Interviu cu Laura Da Silva

Interviu cu Laura Da Silva – SG:certified

De Dan Iliovici, Vicepreședinte Rombet

Am cunoscut-o pentru prima dată pe Laura Da Silva în urmă cu șapte ani la Turnul OXO din Londra, la un eveniment organizat de Clarion Gaming. Ea a vorbit cu brio despre responsabilitatea socială corporativă și despre necesitatea ca industria să gândească și să acționeze asupra impactului acesteia.

Laura este fondatorul și directorul pentru durabilitate al SG:certified. Scopul platformei sale este de a simplifica sustenabilitatea, ceea ce duce la un impact mai bun, care include:
– Responsabilitate socială corporativă, Jocuri de noroc mai sigure și formare în domeniul durabilității
– Licență, certificări și suport standard
– Benchmarking și identificarea celor mai bune practici.
În toamna trecută, ne-am întâlnit din nou, la EGR 2022 London Summit, unde a ținut un discurs despre diferențele dintre sustenabilitate, ESG*1 și conformitate. Acum, la începutul lui 2023, am rugat-o pe Laura să accepte un interviu, să aflăm ce face cu programul SG:certified, care este viziunea ei despre o afacere sustenabilă… și multe altele.
Fără alte cuvinte introductive, iată răspunsurile ei.

Cum ai intrat în industria jocurilor de noroc și de ce ai rămas?
Nu aș spune că sunt în industria jocurilor de noroc în sine. S-a întâmplat că unii dintre clienții mei erau Loteriile Naționale (printre companii de construcții, servicii financiare și sport). Peste o vreme, am văzut liniile neclare dintre jocurile de noroc și produsele de loterie și influența enormă pe care această industrie o are asupra societăților noastre. Am fost, de asemenea, îngrijorată de impactul pe care jocurile de noroc îl pot avea asupra persoanelor atunci când o problemă este lăsată neobservată.
Aceasta nu este o industrie pe care o susțin în mod deosebit, cu toate acestea, cred cu adevărat că, cu instrumentele potrivite și înțelegerea, există un potențial ridicat de a schimba peisajul definitiv.

Laura Da Silva

Într-o conferință recentă ai afirmat (te rog să mă corectezi dacă greșesc) că este important să faci bani, dar mai important este CUM faci acei bani. Îmi place această afirmație. Cum ai ajuns la asta?
Da este corect. Aș adăuga și „de ce” ca fiind foarte important.
„Cum” pentru că „cum” funcționează o companie contează. O companie nu poate defini succesul doar prin profitul pe termen scurt sau valoarea acționarului. Dacă compania funcționează într-un mod care dăunează societății, oamenii vor plăti costurile, dar la un moment dat, și compania o va plăti. Un exemplu sunt producătorii de Oxycontin din SUA. O companie care a avut un mare succes dacă ne uităm doar la rezultatele financiare inițiale pe termen scurt. Cu toate acestea, a împins un medicament care dă dependență la medici și pacienți, ceea ce a dus la 100.000 de vieți pierdute sau modificate pentru totdeauna. Ani mai târziu, proprietarul companiei a fost dat în judecată, iar compania a dat faliment. Acest eșec grav arată impactul concentrării doar asupra „cum” (fără grija pentru societate) și „de ce” (profitul pe termen scurt cu orice preț). Comportamentul unei companii va distruge, de asemenea, reputația unei întregi industrii. Acest lucru se adaugă la faptul că, companiile trebuie să fie ținute la răspundere, de către public, guverne, presă, dar și alți jucători din aceeași industrie. Apreciez companiile care sunt oneste, inovatoare și ambițioase și care nu se tem să ia calea cea mai grea: cea în care succesul este un amestec de impact pozitiv financiar, social și de mediu.

