e-arena 2011 – INDUSTRIA MOARE DAR NU SE PREDA

0

Expozitia internationala Entertainment Arena Expo a reunit și anul acesta, in capitala României, distribuitori si producatori de jocuri mecanice, jocuri de noroc, jocuri de casino, distribuitori de jocuri video, rulete, biliard, flipere, dotari pentru sali de joc. Pe scurt tot arsenalul “exploziv” al divertismentului de cazino. Evenimentul s-a desfasurat pe parcursul a trei zile, 7 – 9 septembrie, la East Expo Center din Bucuresti, fiind structurat in doua sectiuni tematice:

Romanian Gaming Expo – distribuitori si producatori de jocuri de noroc, rulete live si electronice, jackpot-uri, slotmachine, componente si accesorii;

Romanian Amusement Expo – simulatoare video, jocuri de pinball, billiard si darts.

Pentru public, au fost organizate, de asemenea, in cadrul expozitiei, o serie de concursuri cu premii, la sectiunea “Amusement”.

O editie dificila din punct de vedere organizatoric

Expozitia s-a incadrat in linia prevazuta initial, desi nu a fost deloc simplu, a declarat pentru revista noastra, participanta la eveniment, Anton Vlad, reprezentantul organizatorului.

„Sincer vorbind, a fost o editie dificila din punct de vedere organiztoric. Locatia noua precum si situatia economica actuala au format o combinatie care a dublat eforturile si pregatirile pentru aceasta editie. Cu toate acestea, numarul firmelor a ramas relativ neschimbat fata de 2010, minusul fiind absenta firmelor din Polonia, care nu mai activeaza ori si-au redus mult activitatea pe piata din România.

La actuala editie au fost inregistrati 1200 de vizitatori, marea majoritate a expozantilor mentionând calitatea acestora. Dealtfel, se constata o tendinta de diminuare a numarului de vizitatori si o crestere a calitatii lor.

Este posibil ca piata de gaming din România sa se afle in acest moment intr-un echilibru realizat dupa o perioada agitata, de câtiva ani, acest echilibru anuntând un interval fara prea multe fluctuatii in viitorul apropiat” a mai spus Anton Vlad.

Avem masini, nu mai avem jucatori

 

Un tablou mai amplu al evenimentului, dar si al pietei românesti de gaming, a realizat presedintele AOPJNR, Cristian Pascu: „E-Arena din acest an a stat sub semnul noii locatii, calendarului ales pentru eveniment si a crizei, care persista in economie si in industria de gaming.

Noua locatie este inca la inceputul amenajarii si organizarii, de aici impresia de nefinisat care a existat, mai ales in conditiile temperaturii ridicate – exterior si interior – simtindu-se lipsa aerului conditionat.

Expozantii au fost si sunt insa solidari cu organizatorii evenimentului, ei ramânând fideli acestora, ca o recunoastere fata de cei care, in urma cu patru ani, au avut initiativa organizarii E-Arena.

Nici alegerea calendarului expozitional nu este un lucru usor. Dupa august si noiembrie, din anii anteriori, a venit rândul lunii septembrie sa fie aleasa ca luna propice a manifestarii, aceasta constituind o „bresa” intr-un program european expozitional foarte incarcat.

Am constatat prezenta producatorilor straini si autohtoni consacrati si in acest an. Este adevarat ca numarul lor a fost mai redus fata de anii trecuti, in mare masura ca efect al crizei.

Numarul vizitatorilor a fost, anul acesta, cel mai redus din toate editiile.

Dar, fapt extrem de imbucurator – gradul lor, foarte ridicat, de profesionalism.

Oferta expozantilor a fost diversa, constând in modele de sloturi de succes, consecrate, si noutati de ultima ora ale producatorilor; apoi a existat o importanta oferta de inchiriere a masinilor, la preturi “de criza“, de exemplu 100 euro/luna/masini premium. De subliniat prezenta producatorilor români, de inalt nivel, cu produse upgradate.

De remarcat aparitia unei probleme de fond. Crearea unei superoferte de masini relativ noi la preturi foarte mici pe fondul inchiderii pietelor din Rusia, Ucraina si Polonia, in detrimentul vânzarii unor modele noi.

Rezumând, avem masini de joc, dar ne lipsesc jucatorii, care nu mai au putere financiara ca sa mentina afacera rentabila (pentru cca 50.000 de masini cu autorizatie si, poate, inca alte câteva zeci de mii, la negru), pornind de la taxele mult majorate dupa 2009.

In consecinta, industria moare dar nu se preda” concluzioneaza Cristian Pascu.

Novomatic, real success

Pentru Novomatic România, expozitia a fost un real succes, spune Valentin Adrian Georgescu – CEO. “In ciuda problemelor initiale de organizare, multi operatori au fost interesati atât de noile produse cât si de ofertele de inchiriere si vânzare de echipamente reconditionate, prezentate la show” ne-a declarat la final Adrian Georgescu.

