocurile de noroc online.

In cuprinsul Cartii Verzi din 2011, Comisia dedica un capitol separat protectiei consumatorilor si notiunii de joc-problema, mai mult numeste protectia consumatorilor drept “obiectiv de interes public.”

Autoritatile de reglementare sunt incurajate sa creeze cadrul legislativ pentru jocuri controlate, corecte si transparente care sa asigure protectia jucatorilor.

Notiunea de joc-problema se intemeiaza pe studii de specialite efectuate de universitati sau asociatii profesionale pentru a determina prevalenta acestuia la nivelul mai multor state membre.

Jocul-problemă este descris ca fiind “nevoia imperioasă de a juca, în pofida consecințelor dăunătoare sau a necesității de a se opri.”

Conform studiilor analizate de Comisie si mentionate in Cartea Verde, o serie de factori contribuie la crearea jocului problema:

“(1) frecvența evenimentelor. Cu cât este mai scurt intervalul de timp dintre desfășurarea jocului și ocazia de a plasa o miză, cu atât mai mare este riscul.
(2) intervalul de plată a câștigului, respectiv timpul scurs între plasarea mizei și rezultat. Cu cât este mai scurt acest interval, cu atât mai mare este riscul.
(3) accesibilitatea și mediul social.
(4) dorința de a recupera pierderile sau senzația de a se afla aproape de câștig.
(5) aptitudinile și „implicarea” percepute. Posibilitatea de a se implica în evenimentul care face obiectul jocului și de a-și utiliza propriile aptitudini pentru a evalua șansele de câștig constituie o dovadă a psihologiei „cvasi-învingătorului”.
(6) comunicările comerciale care pot stimula grupurile vulnerabile.”

De asemenea, exista o diferentiere a gradului de risc de joc- problema in functie de tipul de joc sau de tipul de pariuri.

Comisia a constatat ca statele membre utilizeaza mai multe mijloace pentru a controla jocul-problema, precum: limita de varsta, informatii, avertismente, interzicerea utilizarii creditului, responsabilizarea operatorului online, restrictionarea anumitor jocuri de noroc sau pariuri considerate riscante, limite pentru comunicarile comerciale.
Conform Cartii Verzi, jocurile de noroc ofera posibilitati mai complexe si mai avansate de a urmari tranzactiile jucatorilor si, pe cale de consecinta, de a le oferi protectia impotriva jocului-problema.
In continuarea acestei teme, Comisia prezinta o serie de studii si concluziile acestora cu privire la jocul-problema si efectele acestuia asupra jucatorilor, indicand astfel necesitatea asigurarii unui cadru legislativ adecvat, prin constientizarea riscurilor jocului problema si prin implicarea organizatorilor de jocuri de noroc, a jucatorilor si a societatii civile.
Un alt pas efectuat de Comisie in directia protectiei consumatorilor, sunt Recomandarile din anul 2014.
Cu toate acestea, din punct de vedere legal, recomandarile nu au forta obligatorie fata de statele membre, Prin intermediul unei recomandări, instituțiile își fac cunoscută opinia și sugerează direcții de acțiune, fără a le impune însă vreo obligație legală destinatarilor recomandării. Astfel incat ramane la latitudinea fiecarui stat membru sa decida ce masuri va lua in domeniul protectiei consumatorilor.
Recomandarile Comisiei vizeaza ma multe linii de actiune pe care statele membre ar trebui sa le aiba in vedere, astfel incat sa poata asigura consumatorilor protectia necesara. Acestea sunt:
– Informarea corespunzatoare cu privire la operator, tarife si termene de plata, dar si o mențiune „jocuri de noroc responsabile”, care oferă următoarele informații în maximum un clic: (i) informații care să precizeze că practicarea de jocuri de noroc poate fi dăunătoare dacă nu este controlată; (ii) informații cu privire la măsurile de sprijin al jucătorilor pe site-ul web; (iii) teste de autoevaluare pentru ca jucătorii să-și verifice propriul comportament în materie de jocuri de noroc, precum si un link către cel puțin o organizație care oferă informații și asistență pentru tulburările comportamentale asociate jocurilor de noroc;
– Interzicerea accesului mnorilor si asigurarea mijloacelor care sa ii impiedice pe acestia sa participle la jocuri de noroc, inclusiv descurajarea comunicarilor comerciale care ar putea avea un efect daunator asupra minorilor;
– Modalitatea de inregistrare si obligativitatea existentei unui cont al jucatorului;
– Monitorizarea activitatii jucatorului si acordarea de asistenta acestuia;
– Posibilitatea de a intrerupe jocul si autoexcluderea pentru o anumita perioada timp, perioada in care contul jucatorului ar trebui sa fie inchis;
– Asigurarea unei comunicari comerciale transparente si indicarea riscurilor de sanatate pe care le presupune dependenta de jocuri de noroc;
– Sponsorizare transparenta si care sa nu afecteze sau sa influenteze minorii;
– Organizarea de campanii de educare si sensibilizare a opiniei publice, dar si a celor implicati in industria jocurilor de noroc, cu privire la riscurile aferente jocurilor de noroc;
– Infiintarea unor organisme de supraveghere;
– Raportarea de catre statele membre catre Comisie pana la 09.01.2016 a masurilor luate conform Recomandarii, precum si colectarea in scopuri statistice de date anuale cu privire la măsurile de protecție aplicabile, în special numărul de conturi de jucători (deschise și închise), numărul de jucă¬tori care s-au autoexclus, persoanele care suferă de o tulburare comportamentală asociată jocurilor de noroc și plângerile formulate de jucători si comunicările comerciale clasificate în funcție de categoria și tipul de încălcare a principiilor. Statele membre sunt invitate să comunice aceste informații Comisiei pentru prima dată până la 19 iulie 2016.

