Attila Otto Török

Discuție despre planuri și acțiuni în situații de criză cu Attila “Otto” Török, Director de Strategie al Game World România

În situațiile de criză aș putea spune că incertitudinea este singura certitudine

➤Ce înseamnă director de strategie în industria de jocuri de noroc? Ce presupune?
După cum se știe, Game World are o experiență de peste 21 de ani pe piața din România. Aceasta continuitate nu ar fi fost posibilă fără câteva elemente esențiale printre care o viziune clară, o bună cunoaștere a pieței și tendințelor și alegerea celor mai oportune strategii de business. În acest sens rolul meu ca Director de Strategie este de a propune cursul de acțiune cel mai eficient pentru dezvoltarea companiei în funcție de situația actuală a pieței și de previziunile pentru perioada următoare.

➤ Poate această funcție să fie comparată cu una similară din alte domenii?
Desigur. Business-ul nostru ca organizatori de jocuri de noroc este organizat ca orice alt business, indiferent de domeniu. Toate companiile au nevoie să își stabilească strategia de dezvoltare iar modul în care o fac depinde de structura organizatorică și de modul în care se iau deciziile.

➤ Pe ce te poți baza în schițarea unei strategii în perioade de criză și incertitudine precum cea de acum? De câte ori ai schimbat strategia în ultimul an din cauza indeciziei Autorităților?
În situațiile de criză aș putea spune că incertitudinea este singura certitudine. Situația se schimbă rapid, uneori chiar de la o zi la alta, deciziile autorităților sunt imprevizibile iar noi trebuie să facem față tuturor provocărilor. Criza sanitară declanșată de pandemia de COVID-19 este probabil cea mai dificilă perioadă pe care am întâlnit-o în carieră. De mai mult de un an de zile ne adaptăm permanent la situații pe care nu le-am mai întâlnit anterior, fără să ne putem baza pe niște predicții suficient de robuste. În aceste condiții, strategia noastră, la Game World, este de a asigura continuitatea business-ului punând pe primul plan siguranța clienților și angajaților noștri. Odată ce am decis acest curs de acțiune, toate deciziile tactice se înscriu pe direcția strategică stabilită.

Attila “Otto” Török

➤ Este realizarea strategiei pe timp de criză mult diferită de cea din vremuri normale? Pe ce se bazează?
Desigur că este diferită. Perioadele normale sunt caracterizate de mai multă stabilitate și de o predictibilitate ceva mai bună. Ca urmare, este posibilă o analiză mai atentă a pieței și a mediului extern. În situațiile de criză, cea mai mare provocare este viteza de reacție în luarea anumitor decizii și în aplicarea lor. Ați observat cu toții, suntem nevoiți să închidem și să redeschidem sălile de jocuri, restricțiile sau relaxarea acestora se întâmplă de pe o zi pe alta, iar condițiile în care am funcționat în ultima perioadă au diferit semnificativ față de experiența de cazinou pe care obișnuiam să o oferim. Ca urmare, două aspecte sunt foarte importante: modul în care se iau deciziile și comunicarea lor.

➤ Cum este colaborarea cu celelalte departamente ale firmei? Care te ajută cel mai mult? Care este cel mai reticent?
De-a lungul timpului, Game World a construit o echipă unită, ca o mare familie, așa cum îmi place mie să spun. Poate unul dintre aspectele pozitive ale crizei sanitare pe care o traversăm a fost chiar modul în care echipa Game World a trecut cu succes peste toate aceste provocări nemaîntâlnite până acum. Echipa de management este formată din profesioniști valoroși și cu o mare experiență în domeniu, iar relațiile de colaborare se bazează pe încredere și respect reciproc. Pe de altă parte, noi am considerat întotdeauna că angajații Game World sunt fundamentul succesului companiei și, ca urmare, în această perioadă de criză am luat decizii aliniate acestui principiu. Nu am renunțat la nici un angajat, am plătit șomajul tehnic calculat la salariile individuale ale fiecărui coleg, am păstrat o comunicare permanentă în perioadele în care am avut activitatea suspendată și am luat măsurile necesare pentru a ne sprijini angajații în această perioadă extrem de dificilă pentru toată lumea.

➤ Permite flexibilitatea firmei schimbarea strategiei din mers? Sau inerția este mai mare?
Game World este o companie cu un număr mare de angajați, aproximativ 400, care își desfășoară activitatea în București și alte trei orașe importante din România. În plus, facem parte dintr-un grup de companii care numără aproximativ 2.000 de angajați, cu puncte de lucru la nivel național. În această configurație este necesară o foarte bună organizare a proceselor de management și de comunicare. Nu este simplu dar este vital să avem flexibilitatea de a ne adapta la situațiile extrem de volatile pe care le-am întâlnit în ultimele 12 luni. Un alt efect al crizei sanitare pe care o traversăm este că am fost puși în situația să ne analizăm procesele de conducere și să le adaptăm la condițiile actuale. Continuăm să facem acest lucru și urmărim să acționăm preventiv și să reacționăm eficient la schimbările din mediul extern care ne afectează activitatea.

➤ Cum te ajută faptul că ești și directorul celei mai mari săli de jocuri din România?
Pentru mine este o mare mândrie și un avantaj important faptul că pe lângă poziția de director de strategie la Game World România, sunt și directorul sălii de jocuri Game World București Mall Vitan. Se știe că sala noastră este cea mai mare din România și una dintre sălile cu cea mai îndelungată activitate neîntreruptă, funcționând din septembrie 1999. Ca urmare este locul perfect pentru mine să interacționez cu clienții și să înțeleg așteptările și problemele lor. În același timp am posibilitatea să urmăresc tendințele pieței, sunt în legatură cu principalii furnizori de echipamente de joc și acord o importanță specială necesităților de formare și de training ale membrilor echipei Game World. După cum spuneam sunt foarte mândru că eforturile noastre sunt apreciate și menționez aici și premiul pentru “Cea mai bună sală de jocuri” pe care l-am primit 7 ani consecutiv, începând din 2014. Faptul că am primit acest premiu și în 2020 este o confirmare că am reușit să ne adaptăm cu succes și la situația dificilă generată de pandemia de coronavirus.

➤ Cum vezi industria jocurilor de noroc tradiționale în următorul an? Dar peste 5 ani?
Am încredere că în viitor operatorii land-based vor recupera scăderile importante înregistrate începând din martie 2020 și că vom ieși din această criză mai puternici și mai bine adaptați la noua realitate. Un aspect este și sinergia cu cazinourile online, brandul Game World fiind prezent în ambele medii. Sunt convins că urmează o perioadă cu multe schimbări și că experiența de cazinou pe care o vom oferi va continua să evolueze. Nu ne vom mai întoarce la ceea ce a fost înainte de 2020 dar vom configura oferte și servicii pe măsura noilor comportamente și așteptări ale clienților la același nivel de calitate, eleganță și inovație care a consacrat brandul Game World.

➤ Unde te vezi peste 5 ani?
La Game World, bineînțeles, împreună cu colegii mei! Și, de ce nu, la un nou interviu din seria Club Casino!