Care a fost una dintre cele mai mari provocări pentru tine de când te-ai alăturat acestei industrii sensibile?
Cea mai mare provocare a mea în această industrie sunt provocările pe care le văd cu alte industrii cu care lucrez. Provocările dezmințirii miturilor și preconcepțiilor, precum mulți oameni încă mai cred că „singurul scop al unei companii este de a crea valoare pentru acționari!” Acest lucru pur și simplu nu este adevărat. Companiile trebuie să ia în considerare „cum” operează și să se asigure că definiția succesului lor încorporează impactul social și de mediu.
Acesta este motivul pentru care punem accent pe „by” în motto-ul nostru „Doing well by doing good”.
Ne propunem să ajutăm companiile să opereze „prin” un impact pozitiv asupra mediului și social.
În colecția sa din 1962 de eseuri Capitalism and Freedom*2, Friedman a argumentat:
„Există o singură responsabilitate socială a afacerilor – să-și folosească resursele și să se angajeze în activități menite să-și crească profiturile atâta timp cât se menține în regulile jocului, adică să se angajeze într-o concurență deschisă și liberă fără înșelăciune sau fraudă.” Friedman nu adaugă „cu orice preț” sau „indiferent de impactul negativ asupra altor părți interesate” în niciun moment din acel eseu sau în niciun alt loc din scrierile sale pe care le-am văzut. Într-adevăr, Friedman credea că directorii corporativi ar trebui să se comporte într-un mod etic și nu a susținut niciodată o abordare pe termen scurt a creșterii sau profitabilității.

Ce te motivează?
Egoist, „mândrie”. Sunt mândră când știu că o companie sau o persoană a pus în aplicare măsuri care impactează societatea sau planeta într-un mod net pozitiv. Sunt mândră de echipa mea când crește și se bucură de munca ei. Sunt cea mai mândră când simt că munca noastră face o schimbare în bine.

Care este cea mai mare provocare pentru industria jocurilor de noroc în acest moment?
Aș spune că provocarea numărul unu cu care se va confrunta această industrie este singura provocare pe care nu se concentrează cu adevărat multe companii din industria jocurilor de noroc. În ciuda faptului că 100% dintre angajații lor, autoritățile de reglementare, jucătorii și partenerii lor vor fi afectați de aceasta: criza climatică. Cred cu adevărat că fiecare companie din toate industriile trebuie să acționeze și să acționeze rapid.
O provocare mai evidentă cu care se confruntă (sau se va confrunta) industria este faptul că industria concurează cu adevăratul divertisment pentru timpul și atenția oamenilor. Până când industria își va schimba măsurile de succes de la „profitul pe termen scurt” sau chiar „venitul” sau „cota de piață” la măsuri precum „pozitivitatea” sau „valoarea jucătorului”, majoritatea oamenilor vor continua să vadă industria ca fiind una negativă.

De unde vin ideile grozave din organizația ta?
Oamenii foarte inteligenți cu care lucrez. Ascultarea și dezbaterile de la oameni din domenii, medii și interese foarte diferite – dar valori comune – duc la rezultate excelente în experiența mea.

Care a fost cea mai mare învățătură a ta de când ai început SG:certified?
Să-ți reamintești să începi de jos și că progresul necesită timp și convingere.

