Interviu Poziția ROMBET

Interviu cu Dan Alexandru Ghiță, Președinte ROMBET, despre situația actuală, dar mai ales despre cum iese industria din această criză.

Trăim o perioadă de criză fără precedent, care a solicitat reacții neîntârziate din partea organizatorilor de jocuri de noroc. Există numeroase voci, care afirmă cu satisfacție că asociațiile profesionale reprezentative au acționat eficient, urmărind cu promptitudine realizarea obiectivelor tuturor categoriilor de organizatori de jocuri de noroc.
Care au fost demersurile asociațiilor profesionale ?

Încă din primele momente după adoptarea Ordonanței Militare nr. 1/2020, prin care s-a luat decizia suspendării tuturor activităților desfășurate în locațiile de jocuri de noroc, respectiv din data de 19 martie 2020, asociațiile profesionale, reprezentative pentru domeniul jocurilor de noroc tradiționale au fost în legatură permanentă.
Am analizat impactul acestor decizii asupra pieței și am formulat soluții și propuneri de măsuri de sprijinire a companiilor, astfel încât industria să poată rezista situației de criză absolută, în care ne aflam, fiind pentru prima dată când activitatea în toate locațiile este suspendată, iar companiile sunt complet lipsite de venituri.

Am suspus atenției membrilor nostri diferite scenarii și, după consultările interne, am reușit să conturăm o serie de măsuri minimale, pe care le-am materializat în documente de lucru agreate la nivelul industriei de jocuri de noroc tradiționale, pe care le-am înaintat apoi autorităților spre analiză și decizie.
Eforturile s-au materializat în măsurile de sprijin adoptate de Guvernul României, cu referire și la domeniul jocurilor de noroc, reflectate în reglementările adoptate recent.

În momentul de față încercăm să inițiem un al doilea pas, pregătim niște amendamente cu care noi vrem să venim în întâmpinarea autorităților, care sunt menite să descrie anumite măsuri pe care industria le va lua în momentul în care situația de urgență se va ridica și companiile își pot începe activitatea. Aceste măsuri sunt gândite să asigure activitatea industriei în condiții de siguranță cu păstrarea unui grad ridicat de protecție a jucătorilor și a angajaților pe de o parte și totodata, încercăm să venim cu niște propuneri pe partea de taxare și organizare pentru a evita intrarea în insolvență sau chiar în faliment a unor companii din domeniu care se confruntă cu anumite probleme din cauza perioadei prin care trecem.

Ce ar trebui să facă Guvernul să ajute industria jocurilor de noroc?

Prin actele normative recent adoptate, Guvernul a adoptat deja o serie de măsuri menite să sprijine economia și, în acest context, industria jocurilor de noroc. Din punctul meu de vedere, industria avea nevoie de măsuri aplicate, dedicate, care aveau șanse mai mari să își dovedească eficiența, cu rezultate benefice pentru operatori, dar și pentru autorități.

Suntem totuși o industrie importantă, cu peste 40.000 de angajați și care contribuie, prin taxe si impozite, cu 0.5-0.6% la PIB.

În ciuda deschiderii pe care am găsit-o la ONJN pentru discutarea soluțiilor posibile, maniera în care au fost adoptate normele denotă o oarecare graba în analizarea propunerile asociațiilor, fapt care a condus la adoptarea unor acte normative perfectibile.
Deși înțelegem că în acest context excepțional, urgența adoptării măsurilor a fost prioritatea autorității guvernamentale, ne dorim să avem permanent un dialog real și să putem pune la dispoziția autorităților centrale expertiza pe care o avem pentru a elimina confuziile și erorile.

Din păcate, timpul a demonstrat că, de cele mai multe ori, actele normative în domeniu au fost aprobate în grabă și fără o consultare reală cu asociațiile profesionale, de multe ori în detrimentul operatorilor, dar și al autorităților.
O industrie slab sau incorect reglementată nu este productivă și nu generează taxele și impozitele estimate de autoritate.

