Autoritatea Loteriilor şi a Jocurilor de Noroc este un organism unic legiuitor care se ocupă de administrarea tuturor activităţilor legate de jocurile de noroc din Malta, inclusiv aparate de joc, difuzarea de jocuri în mass-media, cazinouri, săli de bingo comercial, jocuri de comunicare comercială, loteria naţională, jocuri non-profit şi jocuri la distanţă.
Autoritatea Loteriilor şi a Jocurilor de Noroc şi-a stabilit următoarea misiune:
„Pentru a reglementa competent diversele sectoare ale loteriilor şi ale industriei jocurilor de noroc, care intră sub jurisdicţia Autorităţii, prin asigurarea corectitudinii şi transparenţei jocurilor faţă de jucători, prevenirea infracţiunilor, corupţiei şi a spălării de bani şi prin protejarea minorilor şi a jucătorilor vulnerabili.”
Bună ziua, domnule Cuschieri! Mulţumim pentru timpul acordat acestui interviu interesant pentru cititorii noştri. Este prima dată când ne vizitaţi ţara?
Nu, este a doua oară. Am mai fost aici acum zece ani, când lucram în telecomunicaţii. Cea mai lungă şedere a fost între 2001 şi 2005. Eram atunci implicat în alcătuirea de acte normative în telecomunicaţii şi lucram cu omologul meu din România.
Vă amintiţi cine era acea persoană?
Sunt mai mult de zece ani de atunci, nu-mi mai aduc aminte.
Ce credeţi despre Bucureşti, ce fel de oraş este?
Am ajuns aici aseară, nu am avut mult timp să vedem acest oraş minunat. Acum zece ani ştiu că era unul foarte atractiv şi bănuiesc că s-a schimbat în bine în toată această perioadă.
Întrebările despre industria jocurile de noroc vor fi împărţite în două secţiuni, una despre industria malteză a jocurilor de noroc şi o alta despre cele din România.
Prima întrebare: Care este statutul Autorităţii Malteze a Jocurilor de Noroc?
Pe data de 1 noiembrie am început să lucrez cu acest organism şi am petrecut destul de mult timp să înţeleg sarcinile acestei industrii în totalitatea sa. Am simţit că era nevoie de mai multe resurse şi de o altă structură. Aşadar, am trecut la treabă, angajând noi oameni, restructurând echipa managerială ; acum, după 8 luni, cred că avem o nouă strategie, investim în alte premise, în IT, experienţa relaţiilor cu clienţii, protecţia acestora şi în investigarea altor pieţe şi dezvoltarea de parteneriate. Cu alte cuvinte, cred că această Autoritate se află într-o poziţie mai bună, există multă efervescenţă, o multitudine de activităţi care au loc şi oameni care contribuie cu diferite idei.
Este Autoritatea Jocurilor de noroc legată de Ministerul de Finanţe sau este independentă?
Noi suntem independenţi. Parlamentul a ratificat o lege care stabileşte faptul că Autoritatea este autonomă. Ministerul m-a desemnat pe mine în funcţia de Director Executiv al Autorităţii – concluzia este că guvernul nu poate intervene sau dicta soluţiile care trebuie luate. Singurul lucru pe care-l poate face este să traseze direcţia în care se va merge. Iar Autoritatea trebuie să respecte politica guvernamentală, atâta tot. Altfel, suntem independenţi.
Nu sunt un angajat al guvernului, contractul meu de muncă are durată limitată la fel ca în sectorul privat. Iar noi conducem Autoritatea la fel ca în acest sector, independent în procesul decizional.
Care este procesul ce trebuie urmat atunci când se schimbă o lege, de la proiectul de lege până la intrarea ei în vigoare?
Autoritatea redactează un Memorandum foarte bine structurat care menţionează nevoia noastră de a schimba o lege, motivul şi impactul unei astfel de schimbări. Acest document este trimis Ministerului. Bineînţeles că există întâlniri între cele două organisme înainte de depunerea acestui Memorandum, în care se detaliază argumentele pentru schimbarea legii. Ministrul se consultă cu echipa lui, revine la Autoritate cu întrebări. În cazul în care toate părţile sunt de acord, se prezintă legea Cabinetului de Miniştri, acolo unde trebuie aprobată pentru a fi aplicată.
Aceste schimbări vor ajunge şi în Parlament, pentru votul de aprobare final. Din cauza structurii noastre, Autoritatea are o legislaţie primară şi o legislaţie secundară. Legile noastre nu au mai fost schimbate de 11 ani, iar acum suntem în plin proces de modificare deoarece este nevoie de actualizare şi de împrospătare, de aliniere la tehnologia avansată. Echipa noastră juridică ne ajută practic să aliniem legislaţia la noua strategie şi viziune a Autorităţii. De asemenea, avem nevoie să mergem la Minister pentru a prezenta schimbările, după care urmează procesul descris mai sus. Odată ce este aprobată de către Cabinet, Autoritatea poate face amendamentele necesare, redacta legea şi a o transmite la Parlament. După aprobarea Cabinetului, această lege intră în vigoare. În acest caz particular, când modificăm o astfel de lege important, este evident că vom actualize toate legile şi va trece destul de mult timp până intră în vigoare, deoarece Autoritatea are nevoie să se consulte cu reprezentanţii industriei, acţionarilor, iar Parlamentul va petrece destul de mult pentru a o dezbate. Bănuiesc că întreg procesul va dura aproximativ un an şi ceva.
Va urma…