Sorin Constantinescu și Odeta Nestor despre legea promovată de Federația Română de Fotbal.
Libertatea publică un articol în care este cerută parerea lui Sorin Constantinescu, președinte PokerFest și Odetei Nestor, președinte al asociației operatorilor de jocuri online cu privire la proiectul de lege promovat de către Federația Română de Fotbal.
În cele ce urmează prezentăm integral articolul:
Sorin Constantinescu: „E cea mai absurdă!”
Sorin Constantinescu
„Sorin Constantinescu, președintele Asociației Cazinourilor din România și unul dintre cei mai vechi oameni din lumea jocurilor de noroc din România, și-a spus punctul de vedere în legătură cu legea pe care FRF și alte federații sportive vor s-o promoveze:
„De peste 25 ani, de când sunt în domeniul jocurilor de noroc, nu cred că a fost un an în care să nu vină cineva cu diferite idei de taxe și impozite noi, în condițiile în care toată industria este deja taxată foarte mult. Acest fapt a dus la restrângerea activitații pentru foarte mulți operatori. Cazinouri au mai rămas doar 4-5, și ele supraviețuiesc exclusiv din turiștii care vin și joaca. Avem taxa de intrare de 50 lei, în condițiile în care un jucător român cheltuie 150-200 lei.
Situația e similară și la pariurile on-line. Acolo, e o taxă de 16% care însă se aplică și pe pariurile făcute din sume bonus, deci și pe bani care nu există în realitatate. În general, un operator oferă 30-35% bonusuri, ceea ce înseamnă că taxa reală plătită de un operator de pariuri online este de peste 20% din venituri. Aici se mai adună sume fixe platite anual la reautorizare și alte taxe pe care le suportă firmele. Toate aceste taxe în condițiile în care la pariuri este cunoscut ca marja de profit pentru a fi competitiv este de aproximativ 5%.
Inițiativa celor de la FRF este de departe cea mai absurdă de care am auzit vreodată. Este inadmisibil să se poată gândi cineva la o formulare de genul celei propuse, în care FRF urmează «să negocieze cu operatorii de pariuri și pronosticuri sportive». Vă dați seama că trăim în România și ce înseamnă o astfel de negociere, în care practic FRF ajunge să suprareglementeze o industrie care contribuie serios la bugetul de stat.
Dacă se ajunge la o astfel de reglementare de domeniul fantasticului, casele de pariuri vor trebui fie să își reducă bugetele de marketing, fie să își mărească marginea de profitabilitate (să scadă cotele). În orice caz, avem o singură certitudine: mulți operatori vor părăsi România, iar jucătorii vor fi tentați din nou să meargă să joace pe piața neagră, iar la final, statul este cel care va pierde bani – atât direct, prin diminuarea sumelor taxabile, cât și indirect, din cauza faptului că sumele plătite pe marketing în Romania vor scădea considerabil.
Practic, într-un timp foarte scurt, ONJN a reușit să reducă piața neagră aproape de zero prin această legislație care controlează tot lanțul celor implicați de la procesatori de plăți până la furnizori de software și operatori, iar printr-o asemenea modificare, jucătorii sunt forțați să caute alte soluții, iar statul va pierde.
O să ajungem iar cum am fost în urma cu câțiva ani, când operatorii tradiționali plăteau o grămadă de taxe, iar online se juca pe licențe de Curacao sau alte insule exotice”.
Odeta Nestor: ”Operatorii de pariuri pot fi obligați să facă cheltuieli nejustificate”
Odeta Nestor
Și altă asociație a operatorilor a reacționat public: ”Asociația Operatorilor de Jocuri de Noroc la Distanță, organizație reprezentativă a operatorilor de jocuri de noroc on-line licențiați în România, consideră că introducerea obligativității unor relații comerciale între operatori și federațiile sportive, fără o consultare a tuturor părților implicate, nu poate avea decât efecte negative atât pentru cei care pariază în mod legal, cât și pentru sport, în general.
Dincolo de problemele legate de constituționalitatea acestui demers (legiuitorul nu poate impune relații comerciale între entități private, ca și condiționalitate în funcționarea operatorilor de pariuri), introducerea unei așa-zise taxe pe care operatorul de joc să o plătească fiecărei federații sportive sau organizator de eveniment este imposibil de aplicat în practică si ar presupune un efort logistic care nu ar are logică din punct de vedere comercial. Fără o evaluare corectă si de impact operatorii de pariuri pot fi obligați să facă cheltuieli nejustificate din punct de vedere operațional. Chiar Comisia Europeană solicită statelor membre ca reglementarile în domeniul jocurilor de noroc să aibă în vedere neimpunerea unor bariere artificiale în vederea operării. Fără o evaluare complexă și obiectivă există posibilitatea ca întrecerile sportive naționale să fie scoase din oferta operatorilor de pariuri sportive, în dezavantajul jucătorilor, dar și în dezavantajul sportului, având în vedere vizibilitatea pe care competițiile o câștigă prin reclama indirectă făcută de operatorii de pariuri sportive. Un alt efect nedorit ar putea fi redirecționarea jucătorilor către operatori nelicențiați, care nu vor avea o problemă să păstreze în ofertă aceste competiții, fără să plătească nimic.