În ciuda dificultăților în stabilirea unui dialog real și eficient la nivel guvernamental, pe care le punem pe seama preocupării extinse a Guvernului de a adopta în termen scurt măsuri de sprijin pentru toate sectoarele economice, trebuie să salut deschiderea la dialog și sprijinul pe care industria l-a primit din partea ONJN, probabil la cel mai înalt nivel din ultimii ani.
Nu în ultimul rând, măsurile adoptate, deși sunt perfectibile, fiind întotdeauna loc de mai bine, sunt un sprijin real pentru organizatori și, implicit, pentru angajații acestora.
Și totodată, după cum spuneam și mai devreme, după ce înaintăm noile măsuri propuse, ne așteptăm la un dialog din partea Guvernului cu industria din care să rezulte cele mai bune măsuri pe care le putem lua împreună, ca activitatea noastră să poată să înceapă în primul rând în cele mai sigure condiții sanitare pentru toată lumea, dar, totodată dorim și o analiză de detaliu, deoarece, în momentul redeschiderii domeniului, companiile nu pot susține anumite situații care pot apărea datorită noilor măsuri de protecție.
Cu noile măsuri pe care le vom propune, noi suntem ferm convinși că putem începe activitatea cât mai repede, în condiții de maximă siguranță. Ne dorim, din partea Guvernului, o analiză de detaliu, pe industrie, pentru că, în locațiile de jocuri de noroc se pot lua măsuri eficiente pentru combaterea virusului, purtarea măștii și a mănușilor corelat cu alte metode de a dezinfecta locațiile și de distanțare socială nefiind o problemă, automat riscul de contaminare fiind mult mai mic comparativ cu situațiile din alte industrii.

Ce face Rombet ca să-și ajute membrii?

Rombet nu și-a suspendat activitatea pe perioada crizei. Noi am fost mereu activi și disponibili pentru membrii și partenerii noștri, fiind în același timp, în permanent dialog cu ONJN și cu ceilalți factori decidenți.
Am încercat să răspundem prompt tuturor solicitărilor și întrebărilor adresate de organizatori, de clienții societăților, de jurnaliști sau de autoritățile publice,

Am fost în dialog constant cu membrii Asociației pentru a asigura succesul demersurilor de care a fost nevoie poate mai mult ca niciodata și pe care noi, alături de celelalte asociații, l-am întreprins pentru a ajuta industria jocurilor de noroc să depășească această perioadă.
Continuăm să facem eforturi pentru a obține cele mai bune rezultate pentru industrie.
Mai mult, am deschis un canal de discuții pe mediile de socializare, prin care să ni se sesizeze orice situație atipică, orice scenariu sau orice problemă pe care mediul de afaceri sau oricine are legatură cu industria ar dori să le discute .
Vreau sa transmit operatorilor din industrie că suntem alături de ei și, dacă au nevoie, se pot baza pe sprijinul nostru total.

Ce acțiuni poate adopta acum o firmă care activează în domeniu pentru a se asigura că depășește cu succes această criză?

La fel ca oricare altă firmă a cărei activitate a fost suspendată pe durata stării de urgență, companiile din domeniul jocurilor de noroc tradiționale nu au decât o singură opțiune: să reducă cheltuielile la minimum pentru a putea creiona un nou început de îndată ce situația o va permite .

În functie de capacitatea financiară a fiecărei companii, strategia de reducere a costurilor poate să presupună măsuri radicale sau mai relaxate, mai optimiste și cu gândul la viitor.

Dacă starea de urgență epidemiologică se va prelungi, este cert că vor exista companii nevoite să adopte măsuri drastice de reducere a costurilor, având în vedere că în proiecțiile bugetare ale companiilor nu a putut fi previzionată situația, în care societatea să fie nevoită să fie lipsită complet de venituri pe durata unor săptămâni sau luni. Chiar dacă bugetele au fost regândite pentru a face față acestei provocări, dimensiunea reducerilor de costuri depinde, în cea mai mare măsură, de durata crizei epidemiologice, în funcție de care se va stabili momentul în care se va relua activitatea.