Prevenirea (inclusiv educația) ar trebui să fie un pilon cheie de responsabilitate pentru industria noastră. Cum contribuie programul SG:certified la integrarea acestor obiective în cultura organizațională a operatorilor?
Chiar ar trebui. Ne uităm la trei piloni atunci când vine vorba de jocuri de noroc mai sigure:
– Prevenire (inclusiv educație).
– Detectare (înțelegerea cine ar putea suferi daune legate de jocurile de noroc).
– Interacțiune sau intervenție (dacă un potențial prejudiciu este evident, operatorul trebuie să acționeze în mod corespunzător).
În jurul pilonului de prevenire, ne concentrăm pe trei lucruri cu operatori:
1. FORMARE: Le antrenăm echipele și partenerii pentru a-i face entuziasmați și cunoscători despre jocurile de noroc mai sigure și elementele mai ample de sustenabilitate. Măsurăm aceste cunoștințe și interes pentru a ne ajuta în mod continuu să îmbunătățim formarea pe care o oferim, atât online, cât și în persoană, prin cei mai buni experți existenți.
2. ANALIZA GAP: Oferim instrumente companiilor pentru a înțelege cum s-ar putea îmbunătăți, fără a reinventa roata. Instrumentele noastre de analiză fac treaba și sunt alimentate de cele mai bune practici încercate și testate.
3. REPERE: Arătăm foarte transparent cât de bine (sau nu în unele cazuri) se descurcă. Testăm continuu site-uri web și produse ale industriei fie independent, fie la cererea acestora. Scopul nostru este să-i împingem să ofere mai bine. Așadar, le arătăm cu plăcere cum pot trece înaintea concurenților lor.

Aveți contacte cu autoritățile de reglementare? Cum le abordați, în funcție de ceea ce face compania ta pentru industrie?
Da – Lucrăm cu autorități de reglementare, operatori, terapeuți profesioniști și alte părți interesate din industrie. Scopul este simplu: facem industria durabilă. Prin urmare, vorbirea și colaborarea cu o gamă largă de părți interesate din industrie este esențială pentru misiunea noastră.

Cum s-a schimbat industria jocurilor de noroc în ultimii 5 ani? Ce prezici că se va întâmpla în următorii, să spunem, 5 până la 10 ani?
Din punctul de vedere al impactului, operatorii par să înțeleagă mai bine faptul că atunci când jocurile de noroc mai sigure (sau „jocul responsabil”) sunt făcute corect, îi ajută; precum şi pe persoanele afectate. De asemenea, am văzut că probleme precum aranjarea meciurilor sau prevenirea spălării banilor au crescut în interes în ultimii ani.
În următorii câțiva ani, alte probleme vor apărea și concurența va deveni mai acerbă cu alte surse de divertisment.

În sfârșit, ne poți spune despre colaborarea ta cu Loteria Națională Română. Și ca o întrebare ulterioară, cu această ocazie ai avut ocazia să vezi piața noastră de jocuri de noroc. Cum arată, în comparație cu alte piețe?
Loteria Română făcea demersurile pentru obținerea certificării RG și i-am sprijinit în realizarea acesteia. Am găsit în Loteria Română o echipă care avea cunoștințe despre RG dar avea nevoie de instrumentele potrivite și înțelegerea exactă, pentru care am fost alături de ei. De asemenea, am oferit instruire Loteriei Române în limba română pe tema RG și am măsurat creșterea cunoștințelor și eficacitatea. Așadar, în iunie 2022 Loteria Română a obținut cu succes certificarea de la Loteria Europeană pe RG, fiind prima companie din România certificată pe această temă cred. Acum, trebuie să mențină asta și să continue să se îmbunătățească. Ele nu sunt perfecte, dar procesul de certificare urmărește să impună îmbunătățirea continuă.
În ceea ce privește piața româneasca, pe scurt, pare foarte aglomerata. Nu aș putea să comentez anumiți operatori, dar speranța mea este că va exista o cursă spre vârf (și nu spre jos) când vine vorba de măsuri mai sigure pentru jocuri de noroc. Și că autoritățile de reglementare și părțile interesate vor crește presiunea asupra industriei pentru a ridica standardele.

Mulțumesc, Laura!

–––––––––––––––––––––––––––––––––-
*1 ESG – acronim pentru Environmental, Social and Governance

*2 Sursa: https://www.forbes.com/sites/hillennevins/2019/08/28/what-is-the-purpose-of-a-company

Articolul precedentPlanurile Asociației Joc Responsabil pentru 2023: „Focus pe educație, prevenție și pe derularea unui proiect comun cu ONJN”
Articolul următorEGT la ediția ICE London 2023