Odată cu dispariția din oferta operatorilor a competițiilor sportive din România, vor dispărea și sponsorizările directe pe care operatorii de jocuri de noroc le fac în acest moment, precum și publicitatea din timpul evenimentelor sportive.
Operatorii de jocuri de noroc coopereaza cu ONJN și cu autoritățile române pentru o reglementare cât mai corectă a acestui domeniu, în avantajul jucătorilor și al economiei românești, în general”, a declarat Odeta Nestor – președinte AOJND și fostă șefă la ONJN.
Punctul de vedere al FRF: ”Legitimitatea inițiativei FRF este incontestabilă”
”Libertatea” a solicitat un punct de vedere și instituției care a inițiat proiectul. Iată răspunsul primit cu o zi întârziere față de publicarea articolului-mamă:
”Federația Română de Fotbal a inițiat propunerea de reglementare legislativă care face subiectul articolului publicat de dumneavoastră într-un context care îndreptățește Federațiile sportive din România să beneficieze de drepturile care li se cuvin.
Astfel, Federațiile sportive dețin în acest moment drepturile tv, drepturile de sponsorship, merchandising și ticketing din evenimentele sportive și competițiile pe care le organizează, dar nu și drepturile din pariuri sportive. Această realitate continuă să existe în ciuda poziției clare a Parlamentului European care, în 2011, prin Raportul Creutzmann, ”reafirmă poziția sa că pariurile sportive reprezintă o formă de utilizare comercială a competițiilor sportive” și ”recomandă ca toate competițiile sportive să fie protejate împotriva utilizării lor comerciale fără autorizație, în special prin recunoașterea adreptului de proprietate al organizatorul competiției, nu doar pentru a asigura o redistribuire financiară corectă pentru beneficiul tuturor nivelelor sportive profesioniste și amatoare, dar și ca o modalitate de întărire a luptei împotriva fraudei în sport, în special a manipulării rezultatelor sportive”.
Mai mult decât atât, alte țări europene, precum Franța sau Polonia, au reglementat deja legislația în sensul afirmării dreptului de organizator asupra veniturilor din pariurile sportive sau în direcția confirmării dreptului de proprietate intelectuală asupra competițiilor.
Federația Română de Fotbal este inițiatoarea acestui demers, însă modificarea cadrului normativ reprezintă interesul comun al tuturor Federațiilor sportive relevante din România (baschet, handabal, tenis, atletism etc.), care susțin proiectul, alături de Comitetul Olimpic și Sportiv Român. Să nu uităm faptul că, începând din 2010, procentul din încasările Loteriei Române nu mai reprezintă o sursă de venit pentru Federații.
Legitimitatea inițiativei FRF este incontestabilă, câtă vreme poziția publică susținută de noi specifică în mod clar destinația acestor surse de venituri venite din pariuri sportive: investiții în dezvoltarea sportului la nivel de copii și juniori și dezvoltarea sportului de masă.
Cât despre orice alt interes FRF privind presupuse intervenții în licențierea operatorilor de pariuri sportive, total nefondate și neadevărate, în proiectul de modificare normativă se prevede clar faptul că negocierea se face “în mod transparent și nediscriminatoriu”, modelul folosit de toate Federațiile sportive fiind asemănător vânzării drepturilor tv, unde sunt diferite reglementări în domeniu asumate de Consiliul Concurenței.
Invităm alături de noi și Ministerul Sportului în acest demers care își dorește să consacre drepturile Federațiilor sportive din România, pentru că este nevoie de susținerea firească a celor care reprezintă interesele sportului românesc la cel mai înalt nivel. Asta dacă ne dorim să contribuim cu adevărat la dezvoltarea celor mai sensibile zone din sport, la nivel de copii și juniori”.”
Rămâneți alături de Casino Life & Business Magazine, prima și cea mai populară revistă a industriei de gambling din România, având peste 13.000 de fani pe Facebook, pentru a fi la curent cu cele mai noi știri din lumea jocurilor de noroc.