Domnule Roderick Leviton, bine ati venit la Bucuresti! Timpurile, însa, nu par tocmai bune, multe dintre cazinouri încheindu-si activitatea. Cum vedeti piata de gaming româneasca în acest moment si evolutia, în context, a Shalimar Slot Cafe?
Vad piata momentului într-o continua schimbare, de la zi la zi. Oamenii trebuie sa se adapteze foarte repede la schimbarile economice, pentru a-si mentine afacerile pe val.
Cum vedeti evolutia Shalimar aici? Credeti ca va fi o afacere de succes?
Evident, atunci când intri pe o piata trebuie sa fii atent, dar si foarte activ în ceea ce priveste monitorizarea a ceea ce se întâmpla pe piata locala. Asa cum am mai spus, trebuie sa îti adaptezi afacerea în concordanta cu nevoile clientului, în concordanta cu nevoile pietei, De când sunt aici am observat ca multi operatori schimba denumirile masinilor, le scad… Evident, oamenii nu mai au sumele pe care le cheltuiau înainte, dar înca exista dorinta de a le oferi tot ce este mai bun în zona de entertainment. Atunci când am început sa observam piata de aici – în urma cu câtiva ani, cred – erau multe afaceri mici cu sloturi, la colturi de strada, care nu ofereau facilitatile si recompensele pe care jucatorii le meritau, în acceptiunea Storm. Shalimar este aici pentru a aduce ceva diferit în ceea ce priveste entertainmentul, în ceea ce priveste barurile, restaurantele si toate extra-facilitatile pe care dorim sa le oferim clientilor, astfel încât sa le facem vizita mai confortabila.
Storm International BV este un operator foarte puternic pe plan international, ceea ce presupune posibilitatea unei analize ample a fenomenelor economice din ultima perioada. În ce masura au resimtit companiile dvs. efectele crizei si care sunt perspectivele din acest punct de vedere?
Cred ca toata lumea simte efectele crizei. Asa cum am mai spus, trebuie sa ne adaptam. Oamenii au mai putini bani, asa ca trebuie sa îti adaptezi afacerea în consecinta. Trebuie sa oferi denominari mai mici. În 2009, desigur toata lumea, inclusiv Storm, a simtit efectele crizei. Eu sunt în România numai din decembrie anul trecut.
Din ceea ce am putut vedea, alti operatori par sa îsi extinda afacerile.
Deschid tot mai multe locatii, astfel ca aceasta piata pare sa cunoasca o crestere. Acesta este un alt motiv pentru care Storm International a venit în România, pentru ca toata lumea se extinde. Pare un trend pozitiv, si speram sa contribuim la aceasta extindere a pietei.
Storm International BV opereaza, sub diverse brand-uri, atât cazinouri live, cât si slot rooms. Cum vedeti viitorul celor doua modalitati de entertainment?
Ca jucator, atunci când chletuiesti bani, te astepti sa primesti mai mult în schimb. Într-o piata competitiva este esential sa oferi clientilor cât de mult poti pentru a-i face sa se întoarca. Salile de sloturi, ca Shalimar, trebuie sa ofere mai multe servicii pentru clientii lor. Nu poti doar sa pui masini într-o camera si sa speri ca vor veni clientii. Trebuie sa le oferi extra servicii, cum ar fi un bar, un restaurant, o cafenea, moduri de a se relaxa. Trebuie sa le oferi si entertainment. Storm vede oportunitati extraordinare de a dezvolta afaceri în domeniul sloturilor, mai ales în România, unde multe dintre salile de sloturi pur si simplu închiriaza o camera, pun un covor pe jos, zugravesc peretii si pun sloturi înauntru. Vrem sa încercam sa fim diferiti, sa oferim mai mult. Clientii cer si ei aceasta îmbunatatire.
Când ati devenit interesati de piata româneasca de gaming?
Compania observa aceasta piata de mult timp. Nu pot spune exact de când, dar îmi imaginez ca de când piata din Rusia a început sa se închida, în 2006, România a fost una dintre zonele tinta.
Intentionati sa deschideti în România si cazinouri live?
Orice este posibil. Am venit aici cu o locatie, pentru a vedea clientii, pentru a vedea piata. Nu voi spune nici da, nici nu, dar exista în mod cert o posibilitate de a deschide cazinouri live.
Care sunt orasele care v-au atras atentia, în care veti mai deschide sali de joc sub brand-ul Shalimar Slot Cafe?
Daca totul merge bine, vom merge în diferite orase din România.
Ne vom orienta catre Brasov, catre Cluj, ne vom îndrepta privirea catre toate orasele cu o popualtie de peste 1 milion.