Nu putem exclude măsurile care vor afecta o parte dintre partenerii organizatorilor și dintre salariați. Sunt convins că nu există companie care să nu regrete deciziile de încetare a unora dintre contracte, de reducere a salariilor sau de trimitere a angajaților în șomaj tehnic.
Astfel de măsuri sunt, în unele cazuri, singurele remedii pentru organizație, fiind rolul managementului să se asigure că sunt aplicate progresiv și proporțional cu nevoile companiei.
Un lucru este cert: angajați și angajatori, prestatori și beneficiari de servicii, cu toții trebuie să înțelegem că numai împreună putem trece peste această perioadă și peste criza financiară care se prefigurează, altă soluție pur și simplu nu există!

Cum credeți că vor depăși operatorii criza? Cât de mare este riscul insolvențelor și falimentului în domeniul jocurilor de noroc?

Care vor fi exact efectele acestei crize în domeniul jocurilor de noroc, dar și în ansamblul economiei, este foarte greu de anticipat. Este o criză fără precedent, care ne pune la încercare atât ca indivizi, cât și ca entități. Nu există soluții miraculoase, decizii din care să ne inspirăm sau lecții pe care să le aplicăm ca atare.
Este nevoie de curaj, de solidaritate, de fermitate și de creativitate în adoptarea deciziilor.
Pe de altă parte sunt o serie de întrebări la care nu există încă răspunsuri și în funcție de care se va decide viitorul companiilor:
– Care este durata crizei epidemiologice și cât de profundă va fi criza economică?
– Conform unor scenarii, în toamna și iarna acestui an, criza epidemiologică se va repeta; odată cu acest nou vârf al crizei sanitare, se vor repune în practică măsurile de suspendare a activității?
În plus, situația fiecărei companii se va decide în funcție de o serie de variabile, din care aș enumera numai: situația financiară la momentul în care a început această criză, fiind evident că preexistența unor probleme de ordin financiar va reduce capacitatea societăților de a suporta pierderile din această perioadă; durata crizei sanitare, în funcție de care, se va stabili posibilitatea companiilor de a suporta cheltuielile în această perioadă și, nu în ultimul rând, abilitatea structurilor de management și capacitatea de mobilizare a resurselor, corelate cu dezideratele acționarilor, care sunt până la urmă, cei care impun direcția companiei.

Ce lecții vor învăța operatorii de jocuri de noroc din aceasta criză?

Fac parte din categoria celor care cred că niciunul dintre noi nu va mai fi la fel după ce această criză se va sfârși. Lecțiile pe care le vom învăța la nivel individual se vor reflecta, cu siguranță, la nivelul companiilor.
Dacă vom fi învățat lecția solidarității, a responsabilității sociale și a curajului, cred că vom avea companii mai solide și mai abile în a rezista situațiilor de criză.

Aș dori pe acesta cale să le mulțumesc în mod special membrilor Rombet, dar și celorlalți operatori de jocuri de noroc și partenerilor noștri, care au ales să fie alături de noi în această perioadă dificilă, demonstrând că împreună suntem puternici și putem trece peste orice provocare, dar și Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc pentru implicarea și înțelegerea de care a dat dovadă, esențial în succesul demersurilor pe care le-am întreprins.

Voi încheia într-o notă optimistă, transmițând operatorilor gândurile bune și reamintindu-le că, potrivit lui Albert Einstei, ‘În centrul fiecărei dificultăți se află o oportunitate‘.

Vă mulțumim pentru acest interviu și vă urăm succes!

Despre situația oficială, la zi a epidemiei de coronavirus din țara noastră puteți citi AICI.

Despre situația oficială internațională, la zi, a pandemiei de coronavirus puteți citi AICI.