A spune că 2019 va fi un an lipsit de provocări pentru industria jocurilor de noroc din România este o declarație cel puțin nefondată, după cum am văzut în ultimele zile ale lui 2018, prin adoptarea OUG 114. Prin aceasta se instituie, începând cu data de 01.01.2019, o taxă lunară reprezentând 2% calculată la totalul taxelor de participare încasate lunar, pentru organizatorii de jocuri de noroc online, care se calculează, se declară și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au încasat taxele de participare. Modalitatea de calcul al taxei se stabilește prin ordin al președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc iar modalitatea de declarare și plată se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Vă invităm să citiți și articolul dlui. Anchidim Zăgrean, vicepreședinte ROMBET, publicat în acest număr al revistei, articol în care detaliem toate modificările și noutățile în reglementarea industriei, așa cum au fost adoptate prin OUG 114/2018.
La nivel mondial, provocările și probleme sunt de alt ordin, chiar dacă taxele vor rămâne mereu un capitol spinos pentru industrie.
Mai mulți experți consideră că tematica respectării drepturilor legate de protecția datelor personale și a vieții private a jucătorilor va fi un subiect de actualitate în 2019. ”Va fi un an în care jucătorii și toți cei care interacționează cu platformele de joc vor realiza importanța securității datelor lor. Anul 2018 a fost mai degraba un an de acomodare și de înțelegere a ceea ce înseamnă, de fapt, GDPR. Oamenii sunt tot mai conștienți de drepturile lor și de puterea lor în relația cu operatorul, în special în ceea ce privește respectarea vieții private și a normelor europene privind utilizarea datelor personale”, declară dl. Dan Iliovici, vicepreșdinte ROMBET.
Unul dintre cele mai avansate organisme de reglementare în domeniul jocurilor de noroc la nivel mondial, The UK Gambling Commission, anunță că strategia pe 2019 va cuprinde mai multe direcții noi care, în premieră, ”nu mai au ca țintă doar operatorii”, după cum declară mai mulți membri din Comisie. Pe de altă parte, se caută modalități mai eficace și de implicare, și de evaluare a strategiei. ”Trebuie să recunoaștem că strategia de Joc Responsabil 2016-2019 (din Marea Britanie – n.r.) a fost mai degrabă un set de idealuri decât o strategie cu adevărat eficientă”, spune un membru al Comisiei.
O idee vehiculată și pe alte piețe este ca problematica jocului responsabil să ”iasă” din mediul industriei și să coopteze experți multidisciplinari. ”Este nevoie, cu siguranță, de cât mai multe voci – din organizații, de implicarea societății civile – care să completeze cadrul consultativ al strategiei de Joc Responsabil”, afirmă Dan Iliovici. ”Este, de asemenea, recomandabil, ca toate părțile implicate să iasă din zona de confort și să construiască strategii pe termen lung, menite să aducă beneficii tuturor și să creeze un mediu mult mai sigur și mai stabil”.
Așteptăm un 2019 cu date mai consistente pe partea de statistici oficiale care să arate cum și cât funcționează actualele strategii și programe de Joc Responsabil, la noi și în lume. Recent, un expert în domeniul jocului responsabil din Macao, Bo J. Bernhard, care este și executiv director la UNLV International Gaming Institute (Las Vegas – n.r.), a spus că se bucură să vadă cât de mult au avansat programele de joc responsabil în mai puțin de 10 ani și cum jucătorii se pot bucura de asistență reală și eficace, indiferent de natura problemei lor.
O altă tendință pe 2019 este ca operatorii mari să anunțe bugetul alocat programelor proprii de joc responsabil. In vreme ce analiza cuantumului sau a rezultatelor rămâne la latitudinea fiecărei piețe, la nivel mondial există deja voci respectabile care afirmă că este o altă modalitate de marketing și că aceste companii ar putea să ”investească” banii în programele naționale, cu efecte pe termen lung. Alți experți spun că aceste campanii (și bugete!) sunt binevenite, fie că efectul lor este, uneori, doar de a învedera chestiunea.
”Dacă am vorbit la început de o mai bună înțelegere a drepturilor legate de datele personale în 2019, cred că ar trebui să ne întoarcem un pic și la esența jocului responsabil în 2019. Să rămânem concentrați pe ținta nr.1 a fiecărui asemenea program, care este jucătorul. Suntem deocamdată departe de o implicare financiară similară companiilor din Occident, dar s-au facut pașI extrem de importanți în ultimul an. Aș menționa, în primul rând, dezvoltarea programelor și proiectelor Asociației Joc Responsabil, unde ROMBET este membru fondator, alături de Romslot și Romanian Bookmakers. Avem planuri importante pentru noul an și vă promitem să vă ținem la curent cu toate acestea”, conchide Dan Iliovici, vicepreședinte ROMBET.