Cristi Mihai

Cristi Mihai, General Manager Palace Casino, într-un interviu despre aderarea Palace Casino la asociația profesională ROMBET.

Zilele trecute cunoscutul casino LIVE Palace Casino s-a alăturat asociației ROMBET, una dintre cele mai active asociații profesionale ce există pe piața jocurilor de noroc din România.

Spuneți-ne câteva lucruri despre situția actuală a industriei de jocuri de noroc în ansamblu, și a sub-domeniului de live casino în care operați dvs. 

Cristi Mihai: Piață de jocuri de noroc din România a cunoscut o perioadă de creștere susținută până în 2019, an care, uitându-ne în retrospectivă, a fost poate vârful industriei de jocuri de noroc tradiționale. Deși au existat tot felul de provocări pe parcursul ultimilor ani, venite mai ales din zona legislativă, precum creșterea de taxe de la finele anului 2018, sau legea anti-fumat din 2016, sau reglementarea sectorială din 2016 care a deschis în mod oficial operațiunile de jocuri de noroc online, piață tradițională s-a păstrat pe un trend ascendent în ansamblul ei. Din păcate nu același lucru putem spune despre segmentul de casino live, care este una dintre ramurile jocurilor de noroc tradiționale care a înregistrat un declin liniar în ultimii 7 ani (spun 7 pentru că este o cifră simbolică pentru noi ca domeniu, dar probabil sunt chiar mai mulți). 

De ce credeți că tocmai casinourile live au fost cele mai defavorizate în perioada această?

Cristi Mihai: Sunt probabil trei argumente mari, în jurul cărora gravitează altele mai mici. Primul este taxarea. În procesul legislativ, mai ales în zona de taxe, s-a mers foarte mult pe prejudecăți înrădăcinate de zeci de ani și transformate, deja în mituri, și anume faptul că live casino este o fabrică de bani, și mai ales de bani proveniți din zone gri. Acest lucru a dus la o hiperbolizare a taxelor care se percep. Sunt curios câte persoane care activează în zona jocurilor de noroc știu că trebuie să plăteșți 60.000 eur pe an doar pentru o masă de joc, indiferent dacă se joacă la acea masă, dacă acea masă aduce un câștig pentru că jocurile live, spre deosebire de jocurile electronice nu pot garanta printr-un software că, la un interval statistic de 1 an de exemplu, casa este pe plus. Cel de-al doilea motiv vine tot din zona legislativă, și anume necorelarea condițiior de operare cu realitățile economice. Din lipsa de specialiști care să reglementeze mai suplu operațiunea de live casino, cu pârghii de control bineînțeles, avem în momentul de față un întreg labirint birocratic în limitele căruia ne desfășurăm activitatea. Clienții noștri, ca în nicio altă activitate de jocuri de noroc, sunt obligați să plătească o taxa de acces în casino. Nu beneficiază de nimic de acești bani, și nici casino-ul. De asemenea sunt obligați să fie identificați atât cu CI cât și cu date biometrice (ex: scanare a chipului). Există o perioadă determinată în care suntem obligați să menținem înregistrări video cu tot ce se întâmplă în casino. Cel de-al treilea motiv este lipsa de coeziune a sectorului de live casino. Vedem în ultimii ani cum ramurile de jocuri s-au coagulat în jurul unor asociații profesionale care să le reprezinte. Casinourile au fost tot timpul operate individual, fără o strategie globală care să-i avantajeze pe toți operatorii din piață. Acest lucru e posibil să fi fost cel mai dăunător, faptul că fiecare a tras la căruța lui, a căutat să-și maximizeze profiturile cât a putut, iar când a văzut că începe declinul, pur și simplu s-a retras.

Cristi Mihai
Cristi Mihai

Dacă primele 2 motive sunt în sarcina leguitorului, al treilea considerați că este unul unde puteți face o schimbare? 