De unde denumirea Shalimar Slot Cafe? Care sunt particularitatile acestor sali?
Brandul Shalimar ne-a fost prezentat de catre presedintele companiei. Shalimar înseamna “gradina iubirii”, ceea ce creeaza un anume misticism si este în natura umana sa fie întotdeauna curioasa în ceea ce priveste misticismul. Ne-ar placea sa ne legam locatiile si brandul de acest sentiment de relaxare si entertainment pe care “gradina iubirii” îl aduce. Ne-ar placea, de asemenea, ca oaspetii nostri sa poata scapa aici de stresul vietii cotidiene, sa fie un loc în care sa se poate relaxa, unde sa poata avea o sansa de a castiga, sa poata manca ceva si desigur sa primeasca servicii exceptionale din partea staff-ului nostri.
Care sunt diferentele pe care le-ati sesizat in timp, intre piata româneasca de gaming si cea din spatiul ex-soviectic ?
Am fost în Rusia înainte de criza internationala.A fost un boom urias pe piata înainte de criza, si erau sume uriase de bani în acest sector.
Nu as spune ca numai în Rusia, ci probabil la nivel international, datorita perioadei pre-criza. Acum, venind în România post-criza, în perioada de recuperare, exista în mod cert mult mai putini bani pe piata, ceea ce forteaza operatori ca noi sa fie creativi si sa încerce sa faca ceva diferit pentru a atrage clienti. Viziunea noastra a fost întotdeauna aceea de a oferi clientilor jocurile pe care vor sa le joace, într-un mediu sigur si confortabil si sa oferim si servicii entertainment.
De când va aflati în România? V-ati obisnuit? Cum vi se pare Bucurestiul?
Sunt aici din decembrie 2010. Atunci când am ajuns aici eram foarte ocupat cautând locatii. Nu este usor sa începi de la zero o companie, pentru ca lucrezi în fiecare zi, foarte multe ore, nu ai prea mult timp de relaxare. Desigur, acum, dupa ce am stat aici zece luni, m-am obisnuit. Bucurestiul este un oras frumos, care are o parte întunecata, dar si una frumoasa.
Evolueaza, în mod cert, foarte rapid.
În cele zece luni în care am stat aici, am vazut noi centre de shopping deschizându-se, am vazut o gramada de noi afaceri aparând, astfel încât impresia mea este aceea a unei evolutii pozitive din punct de vedere economic în Bucuresti.
Când ati intrat în lumea gaming-ului, cum s-a întâmplat si cum vi se pare aceasta?
Am intrat în industria de gaming în 1992, ceea ce este foarte departe…
Am început asa cum o fac majoritatea celor din industria de gaming, de la floor attendant într-o sala de joc. Mi-a placut mereu sa merg în cazinouri, mi-au placut luminile si glamourul. Aveam un prieten care lucra într-un cazino, iar când a fost un post disponibil mi l-a oferit. Asta se întâmpla în Africa de Sud, acolo mi-am început cariera, lucrând pentru Sun International.
Motivul pentru care am ramas în aceasta industrie atâta timp este schimbarea constanta. Exista atât de multi factori diferiti în acest domeniu pe care îi poti experimenta, de exemplu marketing, business, PR. Asta este ceea ce m-a tinut în acest domeniu, nu este plictisitor, este într-o continua schimbare, odata cu timpul si cu tehnologia.
Ce va propuneti sa realizati în viitor în plan profesional si în plan personal?
Ceea ce ma rasplateste din punct de vedere profesional este faptul ca pot oferi o extra sursa de venit pentru o economie. Îmi place sa ofer locuri de munca oamenilor, îmi place sa dezvolt relatii personale cu staff-ul meu. Am o relatie foarte personala cu cei cu care lucrez. Mi se pare foarte satisfacator sa pot oferi staff-ului meu salariul la finele zilei, astfel încât ei sa-si poata întretine familiile. Asta este ceea ce ma multumeste atât la nivel profesional cât si personal. Atunci când începi sa lucrezi pentru o companie, si nu la nivel de management, te întretii pe tine, dar odata ce ajungi la un nivel superior de management, ai oameni sub tine, si esti responsbail pentru acesti oameni.
Cunoasteti revista Casino Life & Business Magazine? Ce le transmiteti cititorilor nostri?
O stiu! Atunci când am venit în România, aceasta a fost una dintre primele reviste pe care le-am luat si am încercat sa ma familiarizez cu piata locala. Mesajul meu pentru cititorii Casino Life&Business Magazine este “Veniti si vizitati Shalimar!”.