In Romania, prin ultimele modificari aduse O.U.G. nr. 77/2009, precum si prin Normele metodologice de punere in aplicare a acestei ordonante, se stabilesc bazele pentru crearea cadrului necesar protectiei consumatorilor in domeniul jocurilor de noroc. Implicarea organizatiilor non guvernamentale si a autoritatilor pentru promovarea unui joc responsabil, reprezinta, de asemenea, o contributie semnificativa in aceasta directie.

Articolul precedentEl Cortez hotel & casino
Articolul următorInterviu cu Ionita Cristian dealer PokerFest

39 COMENTARII

  1. buna ziua la ODORHEIU -SECUIESC,la ARMIN-BET,LA APARATELE NU POTI SA CASTIGI NICI 15-LEJ POTI SA PUI 25555-LEI NU CASTGI NIMIC ,APARATELE SUNT PUS ASA SA NU CASIGE NIMEN,NR MEU LA TELEFON ESTE 0758914400,POT SA TRIMIT MAI MULTE VIDEO CA OAMENI PUNE O GRAMADA DE BANI SI MACAR 10 LEI NU CASTIGA NIMENI

  2. Buna ziua, as vrea sa depun o plangere, in legatura cu un bilet de loto. Biletul este castigator conform nr. extrase, de pe site.ul oficial,(lottomatica) dar care apare ca si necastigator,la casa de pariuri Superbet. Mi.au zis sa verific extragerile pe site.ul oficial al loteriei,care este din Italia. Am verificat, si conform extragerilor lor, am nr. castigatoare. Am incercat sa vb cu ei de nenumarate ori, dar nu am rezolvat nimica.
    Ce as putea face? Va multumesc anticipat!

  3. Buna ziua, vom trimite si noi mesajul acesta conducerii Superbet si vom astepta raspunsul.
    Apoi va vom spune ce e de facut.

  4. Bună seara.Ma numesc cirligeanu nicusor.In urma cu cateva minute am avut o problema cu un site de noroc efortuna am plasat un pariu pe rezultat corect pe un meci din cile s-a făcut la un moment dat scorul și am vrut sa dau cash aut nu am putut pt că la ei a apărut scorul pe echipa cealaltă care nu era cel corect.A fost pariu life

  5. Am trimis sesizarea dvs. la cei in masura s-o rezolve si acestia va vor contacta direct.
    Va multumim ca ne-ati scris!

  6. Buna ziua! Unde ma pot adresa in legatura cu o reclamatie la un casino online? Mi-au blocat contul.. Am bani in cont… Este vb de 888

  7. Buna ziua,
    Reclamatiile legate de jocurile de noroc se fac la Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.

