Despre personalizarea mesajelor de Joc Responsabil

De Dan Iliovici, Vicepreședinte, ROMBET

Am recitit la începutul acestui nou an un studiu*1 din 2018, referitor la ”Strategiile de personalizare a mesajelor de joc responabil”, un material complex, ce sper că va fi de interes pentru toți cei implicați în realizarea și transmiterea acestui gen de mesaje. Voi încerca o scurtă trecere în revistă a celor mai importante aspecte desprinse din acest articol, dar încurajez parcurgerea integrală a lucrării, în original, pentru a avea o imagine cât mai completă a acestei teme.

Încep prin a sublinia concluzia studiului:
”Această cercetare aduce o contribuție importantă în domeniu, demonstrând că formularea mesajului (de joc responsabil, n.m.) va influența eficacitatea acestuia în mod diferențiat pentru diferitele grupuri de jucători, pentru a-i implica în utilizarea de instrumente de reducere a riscurilor. Sunt oferite îndrumări cu privire la teme care pot fi utilizate de agențiile de marketing în domeniul sănătății publice.

Tot acum aș menționa și de unde a apărut necesitatea abordării subiectului, așa cum îl precizează autorii studiului. Implicarea jucătorilor în utilizarea diferitelor instrumente de tip joc responsabil (auto-excluderea, stabilirea de limite de timp și/sau sume jucate/pierdute, apelarea la sfaturile unor psihologi specializați, tratament etc.) este relativ redusă, cu toate că jucătorii privesc favorabil faptul că toate aceste instrumente sunt disponibile.

rombet

Scopul proiectului:
”Mesajele legate de jocurile de noroc responsabil sunt utilizate pe scară largă ca instrument pentru a permite alegerea în cunoștință de cauză și pentru a încuraja un comportament adecvat de jocuri de noroc. În general, este acceptat faptul că jucătorii au diferite niveluri de risc de a dezvolta probleme legate de jocurile de noroc și necesită diverse instrumente și resurse de minimizare a prejudiciului. Prin urmare, este rezonabil să ne așteptăm ca mesajele legate de jocurile de noroc responsabile să fie personalizate și să vizeze anumite grupuri de jucători. Acest proiect și-a propus să înțeleagă diferențele ipotetice între grupurile de jucători de noroc și să primească feedback calitativ cu privire la mesajele țintite arhetipale utilizate pentru a crește utilizarea instrumentelor de joc de noroc responsabil.”

Așa cum am mai observat cu diverse alte ocazii (articole, seminarii, conferințe), pe piața de gambling din țara noastră majoritatea mesajelor privind jocul responsabil sunt simbolice, ca să folosesc un eufemism.
Cel mai vizibil mesaj de acest tip, atât pe reclamele stradale, cât și în mesajele publicitare la TV, constă într-un îndemn generic, slab vizibil, fără niciun impact asupra privitorilor:
”Joacă responsabil”
Scris cu litere mici, abia vizibile, înghesuit în partea de jos a reclamei, lângă numărul acela interminabil cu licența ONJN*2, mesajul nu cred că are vreun efect de ”responsabilizare” a vreunui jucător/adresant. Mai degrabă pare o conformare (voluntară?) la o prevedere legală vagă, total ineficientă. Același tip de abordare a mesajului de atenționare (text, grafică) vom găsi și la reclamele industriei tutunului. Dar aici e altă discuție…

În schimb, în cazul site-urilor pentru jocurile de noroc online putem găsi, în cele mai multe cazuri, o pagina dedicată subiectului jocului responsabil, cu diverse sfaturi, uneori având diverse instrumente de auto-evaluare a gradului de risc pentru jucătorii care ar fi interesați de subiect. Și aici vom găsi aceleași fonturi minione, texte seci, uneori kilometrice, fără niciun element grafic ce ar putea atrage atenția cuiva. Par mai degrabă genul de pagini de Termeni și Condiții, pe care nimeni, niciodată, nu le citește – poate cu excepția avocaților.

În fine, ca să închei într-o notă mai relaxată – ca de început de an – toate acestea îmi amintesc de gluma privind mesajele similare dintr-o altă industrie, despre ale cărei probleme, efecte ale consumului exagerat, nu se discută prea mult, probabil ca urmare a unui lobby eficient, foarte bine coordonat:
”Îmbătați-vă responsabil!”

Dar să revenim la studiul citat. Cercetarea s-a desfășurat prin organizarea de focus grupuri, pentru a testa mesajele adresate anumitor tipuri de jucători:
– adulți tineri (18-24 de ani)
– seniori (60+ ani)
– jucători frecvenți – cei care joacă, sau cel puțin declară că joacă săptămânal
– jucători de jocuri la care sunt implicate și anumite abilități (poker, pariuri sportive).

”Pentru a stabili eficacitatea mesajelor de joc responsabil sunt analizate: tipul de conținut utilizat, modul în care sunt încadrate (grafica), dacă și în ce măsură mesajele îi determină pe jucătorii se implice (sau nu) în procesarea autoreferențială (aplicarea acelor sfaturi și mesaje la cazul lor), nivelul de specificitate și aplicabilitate pentru utilizare în lumea reală și utilizarea normelor sociale pentru influențarea comportamentul individului*3.”

În numărul următor al revistei Casino Life & Business Magazine vom continua prezentarea acestui interesant studiu academic*4.

––––––––––––––––––––––––––
1. Gainsbury, S.M., Abarbanel, B.L.L., Philander, K.S. et al. Strategies to customize responsible gambling messages: a review and focus group study. BMC Public Health 18, 1381 (2018). https://doi.org/10.1186/s12889-018-6281-0
2. Acel număr(!), format din zeci de cifre și litere, pare mai mult un cod secret decât menit vreunui scop util.
3. Paragraful citat este adaptat.
4. Acest articol este distribuit în conformitate cu termenii licenței internaționale Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Articolul precedentMerkur nu va participa la ICE Londra 2022
Articolul următorAda Maria Ileana