Cristi Mihai: Exact; de fapt acesta ar trebui să fie și traseul firesc, pornit de la planul 3, pentru a ridică gradul de conștientizare în rândul stake-holderilor care pot să schimbe planurile 1 și 2. Așa se justifică și demersul nostru de a ne alătura Rombet. Deși au fost încercări de asociere și în piața live casino, ele s-au limitat la 2, maxim 3 companii într-o asociație. Ce putere poți să ai când mergi la discuțîi, fie la ONJN, sau la Guvern, sau chiar la Parlament, dacă tu reprezinți 2 companii? Păi mai bine merg companiile direct și-și spun problemele. În schimb, într-o structură precum Rombet, care numără peste 50 de membri, din toate zonele domeniului jocurilor de noroc, de la slot-iști, la pariori, la online-iști, furnizori de jocuri, platforme, auditori, certificatori, și alții. Am considerat că așa ar trebui să arate o entitate care cu adevărat să se prezinte la masă negocierilor cu un grad solid de reprezentativitate în spate. De asemenea, am văzut că zona unde suntem noi specialiști, cea de live, le lipsește, așa că am considerat că și pentru Rombet ar putea fi interesant să închidă practic tot spectrul jocurilor și să aibă, avându-ne pe noi alături, expertiză solidă pe partea de casino live.

Care sunt așteptările dumneavoastră făcând acest pas de aderare la Rombet?

Cristi Mihai: Știți cum e, dacă așteptările nu sunt ancorate bine în realitate, pot face mai mult rău decât bine. Sigur că este o chestiune de durată, nimic relevant nu se schimbă ușor sau repede. Ceea ce ne dorim în primă fază este ca vocea noastră să fie auzită. Că acest domeniu atât de blamat de live casino să aibă niște reprezentanți care să fie auziți măcar. Într-o piață liberă, europeană, este inadmisibil să funcționăm după aceste stereotipuri care uitați-vă și dumneavoastră că au decimat mii de job-uri și au tăiat aproape complet o arteră a jocurilor de noroc. Cineva trebuie să arate că acest univers de live casino este la fel de respectabil ca orice altă meserie. Aici oamenii se instruiesc în permanență. Operațiunea este atât de bine organizată, ierarhizată, încât crează un mediu de lucru foarte competitiv, cu multe trepte ierarhice pe care un angajat trebuie să le parcurgă până când ajunge la cârma unui casino. Știți că este aproape imposibil să ajungi în zona de management a unui live casino în mai puțin de 7-8 ani de când te-ai înrolat? Sunt curios câte industrii pot să spună că au nevoie de un deceniu aproape pentru a formă un specialist de top. Lumea trebuie să știe că acești oameni care lucrează ca dealeri, șefi de masă, inspectori, pit-boși, supraveghetori, etc au o muncă pe cât de “entertaining”, pe atât de grea. Sau poate credeți că e simplu să stai în picioare 12 ore și să calculezi din minte, fără socotitoare, pay-out-ul la o masă de ruletă plină cu zeci sau sute de chips-uri – și nu o dată… ci o dată la câteva minute. 

În încheiere, ce ne puteți spune despre dumneavoastră?

Cristi Mihai: E mai bine să-ți facă alții caracterizarea, măcar îi dau o notă de obiectivitate, chair dacă poate fi părtinitoare. Eu sunt o persoană discretă, de aceea nici nu există informații prea multe despre mine în spațiul public, pentru că nu asta urmăresc. Sunt în acest domeniu de peste 20 de ani, și în top management de peste 10 ani. Am experiență atât a job-ului în țară, cât și în străînătate, așa că toate acestea mi-au dat o privire destul de cuprinzătoare a unui business de casino live. Totuși, acum am considerat că este timpul să pun această experiență la lucruri care exced directele responsabilități, chiar dacă acest lucru mă scoate din zona de confort, totuși cred că este de datoria mea, ca un veteran, deja, aș putea spune, să lupt pentru un pic de mai bine în viața noastră, a oamenilor din casinourile live. 

Citește și știrile de AICI.

Click AICI pentru abonament gratuit la Casino TV.