  8. Buna as dori sa depun o plângere ptr.jocul de noroc poker romania ..mi-au luat bani de pe card fara sa a eu eu jetoane si este o înșelăciune pe fata ..se fura ca in codru fara nici o rusine ..nu este un procent nu este un castig doar ati ea bani fara nici un viciu ca urmare asi bat joc de im si de bani lor ..nu este cineva cine sa verifice acest joc de noroc …

  9. Buna seara,
    Plangerile pentru jocuri de noroc se fac la Oficiul National pentru Jocuri de Noroc (ONJN).
    Adresa o gasiti pe internet.

  10. Buna sead iseini super bet online jocuri de noroc 1000% petru super bet cam 5 luni de zile asa merga i controleza cineva sau omora pe lumea ciar noroc numai petru super bet multumesc de intelegere

  11. Buna seara am câștigat la superbet jeckpotu la roata , am apucat sa fac print scrim si imediat mi a anulat si mia dat bonus loto de ce ?este a 2 oara can se întâmplă asa , ce pot face ?
    Va mulțumesc

  12. Buna ziua as vrea sa fac si eu o reclamati la
    princess casino online
    Am depus bani dupa cardul meu de debit si totul a fost in regula dar cand am vrut sa fac o tranzactie tot pe accel card nu mia acceptat am incercat de 4 ori la rand si tot degeaba
    Mentionez ca acel card e pe numele meu

  13. Buna ziua,
    Adresati reclamatia catre Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.
    Ei trebuie sa ia masuri.
    Noi suntem o revista.
    Dar in cazul in care nu vor lua masuri, atunci scrieti-ne din nou si vom publica un articol referitaor la acest subiect.
    Multumim!

  14. Am jucat un bilet live la casa de pariuri Fortuna din tandarei ialomita am pus 7 lei pe bilet am avut cota de 3.19 castig de 21.28 si au vrut sa ma pacaleasca sa imi dea 6.67 de lei va rog sa luati masuri si eventual cer recuperarea sumei si inchiderea agentii. Astept raspuns urgent va rog multumesc

  15. Buna ziua, va sfatuim sa adresati sesizarea DVs. catre Oficiul National pentru Jocuri de Noroc. Ei sunt abilitati sa ia masuri in acest sens. Noi suntem o revista de specialitate si vom redirectiona sesizarea Dvs. spre conducerea Fortuna.

  16. Buna ziua mă aflu în Cehia am făcut un con la slottika am băgat bani am câștigat acuma îmi spune când e vorba de scos banii că turiștii nu au voie sa joace lor le trebuie o adresă aia din buletin nu e buna încă ma pus sa fac poza cu buletinul și cardu aștept un răspuns o seara placuta

  17. Vreau și eu sa pun o plângere am in cont la NetBet 3300lei și am făcut demersul sa ii retrag și când am dat sa ii retrag contul mi-a fost blocat de netbet

  18. Bună ziua, băiatul meu de 17 ani a fost lăsat sa între în cazinou sa joace la aparate (la ora 2 noaptea, în condițiile în care cazinoul are program pana la ora 22), ce pot face să-mi recuperez banii? Este vorba de 1700 de lei. Va mulțumesc!

  19. Buna ziua. Am jucat pe 888cazino.ro 90.000 roni. Din cei 90 de mii ron nu mi-am dat nimic. Mentionez ca prababilitatea de castig la ei pe sait este de 96%. V-as ruga sa faceti ferificari la aceasta platforma.. nu se poate asa ceva sa pierzi 90 de mii ron si sa nu iti dea nimic. Am luat legatura cu ei mi-au blocat contul. Cel mai japcar sait online din Romania..888cazino.ro. Nu mai jucati fratilor pe aceasta platforma ca va nenorociti ca mine. Am dovezi cu toate depunerile facute la ei. Multumesc

  20. Buna ziua as vrea sa depun o plângere la cum fac sa procedezmaxbet..din mai multe motive…din toate jocurile egt le da drumul doar la care vor ei..am rulat peste 4 miliarde și nu am scos nici un câștig

  21. Va sfatuim sa va adresati Oficiului National pentru Jocuri de Noroc. Ei se ocupa si de reclamatiile jucatorilor.

  22. Buna seara am și eu o intrbare vi sa mai intinplat asa ceva? Am jucat la Frank Cazino am depunere 500 lei si am primit bonusul 100% am jucat citeva jocuri si am pierdut 400 lei am mai încercat si am început sa joc Bigger bass bonanza am început pe miza de 1,46 lei si am început sa prind speciale am prins in jur de 32 speciale si nu mia plătit mai nimic repet nu ma ridicat nici o data peste bani cu care am întrat si am jucat si pe 2 leibetu si am prin vreo 7 speciale si nu a plătit mai nimic am încercat sa vb cu ei pe cheat si miau spus ca nu pot sa vada cite speciale am avut doar ca pot să-mi spună cite rotiri am jucat in jurassic de 2635 asa spun ei dar au fost mai multe si au spus ca am avut ghinion. ce credetii ca as pute face a fost corec ce sa intinplat???.

