Analiză a pieței jocurilor de noroc

Analiză a pieței jocurilor de noroc, cu Dan Alexandru Ghiță, Președinte ROMBET, votat Omul Anului din Industria de Gambling.

Într-o analiză a pieței jocurilor de noroc putem spune că anul 2020 a schimbat ‘jocul’ pentru mulți oameni și pentru multe industrii, iar industria jocurilor de noroc nu face excepție.
Aplicarea distanțării sociale sau interzicerea totală a activității au cauzat pagube importante în toate domeniile, în domeniul jocurilor de noroc această situație nu a facut decât să ducă activitatea de retail la marginea prăpastiei, marea majoritate a companiilor neavand un plan clar de relansare sau de dezvoltare imediată datorită faptului că lucrurile nu sunt clare și este foarte greu de prezis ce se va întâmpla în viitorul apropiat.

În lume, multe companii și cazinouri au fost nevoite să se închidă.

Sper că în România, alături de noul guvern, să putem găsi soluții prin care să ajutăm domeniul să treacă de acest impas pentru a evita situația descrisă mai sus.

Sunt multe lucruri care trebuiesc schimbate, de exemplu plata taxelor în avans pe 3 luni nu mai este o abordare ‘sănătoasă’, companiile nemaiputând să faca nici cea mai mică predicție pe ce locații vor fi deschise și care vor fi inchise și unde o să fie deschis cum o să meargă.

Există pierderi uriașe de locuri de muncă în industrie pentru atât de mulți angajați, și aici vorbim de peste 45.000 de angajați care își desfășoară activitatea într-un domeniu care are grad de colectare pe taxe de peste 98% și care contribuie cu aproape 1% la PIB, iar acest lucru o să se simtă din ce în ce mai mult în economia țării.

Pe acest fond, decizia de a găsi soluții pentru ca industria să iasă din impas trebuie să fie una responsabilă și nicidecum politică, bugetul de stat beneficiind din plin de taxele colectate în avans în toți acești ani.
Unul dintre efectele pandemiei este faptul că cea mai mare parte a lumii s-a mutat în online. Oamenii merg la biserică, la facultate și fac tranzacții bancare online și efectuează multe alte activități prin intermediul computerelor și smartphone-urilor lor. Jocurile de noroc au cunoscut, ca și celelalte domenii, o creștere în online.

Când jucăm sau faceam cumpărături pe un computer, trebuia să găsim timp pentru a ne așeza la computer. Dar acum este diferit, smartphone-ul tău merge cu tine peste tot, astfel încât poți juca și cumpara din mers, lucru care a dus la o creștere într-un timp așa scurt probabil cum nimeni niciodată nu o putea prezice, pandemia accelerând trendul de a folosi tehnologia corelat cu timpul petrecut în online. Sunt peste 4 miliarde de posesori de smartphone și internetul este din ce în ce mai rapid.

Pe online se vede o creștere foarte mare și pe social games, de 3-4 ori mai mare ca în 2019, jocurile gratuite sunt disponibile pentru cei care nu pot sau ar prefera să nu joace pe bani.

O creștere semnificativă se vede și pe VR Gaming (jocuri bazate pe realitate virtuală), jocuri de noroc bazate pe criptomonede sau E-sports betting.
Dinamica jocului s-a schimbat foarte mult, aici mă refer la cum se joacă, pe ce se joacă, ce fel de metodă de plată se folosește și posibilitatea de a plăti în diferite monede, inclusiv virtuale.

Când jocurile de noroc au început să se mute online, au câștigat mulți fani și utilizatori noi dar mulți puriști ai locațiilor de pariuri sportive, săli de slot sau cazinouri, au considerat că o sală de pariuri sau o sală de slot nu are cum să fie înlocuită vreodată cu online-ul și că experiența socială rezultată din interacțiunea în locații face diferența și probabil că așa este. Dacă ne uităm la țări care au istorie mult mai lungă în fața noastră în domeniul jocurilor pe de o parte și pe de alta acces la tehnologie cu mult inaintea noastră, nu au renunțat la retail pentru că cererea încă a existat.

Cine este obișnuit să socializeze, probabil că întotdeauna va prefera să meargă să joace într-o locație ‘reala’ în detrimentul online-ului. Bineințeles, când este timp, când nu, se vor folosi probabil de varianta online de joc, deci va fi un fel de mix land base-online, în funcție de situație.

Creșterea online-ului nu compensează, nici pe departe, închiderea retail-ului.

Paradoxal, dorința de socializare fiind probabil foarte mare datorită restricțiilor și a distanțării sociale impuse forțat.

Eu sunt de părere că land base-ul nu va disparea, dar ce este cert este că segmentul trece printr-o perioadă foarte grea. Nu vom putea ști care va fi evoluția și dacă vor fi suficiente resurse pentru a putea trece de faza de relansare și revenire, bineințeles, existând și marea întrebare, cât de rapid își va reveni piața la nivelul dinaintea pandemiei?

Grisogono

În anul 2021 avem în plan o abordare pe 3 paliere: responsabilitate socială, relansare și legislație, toate fiind în beneficiul ambelor părți, mediul de afaceri și bugetul de stat.

Responsabilitate socială – vom încerca să ne implicăm cât mai mult și să livram programe de responsabilitate socială la cele mai înalte standarde.

Relansare – o să încercăm să obținem un pachet cât mai dedicat pentru industrie, care pe de o parte să ajute la o relansare cât mai rapidă și pe de alta, să ajute la evitarea situațiilor în care companiile ar putea închide.

Legislație – alături de factorii decidenți o să încercăm să îndreptăm și să îmbunătățim toate aspectele neclare sau învechite legate de legislație care încurcă de ceva timp industria și care pot crea premisele unor abuzuri sau a unor abordări care nu mai sunt adaptate la vremurile pe care le trăim.

Doresc să transmit tuturor curaj, mult succes și multe realizări în noul an!

‘Secretul succesului: cazi de șapte ori, te ridici de opt ori’ – spune un vechi proverb chinezesc.

Poate vă interesează și știrile de AICI