O propunere privind ”Comunicarea responsabilă în domeniul gamblingului”
De Dan Iliovici, Vicepreședinte, ROMBET
La începutul anului 2018, în perioada în care am fost la conducerea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, am publicat Codul etic de comunicare responsabilă în domeniul gamblingului.
Așa cum am amintit în precedentul articol, ”Despre marketing-ul (mai puțin) responsabil”, majoritatea reacțiilor venite din partea unor reprezentanți ai operatorilor au fost de respingere a acestei inițiative.
Spuneam, tot în articolul de luna trecută, că este un prim demers de a sensibiliza operatorii cu privire la ”responsabilitatea” în marketingul jocurilor de noroc, fără a institui însă o reglementare obligatorie. Principala temere pare să fi fost perspectiva ”escaladării”.
Aș mai sublinia și faptul că apelurile la auto-reglementare au devenit din ce în ce mai frecvente, autorități din mai multe state invitând la o conformare voluntară la astfel de coduri de comunicare elaborate in diverse țări europene, dar și din Statele Unite si Canada.
Ar fi fost interesant de văzut reacțiile la această propunere, dacă propunerea ar fi venit din partea unei asociații a industriei.
Înainte de a prezenta cele mai importante prevederi ale Codului etic, cred că este bine de precizat că am avut ca surse de inspirație coduri de comunicare elaborate în diverse țări europene, și nu numai.
În fine, revin cu încă o chestiune importantă: publicitatea și promovarea unei activități desfășurate legal, așa cum este cazul operatorilor licențiați, este legitimă. Contează însă foarte mult modul în care este însă pusă în practică, fără a pierde nicio clipă din vedere faptul că promovarea trebuie să se desfășoare ”(…) cu respectarea principiilor privind protecția minorilor și participarea responsabilă la jocul de noroc.”*1
În preambulul Codului se precizează:
”Acest set de reguli se constituie ca un ansamblu de norme de autoreglementare în ceea ce privește comunicarea comercială în domeniu, în baza căruia organizatorii de jocuri de noroc urmează să își adapteze practicile, astfel încât să se asigure că acestea sunt în concordanță cu criteriile stabilite în prezentele norme de conduită.”
Regulile de comunicare comercială au la bază:
■ Recomandarea Comisiei Europene din 14 iulie 2014, privind principiile ce stau la baza protecției consumatorilor și utilizatorilor de servicii de jocuri de noroc online și pentru împiedicarea accesului minorilor la jocurile de noroc online 2014/478/UE
■ Norma europeană din 11 noiembrie 2016, privind reclama și publicitatea în domeniul jocurilor de noroc
■ Codul de practică în comunicarea comercială adoptat de Consiliul Român pentru Publicitate, la 26.08.2016.”
Urmează un set de Principii de bază privind comunicarea comercială în domeniul jocurilor de noroc. Aceasta ar trebui:
■ să fie legală, decentă, onestă și reală;
■ să asigure protecția minorilor și a persoanelor vulnerabile;
■ să se adreseze unui public adult, într-un mod responsabil și adecvat;
■ să respecte principiile concurenței loiale.
■ să fie nu lipsită de etică;
■ să respecte standardele generale ale decenței și bunului simț;
■ să nu pună sub semnul întrebării integritatea și demnitatea umană.
Plasarea reclamelor este capitolul care pune accentul pe protecția minorilor:
■ Comunicarea se adresează exclusiv persoanelor cu vârsta de peste 18 ani;
■ Comunicarea ce are loc pe canale deținute de organizatorii de jocuri de noroc, cum ar fi paginie de internet ale website-urilor brandurilor, conținutul descărcabil (download), direct mailing, evenimente proprii etc., trebuie să se desfășoare astfel încât să indice, fără nici un fel de dubiu, că acestea sunt adresate exclusiv persoanelor peste 18 ani;
■ Comunicarea realizată prin intermediul mediilor de comunicare care nu aparțin organizatorilor de jocuri de noroc, indiferent de canalul utilizat, se va efectua prin plasarea – prin grija organizatorilor – în zonele, paginile, reale sau virtuale, în intervalele orare în care, pentru canalul de comunicare respectiv, se pot da asigurări că cel puțin 90% din audiență are peste 18 ani, ori canalul este destinat în mod exclusiv adulților;
■ Pentru comunicarea plasată în media digitală, prin grija organizatorilor de jocuri de noroc se va realiza implementarea unui sistem activ de verificare a vârstei; acesta va fi prezent pe pagina de start a website-urilor brandurilor (operatorilor / organizatorilor) ori partenerilor acestora (afiliați), indiferent de forma convenției ce stă la baza relației lor parteneriale. Conținutul și reclamele gratuite ce pot fi descărcate trebuie să aibă incluse instrucțiuni pentru cei ce folosesc acel material, instrucțiuni prin care este precizat faptul că nu au dreptul să distribuie materialele respective către persoane cu vârsta mai mică de 18 ani;
■ Comunicarea plasată în media scrisă, indiferent de formă sau mod de prezentare, nu se va îngloba în formatele care au ca adresabilitate minorii, sau în paginile adresate acestora;
■ Comunicarea nu se va realiza în incintele, ori în proximitatea, așezămintelor de cultură, sănătate, artă, cu caracter social, culte religioase și alte asemenea;
■ Comunicarea în orice formă tipărită nu se distribuie/nu se afișează în cadrul evenimentelor adresate minorilor, sau la care participarea acestora este permisă.*2
Precum am subliniat în repetate rânduri, prevederile Codului nu sunt ”literă de lege”. Trebuie găsite, prin discuții cu toți factorii interesați (operatori, organisme de reglementare, autorități, reprezentanți ai mass-media etc.), formulele cele mai bune și totodată aplicabile, astfel încât să se asigure respectarea principiilor enunțate de la bun început.
Continuare în numărul următor al revistei Casino Life & Business Magazine.
–––––––––––––––––––––––––––––-
*1. Art. 6 alin. 7 din Normele de aplicare a OUG 77/2009.
*2. Textul original este ușor modificat, pentru o mai bună claritate a exprimării.