  23. bună ziua ma numesc radu ion depun o plangere in potriva la o sala de jocuri in sat vlasceni dambovita nau licență nu au nimic sunt si vechi se blocheaza la 2000 de lei sunt facute sa manace 95 la suta din procent cum puteti sa ma ajutati

  24. Bună ziua cum ma puteți ajuta am jucat online am avut câteva retrageri și nu miau dat bani miau inchis contu fără sa fac ceva

  25. Buna mă numesc stefanovici și am jucat online la prințesa cazinou și am câștigat suma de o sută de milioane și nu mi-au dat bani cum asi putea să-i recuperez va rog

  26. Va rog să mă ajutați că am loat lectura cu prințesa cazinou și nu vor să-mi de-a bani va rog

  27. Buna ziua, va sfatuim sa luati legatura cu Oficiul National pentru Jocuri de Noroc si sa depuneti la ei o Plangere.

  28. Bună seara am o problema am jucat poker star s online am depus o grămadă de bani iar în momentul în care am câștigat premiul maxim s-a blocat aplicația și banii bineînțeles nu i-am primit am reușit sa fac 2 print screen am vb cu cei de la poker stars și mi-au spus sa aștept 24 de ore ca vor alege ei câștigul pt mine dar nu mii se pare corect după ce am depus aproape 15000 de lei sa câștig și eu sa nu deie banii

  29. VA ROG SA MA ANUNTATI DACA ACEST MESAJ ESTE REAL/ ADEVARATA ?/ MI SE PARE UN PIC CAM DUBIOS!!!

    DRAGĂ CÂȘTIGĂTOR
    Nov 9 at 6:19 PM
    PrintRaw message
    urgent contact
    Bcc: rwe_ank@yahoo.com
    atenții,

    În cadrul tombolelor promoționale, participanții au fost
    selectat folosind un sistem de vot computerizat format din 100.500.000
    de adrese de e-mail ale persoanelor fizice și companiilor din întreaga
    lume, ca parte a unui program de promovare electronică conceput pentru
    a Încuraja utilizatorii de internet din întreaga lume. Rețineți că
    dvs. / adresa dvs. de e-mail v-ați calificat pentru o tragere la sorți
    ca urmare a diferitelor vizite pe diferite site-uri web de pe
    Internet. Adresa dvs./societății dvs., atașată la numărul
    230-365-3071, cu numărul de serie 710-43, a atras numerele norocului
    8, 5, 6, 24, 19, 34 și Bonusul nr. 51 și, prin urmare, a câștigat la a
    doua categorie TRAGERE LOTO ONLINE.

    Prin urmare, vi s-a aprobat să plătiți o sumă de 5.000.000 USD, dolari
    de stat, care este suma câștigătoare pentru câștigătorii din a doua
    categorie. Acesta este din fondul total de premii de 38.450.000,00
    USD, care este împărțit între câștigătorii internaționali din a doua
    categorie.

    Și astăzi vă anunțăm că fondurile dumneavoastră vor fi creditate pe un
    card de viză ATM de către banca Ora, Republica Togo. Trimiteți
    următoarele informații pentru livrarea dvs. de 5.000.000 USD, care
    este suma totală pe care o conține cardul ATM. Asigurați-vă că ați
    introdus datele corecte.

    Numele tău complet ========
    Țara ta ========
    Orașul tău ========
    Numărul dvs. de telefon ======
    Adresa ta de domiciliu =======

    FELICITĂRI!
    Cu respect,
    Dr. Coovl Celestine

    E-mail de contact = orabank.tg.comr@gmail.com

  30. Buna ziua,
    Este intr-adevar dubios.
    Noi zicem ca ar fi cel mai bine sa-l stergeti, dar faceti cu vreti.
    Zi buna,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.