Modificarea și completarea unor acte normative din domeniul jocurilor de noroc

Articol din seria „Practica jocurilor de noroc”, de Anchidim Zăgrean, vicepreședinte ROMBET

Recent au fost aduse o serie de modificări și completări reglementărilor speciale ale activității de jocuri de noroc, precum și activităților conexe acestora.
Astfel, în Monitorul Oficial nr.942 din 7 noiembrie 2018, a fost publicată Legea 250 din 2018, privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.42/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul jocurilor de noroc, cu intrare în vigoare după trei zile de la publicare, așa cum prevede art.78 din Constituția României.
În esență, modificările aduse se referă la:

1. Eliminarea oricăror afișe, vizibile din exteriorul locațiilor de jocuri de noroc, care conțin valori sau bunuri acordate sub formă: bonusuri, promoții sau jackpot-uri reale sau simulate.
Pentru conformare, în practică activității de jocuri de noroc, trebuie să fie cunoscute noțiunile la care face trimitere norma adoptată:
a) bonus – beneficiul ce poate fi obținut suplimentar de jucător, fără perceperea de taxe sau costuri suplimentare, în condițiile prevăzute în regulamentul de joc al organizatorului, într-o perioadă determinată sau pentru anumite evenimente;
b) promoție – practica de promovare, desfășurată de organizatorii de jocuri de noroc, cu acordarea de premii promoționale sub formă de bunuri sau valori;
c ) jackpot – sistem de premiere suplimentară, prin cumularea valorilor alocate, de la mai multe aparate slot-machine, acordarea premiilor realizându-se prin algoritm aleatoriu.
Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă contravențională cuprinsă între 50.000 și 100.000 lei cu posibilitatea luării unei măsuri complementare, în funcție de consecințele produse, de revocare a licenței de organizare a jocurilor de noroc.

2. Pentru obținerea licenței de organizare a jocurilor de noroc, este necesară, printer alte condiții și declarația reprezentantului legal, pe propria răspundere, din care să rezulte faptul că:
”împotriva persoanei juridice sau a reprezentanților acesteia nu au fost luate măsuri administrative – de tipul anulare, revocare sau suspendare a licenței sau a autorizației – în domeniul jocurilor de noroc sau nu se află în procedura de aplicare a unor măsuri administrative, în conformitate cu prezența ordonanță de urgență, pentru o perioadă de un an înainte de data depunerii cererii de licență„
Această prevedere îi punea, practic, în imposibilitatea de a obține o nouă licență pe toți cei care, în ultimul an, au fost înștiințați că împotriva lor au fost luate oricare din măsurile administrative prevăzute mai sus, iar problema cea mai mare era pentru deținătorii de mijloace de joc de tip slot-machine și care nu puteau obține o nouă licențiere, dacă în ultimul an le-a fost suspendată autorizația unei singure mașini.
În aceste condiții, prin noua reglementare, pentru acordarea unei licențe de organizare a jocurilor de noroc, din declarația reprezentantului legal, trebuie să rezulte faptul că:
” împotriva persoanei juridice nu au fost luate măsuri administrative – de tipul anulare, revocare sau suspendare a licenței ori a întregii activități desfășurate de operatorul de jocuri de noroc, pentru o perioadă de un an înainte de data depunerii cererii de licență„

3. Posibilitatea, acordată Comitetului de supraveghere al ONJN, de a suspenda activitatea organizatorilor de jocuri de noroc precum și a licențiaților clasa a 2-a, la propunerea motivată a direcțiilor de specialitate ale ONJN, până la încetarea situației care a generat suspendarea;

4. Exceptarea organizatorilor de jocuri de noroc de la obligația de deținere a licenței clasa a 2-a, pentru o perioadă de 6 luni de la încetarea activității, din orice motive și sub orice formă, în vederea vânzării mijloacelor de joc deținute în proprietate.

Revenim cu alte opinii, în următorul număr al revistei…