Merkur Gaming: “Ne-am bucurat sa fim prezenti”

Si pentru Valentina Dobre, reprezentant Merkur Gaming, E-Arena 2011 a fost un eveniment bine organizat. “Cu toate ca schimbarea locatiei de la Romexpo, unde s-a desfasurat E-Arena 2010, a avut un impact negativ in privinta numarului de vizitatori” spune ea.

“Ne-am bucurat foarte mult sa fim prezenti, ca expozanti, la Entertainment Arena Expo 2011. A fost o ocazie deosebita sa prezentam pachetul de jocuri noi „Games Unlimited”, disponibil acum si in cabinetul ergonomic Slant Top state-of-the-art. Ca si la editia din 2010, apreciem efortul organizatorilor de a ne acorda suportul necesar si de a ne pune totul la dispozitie in timp util.

Schimbarea locatiei de desfasurare a expozitiei a avut un usor impact negativ in ceea ce priveste numarul de vizitatori, având in vedere ca spatiul nu este unul cunoscut pentru evenimente de acest gen. In final, indicatiile oferite de organizatori cât si de expozanti, prin toate mijloacele de informare, a compensat acest minus. Desi numarul de vizitatori a fost in usoara scadere, calitatea acestora a fost la un nivel mai inalt.

Pentru noi, compania Merkur Gaming Germania, evenimentul din acest an, ca si cel de anut trecut, a fost unul pe care il asociem cu incheierea unor parteneriate viabile pe termen lung si stabilirea unor contacte deosebit de valoroase. Multumim organizatorilor pentru suport si tuturor vizitatorilor pentru interesul manifestat fata de produsele noastre” a spus, in final, Valentina Dobre.

Michaela Lejsalova, Key Account Manager, Synot W, a.s.:

“Compania noastra, Synot W, a.s., a participat ca de obicei la Entertainment Arena Expo în Bucuresti în acest an. Pe lânga noile jocuri pentru jocurile multiple deja consecrate Explosive Games I si II am introdus o întreaga gama a terminalelor noastre VLT ce includ noul terminal Black & White cu design ergonomic foarte modern.

Din pacate trebuie sa spunem ca expozitia de anul acesta nu a fost una din cele mai puternice. Participarea a fost relative scazuta, fapt ce credem noi se datoreaza mai presus de toate tendintei globale curente de reducere a numarului de vizitatori la acest tip de expozitii, dar un alt motiv care credem noi are un impact negativ asupra participarii si asupra participantilor de asemenea este modificarea continua a datelor expozitiei si în ultimul timp schimbarea locului expozitiei, care în ciuda tuturor eforturilor majore si a flexibilitatii organizatorilor de a reactiona la nevoile expozantilor, totusi au lasat o impresie de neterminat.

Desi evaluam spectacolul din acest an ca mai putin benefic, vom reveni categoric la EAE în anii urmatori ca urmare a pozitiei noastre tot mai pregnante pe piata din România si credem ca spectacolul de anul viitor va fi mai putin afectat de schimbarile de legislatie din Europa si va fi mai atractiv pentru ambii, atât pentru operatori cât si producatori “.

Valentin Adrian Georgescu, CEO Novomatic România:

“Expozitia a fost, pentru Novomatic România, un real success, în ciuda problemelor initiale de organizare, multi operatori fiind interesati atât de noile produse cât si de ofertele de închiriere si vânzare de echipamente reconditionate, prezentate la show”.

Marius Stoi, Director General DGL PRO:

 

“Din punctual meu de vedere, E-arena 2011, a fost un succes. Comparând editiile trecute, aceasta a fost mai restrânsa ca numar de participanti, dar cei care au participat, atât expozanti, cât si vizitatori, s-au dovedit a fi adevarati profesionisti. Cel mai important lucru a fost faptul ca ne-am strans toti jucatorii în acelasi loc si am interactionat.

Prima zi a început foarte timid, dar atmosfera s-a înviorat dupa ora 12. A doua zi a fost “full”. În ultima zi, mai mult ne-am facut vizite unii altora. În concluzie, ma repet, având în vedere contextul (trebuie sa ne raportam la situatia generala), E-arena 2011 a fost un success.”

Anton Lakatos, Director General INNOGATE Trade:

 

“Din punctul nostru de vedere am avut un targ comparabil cu cel din 2010, din punctul de vedere al vizitatorilor standului nostru, cu o locatie noua si o organizare care, sunt convins, va fi mult îmbunatatita la anul. Vreau, în acelasi timp, sa subliniez aprecierea mea fata de efortul si stradania organizatorilor de a ne pune la dispozitie, în timp util o locatie adecvata acestui târg.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here